roadster
A boldogság olyan gyermekkori álom, amit felnőtt fejjel élünk meg, Sigmund Freud gondolata különösen igaz a roadster-vásárlókra, akik általában másodvirágzásuk idején vesznek nyitott kétülésest, mert addigra lesz elég pénzük és idejük az ilyen élvezetekre. És mert valami mást akarnak...
Hogy mi az előnye ennek a járműtípusnak? Hát feltűnő! És ami ennél is fontosabb, hogy buli után csak partnered fér el benne, szóval alkoholmámoros barátaidat nem kell hazataxizni. Ja, és anyósodat is ritkábban kell fuvarozni. Vélhetően ő vágyik legkevésbé a szeles élményre.
Ritka és értékes darab: Porsche Carrera GT Forrás: Porsche AG
Klasszikus hívők
Aki már megtapasztalta, hogy milyen érzés nyitott kocsival száguldani, az tudja micsoda élmény. És nem nyáron kánikulában, hanem a szép tavaszi napsütésben, tiszta időben, némi menetszélben, mely megdobja a sebességérzetet.
A műfaj lelkes hívője James Deannek élt és halt is roadsterért, kétüléses Porschéjével a halálba száguldott. Akkoriban a német sportkocsi teljesítménye hatvan lóerő volt, napjainkban a legolcsóbb nyitott modell is ennek többszöröse.
Fokozni az érzést
Sebességről és a sebességérzetről szól a roadster, a szó is könnyű, kétszemélyes, kétkerekű, könnyű építésű lovaskocsitól származik, melynél legkevésbé sem a kényelem, meg a teherszállítóképesség volt a fontos.
A kétszemélyes roadsternél még gyorsabbra sikeredtek az alaposan lekönnyített és minimális szélvédővel épített speedster típusok, melyek jó esetben kapnak egy ponyvát, némelyik leszerelhető keménytetőt, amivel télen is kellemes az autózás.
A megszűnt Austin márka Healey modellje Forrás: BMC
Bukott műfajban rekorder
A ponyvások mezőnyében az angolok voltak a műfaj királyai, de alaposan megfogyatkozott a brit flotta. A múlt század végén sorra tűntek el a kétüléses utcai sportkocsikat gyártó brit műhelyek, az Austin Healey, Bristol, Jensen, Herald Triumph, MG és Sunbeam klasszikusai ma már értékes veteránok, de a Mazda példája bizonyítja, van kereslet az ilyen modellekre. A japán márka 1989 áprilisában kezdett a legendás roadster sorozatgyártásába MX5-ös, illetve Miata néven, utóbbiakat csak a japán piacon forgalmazták.
A Mazda Motor Corporation 27 év után, 2016. április 22-én érte el az egymilliós darabszámot, és ezzel rekorder a nyitott kétülésesek között, melyet nehéz lesz behozni, pedig egyre népesebb az üldözők mezőnye.
Mazda MX Forrás: Mazda Motors
Jöttek a többiek
A japánok sikerét látva egyre több modell jelent meg a piacon: Alfa Spider, BMW Z1 és 3-as, majd a sorozat többi tagja után a német tulajdonú brit MG-Rover is megpróbálta visszatornázni magát a mezőnybe, ám az 1995-ben bemutatott MG F nem aratott sikert. Mostanság a kínai Geely szállt be a mezőnybe a Cyberster modellel, ami slágergyanús modell és elektromos hajtású, ahogy a Tesla Roadseter, melynek egyik példánya már az űrben kering.
Alfa Rome Spider 1998 Forrás: FAC
Sport Spider
Nem szánta hosszú életűnek a Renault, és csak limitált darabszámban gyártotta a Sport Spidert, mely minimális szélvédőjével és szárnyas ajtajaival látványos élményautó volt. Az 1995-ben bemutatott modellből három év alatt közel 1800 darab készült Dieppe-ben, az Alpine üzemben, ebből 438-nak nem volt szélvédője, a jobbkormányos változatokat viszont teljes méretűvel rendelték az angolok. Az alumínium térvázas, kétüléses kocsi tömege 930 kg, kétliteres, 150 lóerős motorja a Willams Clio modellből származott.
Renault Sport Spider Forrás: Régie Renault
Opel GT Forrás: General Motors
Testvérharcok
A látványos formájú Barchetta kétüléses nem lett sikeres, ebből okulva az olaszok később összeálltak a Mazdával, melynek legújabb generációs változata megkapta a gyönyörű 124 Spider karosszériáját, amivel már komoly eladásokat produkált.
A General Motors is akart egy kis szeletet a kétülésesek tortájából, ezért megalkotta a Speedstert, melyet Opel és Vauxhall jelvénnyel forgalmaztak, az alumínium vázat a Lotus építette.
Kevésbé jött be a piacon a GM hármasikre, melynek első darabját 2005-ben mutatták be: a Pontiac Solstice és Saturn Sky után következett az Opel GT, ám 2009 nyarán leálltak gyártásukkal a GM észak-amerikai (Delaware) telephelyén.
Győri Audi TT-k Forrás: Audi AG
Örök klasszikusok
A Mazda mellett a műfaj sikeres és értékálló darabjait továbbra is az Audi, a BMW, Porsche kínálja, a Boxster igazi élményautó. A műfaj egyik klasszikusát csak Győrben, az Audi Hungáriánál gyártják: a TT Roadster immár harmadik generációja is sikeres a piacon, a korábbi darabok már igazi ikonautók lettek.
A BMW roadstereinek népszerűségét az is segítette, hogy több modell komoly szerepelt kapott a James Bond mellett: a Z3-as az 1995-ös Aranyaszem című epizódban, a Z8-as pedig az 1999-es A világ nem elég filmben.
Apropó 007-es sorozat: az 1965-ben forgatott Csak egyszer élsz című epizódban a legendás Toyota 2000GT egyetlen példányban készült nyitott változatát Sean Conerry vezette, aki az első James Bond volt az 1962-es Dr. No epizódban, melyben egy Sunbeam Alpine sportkocsival száguldott.
BMW Z8 és a 007-es Forrás: BMW AG
Biztonságtechnika
Nagy kihívás biztonságos nyitott autókat konstruálni, mert a tervezőknek borulással is kell számolni: a klasszikus roadstereken semmi sem védte a fejtetőre kerülő autó utasait, a Porsche Targa fej fölé nyúló fix bukókerete viszont divatot teremtett.
A nyitott kocsik boruláskor is meg tudják védeni utasaikat: a sportosan döntött, ám az alapmodellnél jobban megerősített szélvédőkeret mellett a bukócsövek és légzsákok is a biztonságot szolgálják.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!