kínai
Hányat ismersz?
Brillance, BYD, Geely, Great Wall, ezek az ismertebbek, de ki tudja milyen kocsikat gyárt a Baojun, a Changan, a Haval, Huasong, Jinbei, Zinoro a Dolphin vagy a Wuling. És akkor még nem említettük a feltörekvő márkákat, melyek rakétatempóban lőnek ki a tőzsdén: napok alatt másfélszeresére drágult az Xpeng részvény, jelentősen nőtt a Li Auto és a Nio értéke.
És ez csak néhány a 82 kínai autómárka közül, ráadásul ott van még 35 vegyesvállalat. Nagy kérdés, hogy mennyi marad meg a nem csak villanyautós feszültséggel teli időszakban.
Nio villamos kollekció Forrás: gyártó
Szabadalomcsaták helyett
Hogy mire ez a nagy felfordulás? A kínai törvényhozók több évtizedes szabályozást kukáztak, ezzel a külföldi tulajdon aránya akár 100 százalékos is lehet a gazdasági vállalkozásokban, ez pedig különösen az autóipart érinti. Már az első évében látszik a trend: a globális márkák kivezetik veszteséges termékeiket portfólióikból.
A BMW például eddig is csak kényszerből gyártott kínai jelvényes modelleket, melyek német technikát alkalmazva próbáltak versenyezni az eredetiekkel, alacsonyabb áron. A németek eddig is csak taktikai okokból vártak a takarítással, pedig lett volna miért balhézniuk, de más márkákhoz hasonlóan hallgattak. Mert a külföldi beruházók az engedélyezési eljárások gördülékenysége érdekében ritkán kezdeményeztek jogi eljárást koppintások miatt: egyik német vagy francia márka sem perelt, mert nem kockáztatta kínai terjeszkedését. Ezt a csak a kínai járműbizniszben kevésbé érdekelt olaszok merték megtenni és ők is csak hazai pályán.
Betilottt Shuanghua CEO modellek Fotó: Boros Jenő
Kínai modell a Bács-Indicartól
A Piaggio az Európai Unió szabadalmi hivatalánál jelentette fel a Primavera modelljüket kopírozó kínai klónt, mely jogellenesen hasonlított az eredetire, emiatt ki is tiltották az EICMA expóról.
Az első ilyen eset évtizede történt a bolognai motorshow-n, ahonnan helyi márkakereskedők kitiltották az X5-ös BMW-t utánzó Shuanghuan CEO modellt. 2010-ben a kecskeméti székhelyű Bács-Indicar forgalmazott, a tizenkét autós szállítmány nem is közvetlenül Kínából, hanem az olasz Martin Motorstól érkezett. A kínai céget egyébként már perelte a Honda a CR-V koppintás miatt, valamint a Daimler a Smart ForTwo klónozása ügyében.
A BMW egyébként csak később tiltakozott a koppintások miatt, mert más német márkákhoz hasonlóan beruházóként nem akart újat húzni a világ legnagyobb autópiacán. A német cég közös telephelyeket működtet Kínában a helyi Brillance márkával, mely éppen a közelmúltban vonult ki az európai piacról, immár másodszor. Ki ne emlékezne elsőre, amikor 2005-ben csúfosan megbukott az ADAC töréstesztjén, amivel aztán alaposan elrontotta a később próbálkozó kínaiak járműgyártók esélyeit is.
A BMW, Honda és Smart koppintásairól is híres és 1988-ban alapított ShuangHuan márka már eltűnt a piacról: az illetékes minisztérium azért záratta be, mert forgalmának visszaesése miatt két egymást követő évben veszteséges volt, így ha indirekten is, de nem úszta meg büntetlenül a koppintásokat.
Csúfosan leszerpelt a németországi törésteszten a Brillance Forrás: ADAC
Telítődött a piac
Évtizeden át kétszámjegyű volt a kínai autópiac növekedése, a külföldi befektetők a kemény beruházási korlátozások ellenére is mindent megtettek azért, hogy gyártóként is jelen lehessenek Kínában. Ám a világ legnagyobb piaca telítődött, így lépnie kellett a gazdaságirányító politikai vezetésnek. A változás egyik elemeként eltöröltek azt a törvényt, mely három évtizeden át tiltotta a használtautók kivitelét. A szabályt egykor az autóhiány, a belföldi járműpark határokon belül tartása szülte, ám alaposan megváltozott a helyzet: napjainkban már akkora a túlkínálat használtakból, hogy az már akadályozza az újak értékesítését. Kínában tavaly 13,8 millió használt autó cserélt gazdát, ami valamivel több mint fele a 21,5 milliós újautó-eladásnak.
A célpiacok között leginkább az alacsonyabb életszínvonalú és kevésbé szigorú környezetvédelmi, valamint közlekedésbiztonsági szabályozású országok szerepelnek, vagyis Latin-Amerika, Afrika és Ázsia, ahol akár légzsákok nélkül is lehet rendszámot kapni. A kínai hatóságok máris elkezdték kiadni az engedélyeket a használt kocsik exportjára
Brillance V3 SUV Forrás: Gyártó
Száz százalékos külföldi
A piaci forgalom ösztönzésére a kínai kormány két évvel meghosszabbította az alternatív hajtású autókra érvényes adókedvezményeket, ennek keretében tartományok és városok helyi szinten félmillió forintnyi jüannal támogatják a vásárlást. Nem kevésbé fontos változás, hogy a vegyes-vállalatoknál eltörölték a minimum 51 százalékos kínai tulajdoni hányadot, ezzel szabad lett az út a száz százalékos külföldi tulajdon felé, amivel már élnek is a német cégek.
