BMW 1
Klasszikus vese hűtőrács-pár megformálás, ami hűen illusztrálja a BMW-stílus fejlődéstörténetét: volt olyan típus, amin szolid méretben jelent meg a jellegzetes forma, napjainkban egyre brutálisabban uralja a márka modelljeinek arcát.
Olykor még a márka rajongóit is megosztó karosszériák születtek, ami biztos, hogy a BMW soha nem úszott az árral, ezt ketten is kihangsúlyozták a szerzőnek adott interjúikban: az egykori dizájnfőnök Chris Bangle és a jelenlegi igazgató, Adrian van Hooydonk, aki 1992-től dolgozik a márkánál. Következetesen járták, járják az egyéni utat, ami nem könnyű, mert olykor cégen belül is vitákat kavartak ötleteikkel, amik kétségtelenül nem téveszthetők össze mással.
Nem volt ez mindig így, a márka olaszos korszakában inkább egy vese-hűtőrácsos Alfa Romeóra emlékeztetett az 1951-ben bemutatott BMW 501 Berlina prototípus, melyet Pininfarina tervezte.
Az 1954-es BMW 502-es műszakai alapjaira épített roadster Veritas Ernst Luf alkotása és a korszak divathullámát meglovagolva inkább a Mercedest idézett, mint egy BMW-t, mert lapos motorháztettejéről még a veséket is száműzték.
M3 Pickup
A BMW fanatikusai is rácsodálkozhatnak a márka izgalmas történetének egyedi példányaira, a kollekcióban találhatók tanulmánymodellek, álcázott prototípusok, kisteherautók, a triciklikről és motorkerékpárokról már nem is beszélve. Készültek egyedi sportkocsik, sőt platós BMW-k is, a legemlékezetesebb az 1986-os M3 Pickup, ami kétszáz feletti tempóra volt képes. Őse, az 1933-os kétszintes rakterű F76-os tehertricikli inkább praktikus volt, mint gyors, igaz, ebből nem csak egy készült.
Szélcsatornában tesztelt Berlin-Rom
Igazán különleges darab a Kamm professzor által inspirált Rudolf F. Fleming által tervezett és 1938-ban légáramlási vizsgálatra épített kísérleti Berlin-Rom nevű (AM 1007 kódú) autó: a BMW 328-as hajtásláncú Kamm Coup Mille Miglia modellt a stuttgarti FKFS szélcsatornában tesztelték.
A legendás olasz verseny neve többször is megjelenik a BMW kollekcióban: BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006.
Barokkos fazon, Michelotti tervezés
Az önálló BMW dizájnnyelv megszületése közben készült az olasz Michelotti tervezésű, 1955-ben bemutatott 505 Pullman-Limousine, ami húsz centivel lett hosszabb az eredetinél. Némileg ellent mond a méretnövelő trendnek az azonos évjáratú 2,5 méteres BMW Isetta, ami világsiker lett.
Az 1964-es Hurricant egy másik olasz stúdió követte: a Frua által 1967-ben öltöztetett BMW 3000 V8 Fastback után még több egyedi modell született: az 1968-as 2000 ti Coupé (E121), aztán az 1969-es 2800 GTS Coupé (E9) és a nagyon alfás 528i GT Coupé 1976-ban.
A BMW történetében több modell nevében is szerepel a hommage szó, nem véletlenül, hiszen gazdag a saját forrás, több alkotás született az elődök szellemében Nem éppen retro megjelenésben, és csak egyetlen példányban. Vagy kettőben.
Garmisch
Megsemmisült eredetiről is készült másolat: klasszikus hommage darab a BMW a 2019-es Concorso d’Eleganza Villa d’Este csodálatos parkjában bemutatott és 1970-ben a Bertone stúdiós Marcello Gandini által tervezett Garmisch.
BMW 528 roadster
A BMW formanyelvére a kezdetektől nagy hatással voltak az olasz tervezők és karosszériaépítő manufaktúrák. A Carrozzeria Touring 1930-as évek végi 328 Mille Miglia modelljének könnyűszerkezetes alumíniumból készült karosszériájától kezdve Giorgetto Giugiaro kezét dicsérő, ék alakú BMW M1 világpremierjéig, a márka formanyelvét az itáliai szellemiség járta át.
BMW 328 Hommage
Torbo Concept
BMW Karmann Asso Di Quadri '1976 az Italdesign műve. Egyetlen példányban készült 1972-ben a burkolt hátsó kerekű Turbo Concept (E25) '1972.
