Morgan
Triciklivel indult és 110 év után is tartja formáját a Morgan, melynek első modelljét londoni Olympia Motor Show-n mutatta be a névadó, cégalapító és kocsigyártó. Sokan csak legyintettek H.F.S. Morgan kéthengeres, nyolc lóerős, háromkerekűjére, ami aztán könnyedén megnyerte a Brooklands-i nemzetközi versenyt.
Klasszikus háromkerekű Morgan a Louwman kollekcióban
Begőzölt a gyerek
Kanonok és falusi plébános lányának gyermekeként született 1881-ben H.F.S. Morgan, aki már kölyökkorban rajongott a gőzgépekért. A Herefordshire-i fiú a Stone House, Broadstairs, Marlborough College és a Crystal Palace Engineering College elvégzése után a swindoni GWR Vasúti Műveknél dolgozott a főmérnökének segédjeként.
Először bérelt, majd csinált egy autót, mellyel aranyérmet szerzett a London-Exeter-London megbízhatósági futamon. Az 1911–es kétüléses népszerűsége miatt bővítenie kellett a Malvern-i műhelyt. 1912-ben létrejött a Morgan Motor Company, három évvel később elkészült a négyüléses Morgan, amire olyan sok volt a rendelés, hogy új gyárat kellett építeni a Pickersleigh Road-on, ahol már heti ötven autó készülhetett.
Négykerekű Morgan 1911-ből Forrás: Morgan
Hengerből is több
1936-ban a londoni és párizsi autókiállításokon mutatták be a következő modellt, mely négy kereke és négyhengeres motorja után a Morgan Four Four nevet kapta. A kocsi Z-profilú acélalvázára szerelt kőrisfa szerkezetet alumínium karosszériával borították. A versenyváltozatot 1098 köbcentis, 42 lóerős, Coventry Climax motor hajtotta.
A második világháború alatt légvédelmi ágyúkat és repülőgép-futóműveket készítettek a Morgannél. A békeévekben újraindult és egyre nagyobb volumenű lett az autógyártás: fő piacuknak megmaradt az Egyesült Királyság, de egyre komolyabb lett az USA és Németország.
Egyetlen LifeCar
A cég centenáriumára készített kicsinyített pedálhajtású retrótriciklijét 2500 fontért kínálták, mind az ötszáz hetek alatt elkelt. Miközben a Morgan őrzi hagyományos formáját és technológiáját, kreált egy cseppfolyós hidrogénből táplálkozó villamos hajtású LifeCar tanulmánymodellt, ami nem eladó. Aki elektromos Morgant akar, annak ott a brit ElecreoGenic cég, mely bármilyen típust villamosít.
Expediciós modell Forrás: Morgan
Drága, de elővételben napok alatt mind elkelt
Aki a klasszikus formák mellé továbbra is benzines hajtásláncokat akar, annak építette legújabb modelljét a Morgan, mely expedíciós sportautónak nevezi extravagáns és markáns megjelenésű terepgépét.
A márka már megalapításának első évében, 1911-ben is aktívan túraversenyzett.
A 2021-es Plus Four CX-T fejlesztésében részt vettek a Dakar-specialista Rally Raid UK szakértői, ennek köszönhetően módosították a futóművet, megerősítették a fenéklemezt és masszívabb bukókeretet kapott az autó.
A Morgan Plus Four CX-T, az új generációs Morgan Plus Four terepesített változata, melyből csak nyolcat építenek, egyenként nettó 170 ezer angol fontért, ami több mint 70 millió forint.
BMW motor és oldaltáska Forrás: Morgan
Plusz tartályok és kerekek
A szériaváltozathoz képest a Plus Four CX-T-nél az ülések mögötti területet tárolópanellel töltötték ki, így már lett helye marmonkannának, két pótkeréknek, ásónak, alumínium szerszámos ládának és vízhatlan bőröndnek. A plusz tetőváz nem csak boruláskor véd, de csomagtartó, tetőboksz felszerelését is lehetővé teszi, így már bringát vagy szörfdeszkát is szállíthat.
Kompozit tető
A műszerfali sínrendszerére okostelefonok, GPS-ek, kamerák rögzíthetők, a felszereltség része az állítható térképolvasó lámpa, valamint a ceruza- és jegyzetfüzettartó, a túrázást segíti kiemelhető térképtartó, a hőszigetelt hűtőtáska és az extra elsősegélykészlet. Az esőtől és ágaktól könnyű, de strapabíró kompozit tető véd.
Hat kereket kapott a legújabb Morgan Forrás: Gyártó
Páncélvédett xDrive
A Plus Four CX-T erőátviteli rendszere a BMW-től származik, az xDrive összkerékhajtás háromféle üzemmódra állítható. Közúti programban alapértelmezésben dolgozik a hátsó differenciálmű, terepfokozatban 45 százalékos zárásra van lehetőség, extrém terepüzemmódban állandó 100 százalékra állítható.
Futóműve a nagyobb testvér Morgan Plus Six módosított lengőkarjait és átdolgozott perselyeit kapta, amivel a szabad hasmagasságot 230 milliméterre emelték. Megnövelt nyomtávot és öt darabból álló páncélzatot kapott a fenéklemez. Az oldalra kivezetett egyedi kipufogórendszert kifejezetten úgy alakították ki, hogy ne csökkentse a hasmagasságot és a hátsó terepszöget.
Igazi élményautó Forrás: Morgan
Öt csillag, 4/4 és gin
A klasszikus márka mindig többet ajánl ügyfeleinek: egy cornwalli luxusszálloda vendégeinek a szobakulcs mellé egy Morgan 4/4-es slusszkulcsát is megkapják, hogy a Nare Hotelsben töltött éjszaka után nosztalgiamodellel autózzák be a tengerpartot, mindezt napi negyedmillió forintnyi fontért. A szolgáltatás része a márka különleges útikalauza és egy üveg Morgan 70 CL gin, amit a márka shopjában 37.50 fontért lehet megvenni.
Vezetés közben soha! Forrás: Morgan
Jön egy új tricikli
És a gin mellé egy friss hír: 2022-ben új triciklivel jelenik meg a piacon a Morgan. A kocsi elejéről eltűnik a V2 hengeres, melyet felvált a háromhengeres 120 lóerős Ford motor, ami a Mazda MX5-ös sebességváltón át hajtja a féltonnás járművet, melyet csak törzsvevők rendelhetnek.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!