Azzal, hogy kivásárolhatják a kínaiakat, megtisztíthatják portfólióiakat is a veszteséges modellektől, sőt márkákat is megszüntetnek. Mert a BMW-nek nem igazán előnyös azonos telephelyen gyártani a kudarcos Brillance csoporthoz tartozó és kevésbé ismert, ráadásul nem éppen sikeres Huasong, Jinbei és Zinoro jelvényes modelleket, vagy akár a Dolphint.
Vagyis korábban még a kínai járműipart és állami tulajdont védelmező törvény módosításának köszönhetően a külföldi konszernek kemény döntésekkel rendezhetik át a világ legnagyobb autópiacát és járműiparát. Az értékesítési adatok ismeretében nagyjából ki lehet számolni, hogy a 82 kínai és 35 globális márkából melyik marad majd életben Kínában.
Hafei Fantasy koncepciómodell Forrás:HAW
Startup utánpótlás és villamos forradalom
Azért nem kell aggódni, mert igaz, hogy több sikertelen márka eltűnik majd, de jönnek az életképes újak, százával állnak a startvonalnál a startupok. Az még kérdés, hogy a Nio, a Xpeng és más pályakezdők mekkora volumenre tudnak majd felfutni, és persze, hogy mennyi idő alatt.
De ha el is tűnik majd minden második, akkor is marad még bőven, mert a kínai vezetés ismét elővette a régi kampányt, vagyis virágozzék minden virág, méghozzá állami támogatással, melyet a külföldi cégek nem vehetnek igénybe. A beszállítókkal is számolva Kínában 40 millió embert foglalkoztat a járműipar és a globális konszernek forgalmának negyede Kínában realizálódik.
Lifan 320-as minik Forrás: Gyártó
Melyiket ismeri a listáról?
A CAMM első féléves adatai alapján Kínában a márkák top tízes listáját továbbra is a Volkswagen vezeti több mint egymillió új autóval, majd a Toyota (665 ezer db) és a Honda (609 ezer db) következik. A legsikeresebb hazai márka a Volvót, a Lotust, a Protont és a London Taxit is birtokló Geely ( 475 ezer db), majd ismét egy külföldi, a Nissan ( 442 ezer db) következik. Hatodik helyre ismét kínai márka, a Changan ( 390 ezer db) került, toplistás még a Buick ( 325 ezer db), a Mercedes (284 ezer db), az Audi (271 ezer db) és a BMW (269 ezer db).
Jinbei Badao Forrás: Gyártó
Hazai márkák piaca Kínában
2020. első félév
(db)
1. Geely 474 518
2. Changan 307 842
3. Haval 262 216
4. BYD 155 400
5. Roewe 153 079
6. Chery 145 533
7. Baojun 134 030
8. GAC Trumpchi 117 685
9. MG 99 683
10. Wuling 84 658
11. Changan Ossan 81 906
12. Jetta 79 670
13. Hongqi 67 397
14. Lynk&Co 54 763
15. JAC 51 561
16. Bestune 44 414
17. Fengxing 41 104
18. Fengguang 40 764
19. Jetour 37 367
20. Venucia 33 022
21. Fengshen 30 093
22. SWM 26 658
23. Wey 26 639
24. GAC Aion 20 212
25. Beijing 17 816
26. BJEV 14 690
27. Maxus 14 436
28. Nio 14 293
29. Leading Ideal 9500
30. Ora 9436
31. Yema 8388
32. VGV 7977
33. Weltmeister 7686
34. Jinbei 7661
35. Changhe 7457
36. Cowin 7246
37. Hanteng 6949
38. Soueast 6317
39. BAW Beijing 6138
40. Exeed 6111
41. Zhonghua 5253
42. Borgward 5012
43. Xpeng 4696
44. Zotye 3573
45. Foton 3408
46. Neta 3368
47. Qoros 2837
48. Senova 2706
49. BAW 2646
50. Ciimo 2428
51. Haima 2377
52. JMEV 2277
53. Huansu 1937
54. Denza 1923
55. Dorcen 1869
56. Lark Auto 1518
57. Zedrive 1501
58. Geometry 1165
59. Enranger 1113
60. Levdeo 1051
61. GreatWall 952
62. Karry 897
63. Leap Motor 879
64. Everus 631
65. Link Tour 412
66. Yudo 402
67. Lifan 337
68. Leopaard 331
69. Huasong 300
70. Bisu 291
71. Landwind 258
72. Keyton 211
73. Aiways 207
74. QiZhi 199
75. Hycan 124
76. Jinbei 80
77. Luxgen 77
78. Sitech 60
79. DF-Zengzhou 37
80. Arcfox 10
81. Senia 2
Forrás: CAAM
További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!