Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

125 éves a Közlekedési Múzeum

2024.09.22.

125 évvel ezelőtt, 1899. május 1-én nyitotta meg kapuit a látogatók előtt a régió egyik legelső műszaki múzeuma, a Közlekedési Múzeum. A jubileum alkalmából kétrészes cikksorozatban mutatjuk be a múzeum különleges autóit, továbbá csemegézünk az archívum érdekességeiből.



 

 

A XIX. század végén a felvilágosodott “Nyugaton” egyre több az emberiség diadalmas fejlődését, a világot összefoglaló kiállítást rendeztek. Többek között ebből az apropóból épült fel az Eiffel torony is.

Magyarország az 1896-os milleniumi kiállítással csatlakozott ehhez az irányzathoz. A honfoglalás 1000. évfordulóját Budapest nagyívű építkezésekkel, a kontinens első földalatti vasútjával és a Városligetben megrendezett fél évig tartó kiállítással ünnepelte.

Miután a kiállítás bezárt több épületét is újrahasznosították – a Feszty Árpád Pokol című körképét bemutató épületben 1897. végétől a Velodrom Téli és Nyári Kerékpáriskola nevű vállalat működött, amely egyben a Peugeot hazai képviseletét is ellátta néhány évig. Szintén a kiállításra építették a Vajdahunyadvár épületét, amelyet 1907-től a Mezőgazdasági Múzeum foglalt el.

1902-1910 között használta ezt az 1898-ban gyártott Peugeot csomagszállítót a Királyi Magyar Posta. Évtizedekkel később a felépítmény nélküli alváz került be a Múzeumba, amelyre 1960-ban az I. Számú Autójavító Vállalat dolgozói készítettek egy új dobozt. Fotó: Postamúzeum

A Közlekedési Csarnok is népszerű volt a látogatók körében, így az a döntés született, hogy az ott kiállított tárgyak, rajzok, térképek stb. egy részét megtartják, s a gyűjteményből múzeumot alakítanak ki. A szervezők összeköttetéseinek köszönhetően a Múzeum végül a Közlekedési Csarnok épületében kapott helyet. 1899. május 1-én került sor az ünnepélyes megnyitóra.

Az 1794-ben alapított párizsi Musée des Arts & Metiers tekinthető az első műszaki múzeumnak, amely a Conservatoire National des Arts & Metiers iskola gyűjteményét gondozza. 1857-ben nyilt meg Londonban a South Kensington Museum, amely a mai Science Museum elődjének tekinthető. Hozzánk közelebb, Németországban 1899-ben nyílt meg Nürnbergben egy vasúttörténeti múzeum, míg Bécsben Wilhelm Exner aki később a Technisches Museumot is megszervezte, az Osztrák Munka Múzeumában már helyben gyártott autókat is bemutatott.

Egy 1908-ban gyártott Unic túraautó, amelynek felépítményét az osztrák Karl Czerny műhelyében készítették. A Múzeum nagy erőfeszítéseket tesz, hogy az eredeti fényezést megőrizze. (Fotó: Háfra Zsolt/Klasszik Kasztni)

A Közlekedési Csarnok épületét 10 éves időtartamra tervezték, de végül többszörös átalakításokkal, kiegészítésekkel egészen a 2017-os bontásig állt. A második világháborúig a vasút és a hajózás volt a két központi téma, de már az 1930-as években megkezdődött a repülési gyűjtemény fejlesztése is. A második világháborúban súlyosan megsérült épületet és a megmaradt gyűjteményt évekig elhanyagolták. Mikor a Fővárosi tanács belengette a bontás lehetőségét, az illetékes Minisztérium végre lépett. Az 1950-es évek második felében az 1896-os épületet amennyire lehetett helyreállították. 1966-ban ismét megnyitotta kapuit a Közlekedési Múzeum, ahol immár repülőket, sőt gépkocsikat is lehetett látni. 1987-ben új épületszárnyat kapott a múzeum, amely 2015-ig fogadott látogatókat.

2017. óta folynak a tervezési munkálatok, s él a remény, hogy egyszer majd létrejön egy, a XXI. századi igényeknek megfelelő Műszaki és Közlekedési Múzeum.

