Nordschleife
A világ egyik, ha nem a legnehezebb versenypályájaként tartják számon a németországi Nordschleifén, ami Nürburg városa körül húzódik meg mintegy 20,8 km hosszan. Nem véletlenül, hiszen szinte az egyetlen fennmaradt régi vágású pályáról van szó, ami kellően hosszú, jellegében hasonlít egy közútra – igazából az is, meg van benne a veszélyességi faktor, éles, döntött és nagy tempójú kanyarokkal, ugratókkal és bitang hosszú egyenesekkel is tarkított egyben. Tehát egy adott modell minden aspektusát és tudását le lehet itt mérni. Ha egy autó gyors a Nordschleifén, akkor az tényleg gyors lesz bárhol máshol is. Úgyhogy lássuk, hogy milyen körrekordok vannak érvényben 2023-ban a különböző kategóriákban.
SUV-k és crossoverek
Kezdjük azzal a kategóriával, amelyik a legkevésbé illik a pályahasználathoz, mégis számtalan gyártó megpróbálkozik egy körrekord kísérlettel a Zöld Pokolban. Nem meglepő módon prémium és sportautó gyártók alkotják a top mezőnyt, kivéve egyet, az Alfa Romeo Stelvio Quadrifogliot, ami jól mutatja, hogy önmagában is mennyire remek autó lett. Olyan nevek közé tudott beférkőzni, mint a Porsche Cayenne Turbo, amelyik tulajdonképpen a Nürburgringen született, vagy a Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+. Íme a top 5:
Elsőkerekes autók
Személyes kedvenceim az elsőkerekes sportautók, amik között elképesztő csata dúlt az elmúlt években, leginkább a Renaultnak és a Hondának köszönhetően. Minden évben egymásra licitált a két gyártó, de mostanra egyen uralkodónak tűnik a Civic Type-R. Nem meglepő módon kizárólag hot hatchek uralják ezt a mezőnyt, hiszen ezeknél az autóknál a legfontosabb szempont a köridő és a pályán való mozgás, így egy körrekord segítheti az eladásokat. Ettől függetlenül viszont nagyon különböző karakterekről beszélünk.
Kompaktok
Hogy mennyire gyors a Civic Type-R és az elképesztően puritán és élvezetes Mégane RS Trophy-R, azt jól mutatja, hogy a kompaktok között általában is ott vannak a top listán. Viszont amíg létezik az ördögi öthengeressel felszerelt és persze összkerekes Audi RS3, addig kár bárki másnak is labdába rúgnia. Minden idők legizgalmasabb kompakt hot hatch-e verhetetlen a Nordschleifén is.
Szedánok
Igazi underdog uralja a szedánok mezőnyét. Az erősen limitáltan legyártott, szinte elérhetetlen, és kevésbé ismert Jaguar XE SV Project 8 a mérce a szedánok között, amit még a Track Packkel felszerelt Tesla Model S Plaid sem volt képes utólérni, pedig 20-colos Zero-G felnikkel, sport abroncsokkal, karbon kerámia fékekkel és egy rakás szoftver módosítással mentek neki a feladatnak. Mindezekkel feltornászta magát a Tesla, de csak a második helyre.
Sorozatgyártott autók
Az igazi nagy ágyúk csak most érkeznek, a sorozatgyártott autók mezőnyében, ahol nem rég új modellre került a korona, hiszen a Mercedes-AMG One borított mindent. Zömében szupersport- és hiperautók szerepelnek ebben a mezőnyben, így különösen előkelő a Porsche második helyezése, noha persze a Ringre specializálódott Manthey Racing csomaggal.
Minden idők leggyorsabbjai
Stefan Bellof 35 évig tartotta a leggyorsabb köridőt a Nordschleifén, amit még 1983-ban, a Nürburgringi 1000 km-esen ért el egy Porsche 956 versenyautó volánja mögött. Ennek a rekordnak a szépsége, hogy verseny körülmények között érte el, amit sokat elmond a 80-as évek bohém verseny szfvérájáról. Egészen 2018-ig kellett várni, hogy a 956-os szellemi utódja, a 919 Hybrid megdöntse ezt a rekordot, méghozzá nagyon sokkal. Egy olyan prototípussal, amiből kiszedték a versenyautó minden szűkítőjét. Így persze nem felelt meg egyetlen szabályrendszernek sem, de jól mutatja, hogy hol tartottak a Le Mans-i prototípusok abban az időben. Minden alábbi köridő a hosszabb mérési zónában értendő.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!