A nemrégiben bejelentett EU döntés, mely szerint 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni az Unió területén elsőre igen ambíciózusnak tűnt Magyarországról nézve, de végül változtattak a terven. A belső égésű motorok továbbra is fennmaradhatnak, de csak ha a szintetikus üzemanyaggal működnek.
A szintetikus üzemanyag nem új találmány, már több mint 100 évvel ezelőtt is készültek Németországban, de igazán ismertté az utóbbi egy évben vált a kifejezés. A Porsche kutatás-fejlesztési vezetője, Dr. Michael Steiner a ugyanis azt állította, hogy ezek az üzemanyagok lehetővé tehetik, hogy a Porsche továbbra is értékesítsen belső égésű motoros autókat az elektromos járművek mellett.
A Porsche nagy név a szintetikus üzemanyagok világában – a Siemensszel, az Enel és AME energiacégekkel, valamint az ENAP kőolajcéggel összefogva már be is indították első, szintetikus üzemanyagokat előállító gyárukat.
A kísérleti fázisban a Porsche körülbelül 130 000 liter e-üzemanyag előállítására számít. A tervek szerint ezt körülbelül 55 millió literre növelik az évtized közepére, és körülbelül 550 millió literre nagyjából két évvel később.
A chilei gyárat először 2020 végén jelentették be, amikor az autógyártó bejelentette, hogy 24 millió dollárt fektet be az üzem és az e-üzemanyagok fejlesztésébe.
A Porsche arra számít, hogy kezdetben elsősorban az autósportokban használja majd az üzemanyagot, majd az elkövetkező években más felhasználásra is sor kerül. Végső soron az a terv, hogy az üzemanyagot olajtársaságoknak és másoknak adják el a fogyasztóknak való továbbértékesítés céljából.
„Az szintetikus üzemanaygokban rejlő lehetőségek óriásiak. Jelenleg több mint 1,3 milliárd belsőégésű motoros jármű van világszerte. Ezek többsége az elkövetkező évtizedekben még az utakon lesz, és az e-üzemanyagok a meglévő autók tulajdonosai számára szinte szén-dioxid-semleges alternatívát kínálnak” – mondta Michael Steiner, a Porsche kutatási és fejlesztési igazgatója közleményében.
Jelenleg nem olcsó mulatság az előállítás. A Royal Society tudományos intézete szerint mindössze egy liter szintetikus dízel üzemanyag 4 fontba kerül adózás előtt. A méretgazdaságosság és a további technológiai fejlesztések csökkenthetik a költségeket – de valószínűleg soha nem lesz olyan olcsó, mint a ma vásárolt benzin és gázolaj, pedig lássuk be, az sem olcsó.
Ennek ellenére sok minden szól mellettük: Ha valóban teljesen elektromos autókra állna át a társadalom, az infrastruktúrát teljesen át kellene alakítani ami rengeteg pénzbe kerülne. A szintetikus üzemanyagok a jelenlegi fosszilis tüzelőanyagok helyettesítői, vagyis a meglévő autók módosítás nélkül használhatják őket. Senkinek sem kell új autót vennie és a benzinkutak is maradhatnak úgy, ahogy vannak.
Mégis, mivel a belsőégésű motorok helyben mindig is fognak károsanyagokat kibocsátani és az üzemanyagok előállítása hatalmas mennyiségű energiát igényel, nem tűnik valószínűnek, hogy a szintetikus üzemanyagok miatt az elektromos autók terjedése egyszercsak megáll. Ez nem egy varázslatos megoldás, amely egyszerűen helyettesítheti a benzint és a gázolajat –de egy jó eszköz az éghajlatváltozás elleni megoldások egyre növekvő eszköztárában.