A Közlekedési Múzeum Gépjárművei

1902-ben Hunyady József gróf rendelte meg ezt a Nesselsdorfer Type B túrakocsit, amely ismeretlen módon került Hóra Nándorhoz, aki már a századfordulón autószereléssel foglalkozott, s az 1950-es években számos segítséget nyújtott a Közlekedési Múzeumnak. Az 1980-as években felvetődött, hogy esetleg az autót elcserélik a cseh Tatra Museum koprivnicei raktárában porosodó korai Magombilra, ám ez az ötlet nem valósult meg. Az autót néhány éve restaurálták. (Fotó: Ocskay Zoltán/Oldtimer Média)

Néhány évvel ezelőtt, a Közlekedési Múzeum újranyitásának 50. évfordulójára írt cikkünkben már röviden megemlékeztünk a múzeum autóiról, most egy kicsit bővebben tesszük ezt meg.

Szinte az autózással egyidős a régi járművekkel való foglalkozás – Párizsban már 1901-ben rendeztek egy találkozót „öreg tragacsoknak”, majd 1907-ben a Párizsi Autókiállításon külön történeti bemutatót állítottak össze. 1910. körül a Mercedes gyár egyik épületében berendeztek egy „történeti szobát”. Már az első világháború előtt megnyílt az első autómúzeum, Londonban, amelyet a Motor című újság szerkesztője hozott tető alá. A gyűjteményt csak két évig lehetett látogatni. Az 1920-as évektől sorra nyíltak a múzeumok, megjelentek az első gyűjtők és az első egyesületek is.

Szintén 1902-ben gyártották ezt az Opel Darracq-t, amelyet 1935-ben egy autóbontóban talált Horváth Viktor. Az autó részt vett az 1935-ös Budapest-Siófok veterán túraúton, majd tulajdonosa európai körútra indult. A jármű átvészelte a második világháborút, majd az 1950-es beszolgáltatási rendelkezés miatt Horváth Viktor megpróbálta elrejteni. Persze feljelentették, s a Sissovics-Illés páros vállalta, hogy a Múzeum részére átveszik a járművet. (Fotó: Háfra Zsolt/Klasszik Kasztni)

Magyarországon a Királyi Magyar Automobil Club fennállásának 25. évfordulójára díszes albumot tervezett, ám a Jubiláris Aranykönyv anyagi okokból csak 1930-ban jelent meg. Az 1927-es Budapesti Nemzetközi Autókiállításon látható volt néhány oldtimer, majd 1935-ben sor került a Veterán Autó Túraútjára, amelyen tucatnyi olyan autó is feltűnt, amelyek ma a Közlekedési Múzeum gyűjteményét gyarapítják. Ezt követően László Andor, a két világháború közötti időszak ismert kereskedője „Autómúzeumot!” címmel felhívást tett közzé, ám ebből a projektből nem lett semmi.

Az 1901-1907 között gyártott Oldsmobile Curved Dash volt az első autó, amelyet nagyobb sorozatban állítottak elő. A 19000 darabos termelés egy részét exportálták – egy időben a moszkvai autóállomány fele ilyen járműből állt. Erről a példányról annyit lehet tudni, hogy 1935-ben részt vett a Veterán túraúton, majd az 1950-es években elég viharvert állapotban került a Múzeumba (Fotó: Háfra Zsolt/Klasszik Kasztni)

Amikor az 1950-es években megindult a mozgolódás a Közlekedési Múzeum körül a Gépipari Tudományos Egyesület létrehozott egy munkabizottságot, amely azt kapta feladatul, hogy megalapozza a Múzeum gépjármű-gyűjteményét. Sissovics József, a Szürketaxi egykori vezérigazgatója és Illés István, aki 1911-1939 között autós újságíróként tevékenykedett nemcsak a dokumentumokat, fényképeket gyűjtötte össze. Nekik köszönhető például az, hogy egy első világháborús, elsőkerékhajtású Latil teherautó alváza megmenekült – ne feledjük, hogy ekkor járatták csúcsra a „gyűjtsd a vasat és a fémet, ezzel is a békét véded” mozgalmat. Ráadásul a magánhasználatú személygépkocsi-tartást rendeletileg szabályozták, s aki nem kapta meg a megfelelő papírokat, az köteles volt felajánlani autóját egy állami szervnek. A Latilon kívül az 1902-ből származó Opel Darracq, egy Oldsmobile Curved Dash, a Magosix, a Delahaye, továbbá egy 1930-as évekbeli Alfa Romeo versenyautó motorja is a páros működésének köszönhetően gyarapította a Múzeum gyűjteményét.

Sok rejtély övezi ezt a nyolchengeres Alfa Romeo motort. A 8C 2300 sportkocsit valószínűleg Festetics Ernő gróf rendelte magának 1937-ben. A flottához hamarosan csatlakozott egy BMW 328-as és egy Maserati 8CM is. 1937. után már Nádasdy István versenyzett az autóval. További sorsa nem ismert, a jármű eltűnt, motorja hiányosan került a múzeumba.

1957-ben Harsányi Lajos nyugalmazott postaműszaki igazgató lett a Közlekedési Múzeum „autós gyűjteményének” gazdája. Neki köszönhető, hogy az egykori Királyi Magyar Posta által megőrzött, történeti értékű gépkocsik, a különböző Csonka János által tervezett járművek, továbbá két Peugeot is a Városligetbe került. Ő vette rá Hóra Nándort, a magyar motorizáció egyik „nagy öregét”, hogy a nála található különlegességeket - egy Nesselsdorfer-t, amelyet Hunyady József gróf rendelt 1902-ben, továbbá egy Méray háromkerekű áruszállítót – átadja a Múzeumnak. Neki köszönhető az is, hogy a Pentelényi János átadta az általa épített Pente kisautót.

1912-ben Csonka János tervei alapján a Röck István Gépgyár készítette ezt a kisméretű személyautót, amelyet a háromkerekűek leváltárása terveztek. A 800 cm3-es, 10 lóerős négyhengeres motorral szerelt autóból – az első sorozatgyártású magyar személyautóból - 12 darab készült a postának, s további kettő magánszemélyeknek (Fotó: Háfra Zsolt/Klasszik Kasztni).

1966-ban újra megnyílt a Közlekedési Múzeum. Négy évvel később elkészült az első leltár. Akkor a múzeumnak 31 darab eredeti gépkocsija és 28 motorkerékpárja volt. Ez a szám 1992-re 59 autóra és 161 motorra növekedett. A motorkerékpárok külön tanulmányt érdemelnének...

A hatalmas csepeli Weiss Manfréd konszern a két világháború között a „gombostűtől a repülőgépig” rengeteg különféle terméket készített. Bár harcjárműveik, repülőgépeik és segédmotoros kerékpárjaik az ismert járműveik, ám az 1920-as évek közepén néhány évig személy- és kisteherautókkal is próbálkoztak. Az ötlet valószínűleg Szmick Viktortól, egy a gyárat tulajdonló Weiss és az azt igazgató Korbuly családdal is jó kapcsolatokat ápoló gépészmérnöktől származott. Az ő kis kétütemű motorral szerelt olasz FIAM autójának motorja lett a kiindulópont. Később Ford mintára készült néhány négyhengeres motorral szerelt autó is. Az össztermelés nem érte el a 200 darabot sem. Egy mentőautónak átalakított kisteherautó a csepeli gyárban vészelte át a háborút, s valamikor az 1950-es években került a Múzeum tulajdonába. Fotó: Közlekedési Múzeum



Bár a Méray leginkább motorkerékpár-gyártó vállalkozásként ismert, ám a cég túlélésének záloga az árufuvarozás volt, amelyet sokáig saját gyártmányú, háromkerekű, motorkerékpá-motoros áruszállítóikkal végeztek. 1926-kb. 1932 között nagyjából 200-220 darab készülhetett e járműből. Az egyetlen ismert példány Hóra Nándortól került a Múzeum tulajdonába. Restaurálására az 1990-es évek végén került sor. Fotó: Lukács Ottó

A gyűjtés a 2016-os igazgatóváltást követően kapott újabb lendületet. Az új múzeum-koncepció jegyében megkezdődött az Ikarus buszok gyűjtése, illetve a KGST autóiparának képviselőinek kiválogatása. A legújabb szerzemény egy szépen restaurált, 1927-es Dodge Six túrakocsi.

Most már csak a politikai akaraton múik, hogy a járműveket mikor csodálhatja meg újra a nagyközönség.



Egy Dodge Six, amelyet egy magángyűjtőtől vásárolt 2024. nyarán a múzeum. Fotó: Közlekedési Múzeum

És a végére egy rejtély – 1961-ben Rózsa György, az Autó-Motor munkatársa meglátogatta a Közlekedési Múzeum Tatai úti raktárát, ahol többek között egy 1920-as évekbelills-Royce 40/50 maradványaira bukkant: „Még a motor is megtalálható benne. Rendbehozása után szép kiállítási tárgya lesz a Közlekedési Múzeumnak” írta a járműről, amely később eltűnt, s már az 1970-es években megszülető alapleltárba sem került be!

Folytatása következik!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..
2025.01.11
A 2025-ös verseny első hetén csak Hiluxok nyertek szelektív szakaszokat. A Toyota dél-afrikai....
2025.01.11
Több tízezer Volkswagent és Skodát hívnak vissza Oroszországban azzal az indokkal, hogy az....