Az 1978-as párizsi Mondial de l’Automobile autószalonon mutatta be a BMW Motorsport a középmotoros, 277 lóerős M1-et, ami nemcsak megjelenésében volt dinamikus, hanem tempójában is: Niki Lauda a Procar sorozat nyolc futamából hármat megnyert. Tökéletese formáját idézte és a 2008-as Concorso d'Eleganza Villa d'Este rendezvény szenzációja volt a BMW M1 Hommage, ami igazi mestermű.
BMW M1 Hommage, 1978/2008
Valamennyi kerekénél borítást kapott az 1990-es BMW E1 Spider, egy évvel később mutatkozott be az Italdesign tervezésű a Nazca M12 '1991
W Z1 Coupé
Nem került sorozatgyártásra, de talán jobb is, mert az 1991-ben kreált W Z1 Coupe valószínűleg némileg lezúzta volna a sportkocsik világában felépített BMW imázst.
Középkormányos koncepció
Középen ült a vezető a háromszemélyes BMW Z13 tanulmánymodelleben (1993), de nem sokáig működött az ötlet: néhány hónappal később az utód Z15-ösben már hagyományos kormányrendet és négyszemélyes utasteret kapott az elektromos koncepció.
Fura megoldású csomagtér ajtót kapott a BMW X Coupe Concept '2001
X Coupé Concept
Elektromos úttörő
Sok márkát megelőzve a BMW elektromos hajtású modellt szállított a müncheni olimpiára: a gyáriak 1969-ben kezdték fejleszteni az 1602e jelzésű villanyautót, mely az 1972-es müncheni olimpián a maratoni futó és hosszú távú gyalogló versenyszámok tiszta felvezetőjeként szolgált.
A kocsi orrába épített 12 voltos, 12,6 kWh kapacitású ólomsavas, 350 kg-os Varta akkupakk táplálta a 43 lóerős teljesítményű Bosch villanymotort. Az akkucsomag egy töltéssel 60 kilométerre volt elég, lemerülés után emelőtargoncával cserélték feltöltöttre. A villanyautóból kettő készült.
Korát és az i3-ast messze megelőzte az elektromos BMW Z11 (E1) Concept '1991
1986-ban elkészült a hidrogén hajtású BMW 745i (E23), 1990-ben pedig 735iL (E32).
A leglátványosabb hidrogén modell a BMW H2R '2004 volt.
BMW H2R '2004
Márkatörténet
Kevés márka dicsekedhet több mint százéves történettel, ezek közé tartozik a BMW, melynek autós fejezete a Wartburggal indult, igaz, utóbbi már tetszhalott, miközben a BMW sikert sikerre halmoz. Az is igaz, hogy hosszú volt az út: a Fahrzeugfabrik Eisenach AG-t 1896. december 3-án alapította Heinrich Erhardt ágyúgyáros, 1887-ben kerékpárok, vontatók, pótkocsik és más fémtermékek készültek üzemében, ahol a francia Decauville szabadalma alapján épített első autót 1898. szeptember 17-én mutatták be. Ezzel a Cannstatt-i Daimler és a Mannheim-i Benz után az Eisenach-i Wartburg lett Németország harmadik autógyára.
Az 1913-ban alapított repülőgép-hajtóműveket gyártó Rapp-Motorenwerke GmbH által ismerhette meg a Bayerische Motoren Werke AG-t. A BMW név világhíre a soros hathengeres motorhoz és Zeno Diemer tesztpilóta 1919. június 17-i világrekordot jelentő, 9 760 méteres magasságú repüléséhez köthető.
De szálljunk le a földre, mert ott lett többmilliós darabszámokkal sikeres a márka: 1923. szeptember 28-án, a berlini autószalonon mutatkozott be a márka első motorkerékpárja, a Max Friz mérnök irányításával tervezett BMW R 32, 180°-os hengerelrendezésű, kéthengeres négyütemű bokszerrel.
1928. október elsején a BMW felvásárolta a Türingia tartománybéli Eisenachban működő
Fahrzeugfabrik Eisenach vállalatot, mely a brit Austin Seven licence alapján gyártotta a Dixi 3/15 PS kiskocsit, ezzel elindult a BMW autógyártása.
1929. március 22-én készült az első BMW jelvényes modell, három évvel később már saját tervezésű autóját mutatta be a márka: ez volt a kétajtós, teljesen acélkarosszériás 3/20 PS.
1934-ben indult a sportos vonal, melynek mérföldkövei követhetők az egyetlen példányban készült tanulmánymodelleken.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!