1964

110 éve készült el az első magyar autó

2015.06.02.

A mellékelt illusztráció szinte kötelező jellegű: Csonka János, Haltenberger Samu és mások körbeállják a posta részére elkészített csomagszállító gépkocsit 1905. május 31-én. Innen indult a magyar autóipar. A 110 éves jubileum kapcsán kicsit merüljünk el a részletekben!

1905. május 31-én Csonka János, a Magyar Királyi József Műegyetem műhelyfőnöke bemutatta az összegyűlt postai szakembereknek a 2 köbméteres postai csomagszállító gépkocsi mintapéldányát. Az eseményen jelen voltak: Haltenberger Samu és Cimponeriju Dénes postamérnökök, Szabó Sándor postasofőr és Van der Laar Frigyes főszerelő. Ehhez képest a Postamúzeum egyik fotóalbumából származó fényképen hét személy szerepel. Ez az egyik terület, ahol a történettudománynak még akad tennivalója - hiszen Csonka János felismerhető, Haltenberger Samura is rá lehet bökni, de a többi személy beazonosítása még nem történt meg.

Csonka Jánosnak nem volt könnyű dolga. Az 1904. januárban megnyert pályázatban a próbaautó elkészítésének határidejét júniusban határozták meg. Csonka János a korábbi egy- és kéthengeres motorok helyett modern, négyhengeres, négyütemű vízhűtéses motort tervezett meg. Ennek elkészítése meghaladta az akkori hazai ipar képességeit, így többször is módosítani kellett a szállítási határidőt. Ráadásul Csonka nem akart félmunkát kiadni a kezéből, így az utolsó pillanatig folyt a tesztelés. Az autó további érdekessége, hogy Csonka János ismerőse, Robert Bosch szállította a nagyfeszültségű gyújtómágnest.

 
Az 1905. május 31-i átvételt követően nyolc napon át folyt a kereskedelemügyi minisztérium által előírt 2000 kilométeres próbaút. Az útvonal Budapest, Aszód, Kassa, Lőcs, Késmárk, Dés, Temesvár, Kolozsvár, Szeged, Budapest volt. A kocsi átlagsebessége 26 km/h volt. A próbaút után a posta átvevőbizottsága június 14-én átvette a kocsit. Megállapították, hogy a mágnes, a hűtő, a hajtólánc és a golyóscsapágyak kivételével a kocsi hazai anyagokból készült. Ekkor már gőzerővel folyt a munka a Magyar Waggon- és Gépgyárban, illetve a Röck István budapesti üzemében, ahol 4-4 hasonló postaautót állítottak össze.

Egy 1908-as postai belső kiadvány szerint: „A Csonka János tervezete szerint gyártott első 8 darab 12-16 HP automobil 1905. év őszén vétettek használatba, s miután már az első két üzemév fényes tanuságot tett egyrészt az automobilnak a posta szolgálatában való rendkívüli hasznáról .. 1907. évben újabb 40 darab 12-16 HP Csonka-féle automobil rendeltetett meg a két hazai gyárnál. Az említett 40 drb gépkocsi beszállítása jelenleg van folyamatban. .. Az ismertetett automobilok mindegyike naponta átlag 70 km utat fut be… 1907.évben a pályaudvarok és a központi postahivatal közötti csomagszállítás czéljaira 6 drb Csonka-rendszerű 25 eff. lóerős automobil rendeltetett meg Röck István budapesti gépgyárosnál. Ezen járművek 1909. év folyamán kerülnek majd leszállításra".

A Magyar Waggon és Gépgyár Archívumában őrzött, 1945. után készült kimutatás szerint 1905-től az első világháborúig összesen 91 darab Csonka-féle postaalváz készült a Rábánál. A hazai gyáripar akkori állapotát tekintve ez remek eredménynek mondható. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Összeütközött egy busz és egy személyautó Budapest XX. kerületében szombat délután a Szentlőrinci....
2024.05.04
306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk. ..
2024.05.04
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-....
2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....