járműgyártás
Szerző: Heimer György
A cégvezető nem árulta el, mikor jelenik meg az új kis-suv, csupán annyit lehet tudni, hogy a jármű a már korábban bejelentett új bZ sorozat tagja, és a jövő évre ígért közepes méretű bZ4x típust követi. (A bZ teljes emisszió-mentességre utal, az angol beyond zero, a nullán túl kifejezésből ered). Az elnöki közlés szerint a Toyota 2030-ig évi 3,5 millió darabra kívánja emelni az új, a sajtótájékoztatón koncepció formájában felvillantott, tisztán villanyos típusok értékesítési mennyiségét.
A japán autógyártó gigász mindeddig hibrid modelljeire támaszkodott, hogy főként Európában teljesíteni tudja a károsanyag-kibocsátási normákat. Ami az új kis-suv részleteit illeti, csupán annyit közöltek, hogy vonalait a cég európai és japán dizájntervezői húzták meg, osztályában a 100 kilométerre megadott 12,5 kWh teljesítménnyel a leghatékonyabbnak ígérkezik. „Ha a hatótáv-növelés érdekében minél több akkumulátort zsúfolnak a kocsiba, annál nagyobb, súlyosabb és drágább lesz a jármű” – magyarázta Toyoda elnök. „Mivel ez a suv kisautó, valamilyen új megoldásra van szükség, ez pedig a teljesítményhatékonyságban rejlik” – tette hozzá a cégvezér. Jelenleg a piacon nagy márkák közül, csak a Peugeot e-208, az Opel Mokka-e, a Hyundai Kona és az MG ZS kapható.
A Renault is tervezi, hogy hamarosan színre lép ebben a kategóriában, méghozzá egy retrokivitelű, a hatvanas évek 4L típusára hajazó e-modellel. A Toyota városi terepese a jövőre megjelenő új Aygo X mini-suv dizájnját követi, ferdehátú, az átlagosnál magasabb felépítésű, extravagáns karosszéria vonalakkal. A japán cégóriás ugyanakkor E3 néven, egy új, kifejezetten az európai piacra szánt platformot is tervez, amely a vevőigényektől függően lehetővé teszi az öntöltős és a konnektoros hibrid, valamint a tisztán villanyos hajtásláncok beépítését, jóllehet azt még nem mondták meg, hogy a beharangozott kis-suv ezen a padlólemezen, vagy a globális e-TNGA platformon készül majd.