Sportautók
Pletykák voltak róluk, mégsem gondolta senki sem komolyan, hogy a világ két legnagyobb sportautó gyártója megemeli ikonikus modelljeit és terepes változatokat dob belőlük piacra, ráadásul szinte egy időben. Noha mindkettő gyártónak van már SUV-ja, most nem róluk van szó, hanem a Porsche 911 Dakarról és a Lamborghini Huracán Sterratóról, amik lapos, hangos sportautók terepes változatai. Körbefuttatott műanyagozással, emelt hasmagassággal, terepgumikkal, vonzószemekkel és ralilámpákkal. A crossover-vonaton nincs fék, ám ilyen formában ez minden bizonnyal a világ legmenőbb dolga.
Amióta létezik a Porsche és a Lamborghini, azóta kacérkodnak a tulajdonosok ezeknek az autóknak a mindenes változatával. Mennyi videót láthattunk már, ahogy mély hóban driftelnek egy Huracánnal, de a Porsche múltjában is gyakran alakították át a 911-est – például gyárilag részt vettek vele a Dakaron is, mi több, meg is nyerték. Érdekes módon most egy hónapon belül megkaptuk mintkét autó gyárilag átalakított dirt-road változatát, és bár egy konszern gyártóiról van szó, közük sincs egymáshoz a lemezek alatt. Úgyhogy itt az idő, hogy össze vessük őket és eldöntsük, hogy ki csinált jobb munkát a tervezés során.
Noha ikonikus forma a 911, egy Huracán mindig több fejet fog elfordítani az utcákon. Különösen igaz ez a terepes változatokra, hiszen amennyire természetesnek hat egy emelt 911 Dakar, annyira elképesztő megjelenése van a Huracán Sterratonak. Ki mire vágyik, aszerint dönthet a visszafogottabb, de komolyan vehető Dakar mellett, vagy a hatalmas ralilámpákkal szerelt, tető légbeömlős Sterrato mellett. Viszont abban mindenki egyetérthet, hogy egy sílécekkel megkapolt, tetőcsomagtartós Porschénél nincs meghatóbb látvány az Alpokban, ráadásul a Porsche rendelhető az egykori Rothmans dekort megidéző színekben is. Gyárilag.
Mindkét autó összkerekes, és megkapták a terepes használatra programozott menetmódokat is. A lengéscsillapítókat, a kipörgésgátlót és a menetstabilizátort mindkét autóban a puha talajon való közlekedéshez hangolták. Szintén igaz mindekettőre, hogy olyan félterepes abroncsokat kapnak, amik ugyanúgy megállják a helyüket közúton, mint azon kívül: a Porschékat Pirelli P Zero Scorpionsszal szerelik, míg a Lamborghiniket Bridgestone Dueler AT002-kel. Utóbbi ráadásul defekttűrő, míg előbbi dupla régetű oldalfalat kap.
A Sterratót 44 mm-rel emelték meg, és nem módosítható a hasmagassága, míg a Dakart 50 mm-rel emelték, és további 30 mm-t képes emelni magán 170 km/h-ig, Off-Road módban, hogy ezzel is javítsa a terepszögeit és könnyebben áthaladjon az előtte álló akadályokon. Hiszen a Porsche 911 Dakar 20,5 mm-es hasmagasságát a legtöbb ma piacon lévő SUV és crossover megirigyelhetné. Míg a németek autója a GTS 473 lóerős, 3,0 literes boxermotorját kapja, addig az olaszoké a nem kevésbé különleges és élvezetes, 602 lóerős, 5,2 literes V10.
Különböző hajtáslánc megoldásaik ellenére mindkét autónak 3,4 másodpercre van szüksége, hogy elérje a 100 km/h-t, és nyomatékadatuk is hasonló (a Porsche 570 Nm-t, míg a Lamborghini 565 Nm-t ad le). Hogy hova tűnik a Lamborghini erőfölénye gyorsuláskor az rejtély, hiszen az olasz öszvér valamivel könnyebb is: 1470 kg, a Porsche 911 Dakar 1611 kg-jával szemben. Noha utóbbinál bevetettek olyan trükköket is a tömeg lenttartásához, mint a hátsó ülések eldobása, vagy a szénszálas első ülések, a szintén szénszálas GT3 motorháztető használata vagy a vékonyított üvegek. Minden esetre csúcssebességben megmutatkozik a különbség, hiszen a Lambo végsebessége 260 km/h, míg a Porsche modelljét 240 km/h-nál maximalizálták – nem mintha ezek az értékek fontosak lennének terepen.
Árukat egyelőre nehéz összevetni, hiszen a Sterratóról egyelőre csak annnyit tudni, hogy sokkal drágább lesz, mint a Porsche 911 Dakar, amire 222 020 euróért tudtak lecsapni a szerencsések. Mindezt persze a jövőbeli értékmegőrzés is indokolja. Ugyanis a Lamborghini Huracán Sterratóból mindössze 1499 darabot fognak gyártani, míg a Dakarból 2500 darabot, tehát a Lamborghini autója sokkal ritkább lesz. Márpedig több mint valószínű, hogy mindkét széria nagyrésze gyűjtőknél fog kikötni, hiába mondható el mindkét autóról, hogy alapvetően használatra terveték őket, és a márkarajongók nagy szeretettel kiviszik autóikat a közutakra is.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!