Le Mans 24 órás futam
Ezt a megoldást a prémium márkák talán még inkább szeretik előhívni, ha éppen nem rukkolnak elő új modellváltozatokkal és a Porsche pedig kiemelten ezt az utat járja és kifejezetten a híres 911 modelljére vonatkozóan ad ki limitált modellváltozatokat. Legutóbbi ilyen a tavaly bemutatott 911 Dakar, amely a modell, nos, igen, mint a neve mutatja, sivatagi terepre tervezett változata. A Dakar formai változtatásokat kapott, a nem mindennapi terep legyőzése érdekében, a motorja viszont ugyanaz a 3,0 literes, amely a 911 GTS-ben is megtalálható. A modellváltozatból 2500 darabot gyártottak csupán.
A 2023-as év már javában tart, a felét már magunk mögött is tudhatjuk, így a Porsche elérkezettnek látta az időt, hogy egy újabb limitált 911 jelenjen meg a nagyközönség előtt. Mivel az idei év jegyzi a 24 órás Le Mans századik évfordulóját, az alkalom adta magát, így a Porsche legújabb 911-es modellje a beszédes 911 Carrera GTS Le Mans Centenaire Edition nevet kapta.
A Le Mans 100. futama hatalmas, rekordszámú tömegeket vonzott május végén és az emberek meg is kapták, amiért érkeztek, ugyanis a verseny izgalmasra sikeredett az új Hyperautó versenyosztály és a Le Mans-ért is felelős GTE csoport autóinak köszönhetően.
A Porsche nem is várt sokat a bemutatóval, nemrég leleplezte az új modellt, amely a Le Mans győztes Porschéitől, a 356 SL-től és a 911 GT1-től merített ihletet. Bár a dizájn megnyerő, a cég úgy gondolta, hogy ha már Le Mans-specifikus kiadás, akkor maradjon is családon belül, így a modellváltozat csak Franciaországban lesz elérhető.
A 911 Carrera GTS Le Mans Centenaire Edition. (Forrás: Porsche)
A Centenaire Edition a már fenn említett bevált receptet követi. Nincs új motor, bár talán ki lehet egyezni a 473 lóerős, 3,0 literes, hathengeres, ikerturbós szörnyeteggel, amely az autó hátuljában kapott helyet, és amely motor a 911 GTS változatában is dübörög. Két lehetőség közül lehet választani: hétsebességes manuális, vagy nyolcas PDK automata váltó kapható az autóhoz.
Mivel 4-es szám nem szerepel a 100. évfordulós névben, ezért a Centenaire Edition valószínűleg nem lesz elérhető négykerék-meghajtással, így az 570 Nm-nyi nyomaték mind a hátsó kereket fogja pörgetni.
Na, és akkor: a legfontosabb. A kinézet, a dizájn, a külcsíny. Miért limitált ez a modellváltozat és mivel bizonyítja, hogy érdemes a kitüntetett figyelemre? A Centenaire Edition színvilága az 1951-es Le Mans győztes Porsche 356 SL Le Mans Silver Metallic fantázianevű festését idézi, amelyet egyszerűen csak fémszürkének is lehet nevezni, persze ez túlzás, mivel a szín valóban nem a ma megszokott csillogó, fényes szürke, hanem valamivel világosabb, a fehér és a szürke között helyezkedik el.
Ennyivel természetesen nem lehet letudni a külsőt, egy limitált kiadás valamiféle emblémát is megkövetel, amely itt az ajtókon jelenik meg, egy kis plakett formájában, amelyen a 356 SL 46-os versenyszáma szerepel.
A legendás Le Mans győztes száma. (Forrás: Porsche)
A belső szokott ezeknél a járgányoknál lenni az a rész, ahol a tervezők elengedhetik a fantáziájukat és a legprémiumabb, legkirívóbb anyagokat használhatják. A Centenaire Edition természetesen kagylóüléseket kapott, amelyek Graphite Blue színű bőr és kordbársony borításban díszelegnek. Ez a dizájn szintén a 356 SL-t idézi, amelynek hasonló belső tere volt.
A kormánykerék is ugyanezt a kékes bőrbevonatot kapta és ez a szín köszön vissza a műszerfalon is, valamint a SportChrono beépített órán és a varrásokon is.
A különlegességek azonban nem érnek véget ennyivel, a könyöktámasz a Circuit de la Sarthe versenypálya sziluettjét viseli magán dombornyomással, az ülések fejtámaszaiba pedig a 24h feliratot hímezték.
A Le Mans pálya sziluettje. (Forrás: Porsche)
A 356 SL színvilága mellett a 911 GT1-es is visszaköszön, amely 1998-ban nyerte meg a Le Mans-t. A vörös biztonsági övek ezt az autót idézik, de a külsőben is vannak jegyei, mégpedig a felniken, amelyek egy Aurum nevű aranyszínű festést kaptak, míg a külső gyűrűje a Le Mans Silver Metallic színnel nyújt kontrasztot. És ha már a 356 SL megjelent az ajtón, a GT1 sem maradhat el: az oldalsó, kisebb ablakokon egy matrica imitálja a ’98-as modell oldalsó szellőző rácsait.
Az emblémák, plakettek és egyéb jelzések sora ezzel nem ér véget, a különleges 911-es, az autó hátsó szellőzőrácsán a 24h Le Mans felirat díszeleg egy koszorúban. Alatta egy felirat azt is közli, hogy a modell „Born in Le Mans, Manufactured in Zuffenhausen”, azaz Le Mans-ban született és Zuffenhausenben készült. Ha valakinek nem lenne elég ennyi jelzés, a B-oszlopon is megjelenik a versenypálya sziluettje, a francia zászló színeiben.
100. évforduló, vagy százféle plakett, matrica és embléma. (Forrás: Porsche)
Bár a modell áráról egyelőre még nem tudni semmit, az már kiderült, hogy a Porsche minden Centenaire Edition tulajdonosnak egy Graphite Blue színű kulcstartót és autótakarót is ajándékoz a modell mellé. Mivel az alap GTS modell jelenleg 62 millió forint környékén kapható itthon, ezért a Centenaire Edition ennél valószínűleg valamivel drágább lesz, de mivel sajnos ez csak a franciáknál lesz elérhető, aki egy ilyen autót szeretne magának, sok importköltséggel számolhat.