Skoda
„Nagy büszkeséggel tölt el minket az immár 110 esztendős Mladá Boleslav-i autógyártás” – hangsúlyozta Bohdan Wojnar, a Škoda igazgatótanácsának tagja. „Csehország az automobilizmus egyik bölcsője. Laurin és Klement széleskörű know-how birtokában, s nagy elkötelezettséggel és tetterővel fektette le a Škoda sikertörténetének alapjait. A ’Made in Czech Republic’ és ’Made by Škoda’ járművek az egész világon kiváló hírnévnek örvendenek” – folytatta Bohdan Wojnar.
1905-ben, azaz 10 évvel az L&K kerékpárgyár alapítását és hat évvel az első L&K motorkerékpár elkészültét követően a márka 7 lóerős kisautójával autógyártóként is megjelent a piacon. A francia „Voiturette” név jelentése éppen „kisautó”. Az első példányok értékesítése már röviddel a bemutatkozó fotók megjelenése és az első tesztek után kezdetét vette. Az 1905-ben a „Voiturette A” modellel kezdődött történet során a ŠKODA napjainkra mintegy 40 modellváltozatot kínáló, világszerte sikeres gyártóvá fejlődött. A márka erejét 1905 óta immár több mint 17 millió ŠKODA gépkocsi bizonyítja meggyőzően.
A „Voiturette A” konstrukciója akkoriban igen korszerűnek számított, a motor elé épített hűtővel és a döntött kormányoszloppal. Hajtásáról vízhűtésű, 1005 köbcentiméteres és 7 lóerős (5,2 kW) kéthengeres motor gondoskodott, s nagyjából 40 kilométer/óra végsebességet ért el. Sebességváltója három előre- és egy hátrameneti fokozattal, tengelykapcsolója pedig bőrbetéttel készült. A „Voiturette A” mintegy fél tonnát nyomott, s legalább 44 példányban gördülhetett ki a L&K üzeméből.
Első saját tervezésű autójukkal Václav Laurin és Václav Klement régóta dédelgetett álma vált valóra. A két vállalkozó ekkor már több éve foglalkozott a saját autók gyártásának gondolatával, üzemük egy 1900-ból származó L&K motorkerékpár-katalógusban már így szerepelt: „Laurin & Klement – Kerékpár-, motorkerékpár és autógyár, Slavia, Mladá Boleslav (Cseh Királyság)”. 1900 júliusában Prágában az L&K egy négykerekű, úgynevezett „quadricycle” modellt mutatott be, amelyen az utas a vezető előtt és némileg alacsonyabban ült.
A motorkerékpárokból innentől újabb és újabb két nyomon haladó járművek születtek, amelyeket széles körű teszteknek vetettek alá. Az 1901-es Bécsi Autószalonra az L&K már egy ilyen modellel érkezett, amelyben a kormánykart első ízben váltotta fel kormánykerék. A Mladá Boleslav-i gyárcsarnokokban 1902-ben készült fotókon már egy autó tervrajzai is felfedezhetők, egy 1903-as belső felvételen pedig Václav Klement már egy automobil volánja mögött tűnik fel a gyárkapuban.
1905 – Az áttörés
1905-ben végül az első, immár a nagyközönség számára is bemutatott L&K autó hozta meg az áttörést, majd még ugyanebben az évben, a Prágai Autószalonon egy kéthengeres V-motorral keltett nagy figyelmet a vállalat. Ekkorra már egyértelművé vált, hogy az első Mladá Boleslav-i autó sem várat sokáig magára. A bemutatkozásra végül 1905. október 29-én, az Allgemeinen Automobil-Zeitung magazinban megjelent fotókkal került sor, ahol először szerepelt a Voiturette név is. Ugyanez a fénykép, ám további információkkal kiegészítve került 1905-ben a Sport a hry (Sport és játék) hetilap címlapjára is.
A „Voiturette A” egyben a Mladá Boleslav-i autógyártás sikertörténetének kezdetét is jelentette. Napjainkban a ŠKODA csehországi termelése Mladá Boleslav, Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben zajlik, de a világban több helyütt is gördülnek le Škoda modellek a szerelőszalagról, például Kínában, Indiában és Oroszországban.