Mercedes-Benz Sprinter
Nyugi, nem egy elmebeteg sofőr szabadult el, hanem a Sprinter bemutatásának 30. évfordulóját ünnepelte a figyelemfelkeltő akcióval az importőr.
1995. januárjában mutatkozott be a Mercedes-Benz új generációs kishaszongépjárműve a Sprinter. Természetesen a gyártó ekkor már négy évtizedes tapasztalattal rendelkezett a kategóriában, mert már 1955-től kínáltak furgonokat, kezdve a legendás megjelenésű L 319-essel.
A jellemzően legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb összetömegű – B-kategóriás jogosítvánnyal is vezethető – kisteherautókra egyre nagyobb igény mutatkozott, észszerű volt tehát egyetlen név alá hozni a kínálatot. Ez teljes mértékben sikerült és ma 130 országban forgalmazzák a több mint 1.700 féle variációban rendelhető járművet.
Mercisen innovatív
Ahogyan a személyautók szegmensében megszokhattuk, a Mercedes a Sprinternél egyre-másra vezette be az akkoriban a teherautókban nem létező berendezéseket. Így kaphatott már a kezdetektől blokkolásgátló fékrendszert (ABS), majd hét évvel később elektronikus menetstabilizátort (ESP) is. Azóta pedig a Sprinter elérhető oldalszél asszisztenssel, holttér-felügyelettel, sávtartó rendszerrel és adaptív fényszóróval is.
Ebben a járműkategóriában a Sprinter volt az első, amely EURO6 besorolású, környezetbarát erőforrást kapott.
2018-ban a Mercedes PRO Connect vált elérhetővé a Sprinterben is, amely egyszerűsítette és sokkal hatékonyabbá tette a flottafelügyeletet, bevezette a digitális járművezető naplót, egyszerűbbé tette a karbantartási és javítási feladatok ütemezését.
MBUX a Sprinterben is
A Mercedes-Benz User Experience egy multimédás rendszer, amely érintőképernyővel kiegészülve változtatja a 21. századi élménnyé a járműkezelést. A rendszer elmaradhatatlan része a mesterséges intelligencia, amelynek segítségével a jármű megismeri és megtanulja a vezető szokásait és ehhez igazítja a beállításokat és a felkínált funkciókat.
Már az eSprinter is 6 éves
2019-ben debütált az elektromos változat. A jellegéből fakadóan elsősorban városi és agglomerációs feladatokra szánt eSprinterek is igen változatos kivitelekben elérhetők, amelyekhez a gyártó töltési infrastruktúrát is elérhetővé tesz, mégpedig a felhasználó igényeihez illeszkedve.
Az eSprinter legnagyobb akkumulátorcsomagjával szerelve WLTP vegyes ciklusban 400 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, a kivitelről korábban írtunk részletesen. Lényeges pont, hogy opcionálisan DC töltés is elérhetővé vált, így megfelelő töltő esetén akár 80 kW-os töltési teljesítményt is fel tud venni a jármű.
30 év, 5 millió Sprinter
Bevezetése óta 5.000.000 db Sprinter talált gazdára világszerte, ebből 24.000 db-ot Magyarországon állítottak először forgalomba.
A Mercedes különösen büszke a speciális felépítményű Sprinterekre, mint amilyen például a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat 3. generációs Sprinter alapú esetkocsija, és az Országos Mentőszolgálat járművei.
A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat Mercedes-Benz Sprinter alapú esetkocsija (Fotó: Beier Balázs)
A három évtized alatt olyan sok díjat zsebelt be a Sprinter, hogy azok a sajtótájékoztatón csak apróbetűvel fértek el dián. Ezek között szerepelnek megbízhatósági, fenntarthatósági, gazdaságossági szempontok alapján odaítélt díjak, amelyek legtöbb esetben a Sprinter több ízben megnyert.