Sporkocsik

Fricska a Ferrarinak: Ezért ne bosszants fel egy traktorgyártót!

2022.11.09.

Ez volt az első legendás fricska, amit a Ferrari kapott, komoly mélyütéssel indult, pontosabban egy ügyfélelégedetlenséggel, méghozzá hazai pályán.

Feruccio Lamborghini imádta az autókat, különösen a sportkocsikat, de a háborús időszak miatt be kellett vonulnia az olasz hadseregbe, ahol szerelőként szolgált. Leszerelése után apja farmján segédkezett és a munka könnyítésére maradék alkatrészekről összerakott egy traktort, ami annyira bevált, hogy a környékbeli gazdák is az ő műhelyétől rendeltek erőgépeket. Sikeres üzletemberként hódolhatott régi mániájának és több sportkocsit vásárolt.

Csalódott az álomautóban

Hiába volt pénze, továbbra is maga javítgatta kollekciójának értékes darabjait, ám az álomautó Ferrari 251 GT-ből hamarosan rémálomautó lett. Különösen azért csalódott Lamborghini, mert a sportkocsi meghibásodásait alkatrészeinek gyenge minősége okozta.

Több kuplungcsere után személyesen közölte módosító javaslatait Enzo Ferrarinak, aki azzal zárta rövidre beszélgetésüket, hogy Feruccio maradjon a mezőgazdasági gépeknél!

Lamborghini 350 GTV                             Forrás: LSB

Inkább csinált magának sportkocsit

Enzo Ferrai sértő megjegyzésén annyira feldühödött Feruccio Lamborghini, hogy eladta Ferrariját és olyasmire vetemedett, ami egyébként soha nem jutott volna eszébe: a traktorgyártás mellett autóépítésbe kezdett.

Nem is akármilyenbe, megalkotta a két legendás olasz sportkocsi márka, a Ferrari és a Maserati vetélytársát. Első lépcsőben Sant'Agata Bolognese-ben megalapította a Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A-t, és négy hónap múlva bemutatta a 350GTV-t.

Siker Torinóban, Genfben

Az 1963-as torinói autókiállításon bemutatott modellben még nem volt motor, de csodás karosszériájával enélkül is lenyűgözte a közönséget. Az 1964-es Genfi Autószalonon már a sorozatgyártásra alkalmas 350GT szerepelt: a 3,5 literes V12-es motor 250 lóerőnyi teljesítménye ötfokozatú kézi sebességváltón át hajtotta a hátsó kerekeket.

Örök szép legenda lett a Miura       Forrás: LSB

Szenzációs modell

És csak ezután robbant az igazi bomba: az 1966-os premieren Lamborghini bemutatta a Miurát,

Vélhetően ez a szupersportkocsi váltotta ki azt a mondást, hogy „Soha ne bosszants fel egy traktorgyártót!” Joggal, mert a tanács azóta is aktuális.

1993-ban Feruccio meghalt, a márka 1998 óta a VW konszernhez tartozik és azóta is ontja a fantasztikus sportmodelleket, miközben a Lamborghini traktorok továbbra is aratnak a mezőkön, piacokon.

Feruccio Lamborghini megvalóuslt álmai   Forrás: LSB

Man Behind The Legend

Lamborghini legendás figurájáról készült a Man Behind The Legend cím film, melyben Frank Grillo alakítja Ferruccio Lamborghinit, riválisát, Enzo Ferrarit pedig Gabriel Byrne. A forgatókönyvet a rendező Bobby Moresco írta, a főszereplő hiteles személyiségének megformálásban segített az alapító fia, Tonino Lamborghini.

Néhány jelent a filmből:

https://www.youtube.com/watch?v=kzqwRxorvKE&t=1s

 

Agrár Porschék

Az olasz traktorgyártó beszállt a sportkocsigyártásba, a Porsche nyolc év után feladta az agrártevékenységet, igaz, több mint százezer erőgépe után Made in Japán jelzéssel tovább élt.

A Lamboghininél nem kevésbé ismertek a mezőgazdaságban a Porsche erőgépei, melyek veteránként még napjainkban is dolgoznak, egy gyönyörűen restaurált példánya pedig a márka múzeumában látható.

Porsche trakor és sportkocsi a márkamúzeumban    Fotó: Boros Jenő

Volksschlepper

A néptraktor ötletét már évtizedekkel korábban megvalósította a Ford, méghozzá két magyar közreműködésével. Galamb József és Farkas Jenő erőgépe meghódította az amerikai mezőgazdaságot, hasonló feladattal bízták meg 1937-ben Ferdinand Porschét is Németországban.

Volksschlepperből, vagyis Néptraktorból több prototípus készült: mindegyiket kéthengeres, 11 lóerős léghűtéses motor hajtotta, de a második világháború kitörése miatt nem indult el a sorozatgyártás Waldbröl-i üzemben.

A békeévekben különösen a megnőtt az igény a mezőgazdasági munkagépek iránt., a német néptraktor továbbfejlesztett változatának szériagyártása 1950-ben kezdődött Friedrichshafenben az Uhingen-i Allgaier Werke GmbH-val együttműködve. 1954-ben a Mannesmann-konszernnel közösen megalakult a Porsche-Diesel-Motorenbau GmbH.

Prototípus szakmai bemutató        Forrás: Porsche

Háromhengeres, léghűtéses modell

A közepes gazdaságoknak többféle modellt kínált a Porsche: az 1960-as kínálat legkisebbjét, a Standard Ty 217-es 3 hengeres, 1,4 literes, 20 lóerős dízelmotor hajtotta, nagy vonóerejével képes volt kétvasú eke vontatására, sebességváltójának 8 előre és 3 hátrameneti fokozata volt. A Master 419-es Porsche traktor 3,3 literes léghűtéses dízelmotorjának teljesítménye 50 lóerős volt.

A Super Express Export 329-es hidraulikaberendezése és keréknyomás szabályozása központi vezérlésű volt.

Traktor is parkol a stuttgarti kollekcióban    Fotó: Boros Jenő

Porsche helyett Iseki jelvény

1962-ben az M.A.N. traktorgyártási üzletágát összevonták a Porsche-Diesellel, mely 1963. május elsején beszüntette a traktorok eladását, ezután a gyártási és értékesítési jogokat átadták az újonnan alapított Porsche-Diesel-Renault GmbH-nak. A termelés július 15-i befejezéséig 120 ezer Porsche Diesel jelvényes traktor készült, de ezzel még nem lett vége a sztorinak, mert a japán Iseki cég megvásárolta a gyártási jogot, gépsorokat és 1964-től saját márkanevével tovább gyártotta a legendás modellt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója