Le Mans
A 2020-as Le Mans-i 24 órás verseny igazi különlegességként fog bevonulni a történelemkönyvekbe, mert a megszokott júniusi időpont helyett a koronavírus-járvány miatt szeptemberben rendezték meg (ráadásul a rajtot is előrehozták 15 óráról 14:30-ra). Ez volt a negyedik eset a patinás verseny 97 éves történetében, amikor nem júniusban rendezték meg a futamot: 1923-ban a legelső versenyt májusban, majd az 1956-os versenyt júliusban, míg 1968-ban a franciaországi zavargások miatt szintén szeptemberben tartották meg.
Olyan azonban első alkalommal fordult elő, hogy nem volt pénteki pilóta-parádé a közeli városközpontban és, hogy nem engedtek be nézőket a pálya lelátóira, holott általában 250 ezer lelkes rajongó szokta a helyszínről figyelni a küzdelmeket. És még azért is emlékezetes volt az idei futam, mert a szabályváltozások miatt ez volt az ezer lóerős hibrid LMP1-es autók utolsó fellépése a La Sarthe-i versenypályán. Jövőre már az új Hypercar szabály szerint épített versenyautók alkotják majd a csúcskategóriát (meg néhány, lefojtott, nem hibrid idei LMP1-es gép), ami már most látszik, hogy új gyártók megjelenését, a mezőny bővülését fogja eredményezni.
Az új szabályok értelmében nem csupán nagyobbak és nehezebbek lesznek a csúcskategóriás autók, mint a jelenlegi, 900 kilónál könnyebb LMP1-esek, de közúti, homologizációs változatokat is kell építeni belőlük – 2022 végéig legalább 25 darabot. A közúti hajtáslánc csupán minimális (az emissziós és zajkorlátozási szabályok által előírt) mértékben térhet csak el a versenyautó legfeljebb 750 lóerős rendszerteljesítményű egységétől, ezen belül pedig a hibrid komponensnek teljesen meg kell egyeznie a bajnokságban alkalmazottal. A hiperautós szabálykönyvet a költségcsökkentést szem előtt tartva alkotta meg a versenyt rendező ACO és az FIA, a csapatok éves költségvetése nem haladhatja majd meg a 20 millió eurót. Lehetősége van a gyártóknak és csapatoknak vadonatúj konstrukciók megalkotására, vagy a meglévő utcai sportautók átalakítására is.
A Le Mans-ba sok év kihagyás után 2022-ben visszatérő Peugeot közvetlenül a verseny előtt, az interneten mutatta be az új, Hypercar-szabályok szerint épített versenyautóját, igaz, a sötét képeken még nem lehetett jól kivenni a kocsi formáját. A Renault szintén fontos bejelentést tett, ők már jövőre, Alpine névvel visszatérnek a királykategóriába, de 2021-ben még csak egy átfestett, idei Rebellion-Oreca autót fognak indítani, a saját fejlesztésű hiperautójukra még éveket kell várni. Idén a ByKolles privát csapat is mutatott képeket (fent) a 2021-es Hypercar versenyautójáról.
A Toyota új szabályok szerint épített hiperautóját, a GR Super Sportot azonban nem csak képeken, hanem élőben is meg lehetett csodálni a hétvégén Le Mans-ban, mivel a japánok mindenki meglepetésére elhoztak egy működő prototípust belőle, amely a versenyhétvégét megelőzően tesztprogramon vett részt. A Gazoo Racing piros-fehér álcázómatricával burkolt, tető nélküli spyderrel Alex Wurz még egy demonstrációs kört is megtett a 13,6 kilométeres pályán.
Nem csak a 2020-as Le Mans-i 24 órás verseny időpontja és körülményei, hanem a lebonyolítása is a hagyományoktól eltérő volt. Csütörtökön, szeptember 17-én közel 11 órát töltöttek gyakorlással, illetve az időmérő edzéssel a csapatok, a péntek reggeli egyórás gyakorlást követően a rajtpozíciók kiosztására az új Hyperpole szabály alapján került sor. Ez azt jelentette, hogy az egyes géposztályok hat leggyorsabb autója csapott össze a pole pozíció megszerzéséért. Mivel így a szokásosnál jóval kisebb fogalom volt a pályán, és kétszer is friss gumikon mehettek gyors kört az élmenők, jó esély volt arra, hogy esetleg megdőlhet a 2017-ben futott 3:14,791-es körrekord, amelyet Kobajasi Kamui állított fel a Toyota TS050 hibriddel. Idén is a japán pilóta szerezte meg a pole pozíciót a 7-es rajtszámú Toyotával (egy 3:15,267-es körrel), de a körrekord végül nem jött össze. Ugyan a második gyors körében 0,6 másodperccel gyorsabb volt a rekordnál, de a sportfelügyelők érvénytelennek nyilvánították a kört, mivel a japán pilóta többször négy kerékkel elhagyta közben a pályát. A második rajthelyet meglepetésre nem a 8-as rajtszámú másik Toyota, hanem az 1-es rajtszámú Rebellion R-13 szerezte meg Gustavo Menezessel a volánnál. A 3:15,822-es kör a legjobb volt, amit valaha egy privát és nem hibrid autó futott Le Mans-ban.
A rajtnál az 1-es rajtszámú Rebellion megpróbálta lerajtolni a 7-es Toyotát, ami majdnem sikerült is neki, de végül az első kanyarkombinációk után a gyári versenyautó megőrizte a vezetést. Sőt, pár körrel később a 8-as Toyota is megelőzte a privát ellenfelet, és utána már egyértelmű volt, hogy a két japán autótól csak akkor lehet elvenni a győzelmet, ha valamilyen problémájuk lesz. Ugyan a Rebellion az egyenesben nagyobb végsebességet ért el a hibrid Toyotánál, és egy-egy gyors körön is hasonló tempóra volt képes, a hosszú etapokon már nem volt esélye ellene. Ráadásul mindkét Rebellion enyhe kuplung és fékproblémákkal küzdött a versenyen, előbbi miatt nehezen tudtak elindulni a bokszból a kiállások után.
Már a verseny első szakaszában kiderült tehát, hogy csak az lehet a kérdés, hogy a 8-as rajtszámú Toyota harmaszor is győzni tud-e, vagy esetleg a 7-es rajtszámú tud-e először. A csapatok összeállítása (7: Kobajasi Kamui, Mike Conway és Jose Maria Lopez, 8: Nakadzsima Kazuki, Sebastien Buemi és Brendon Hartley) csak egy helyen változott tavaly óta: Fernando Alonso helyét Brendon Hartley vette át, aki 2017-ben már győzött itt Porschéval.
Éjszaka dőlt el, hogy melyik Toyota lesz a befutó: a versenyben az élen haladó 7-es autón kipufogó-leömlőt és turbót kellett cserélni, amivel fél órát vesztettek a bokszban. Addig a pontig már egy kör előnyt autózott ki a 7-es legénysége a 8-assal szemben (a 8-ason korábban jobb első féket kellett kicserélni, ami egy rövidebb javítás volt). Azonban a turbócserével a 7-es Toyota hét kört vesztett, és a negyedik helyre esett vissza, a másik Toyota és a két Rebellion mögé. Később a padlólemez is megsérült az autón, így végül csak a dobogó legalsó fokát jelentő harmadik helyig tudtak felzárkózni, a győzelemre és a második helyre már nem volt esélyük.
A Rebellion a biztonságot, nem pedig a nyert tempót helyezte előtérbe, az 1-es rajtszámú autóval végig arra vártak, hogy a 8-as Toyotával is történjen valami komolyabb gond, de ez végül nem következett be. Ráadásul egy lelazuló orrkúp az 1-es autónak is időveszteséget okozott, de enélkül sem lett volna esélyük tempó alapján az abszolút győzelemre, viszont legalább a leggyorsabb körrel vigasztalódhattak.
Végül tehát a 8-as rajtszámú Toyota, vagyis Nakadzsima Kazuki, Sebastien Buemi és Brendon Hartley győzött (5 kör előnnyel) az 1-es rajtszámú Rebellion (Brunő Senna, Gustavo Menezes, Norman Nato) előtt. Összesen 387 kört (5273 km-t) tettek meg a 24 óra alatt, 2 körrel többet, mint tavaly.
Sokáig úgy tűnt, hogy az utolsó Le Mans-i 24 órárát teljesítő Rebellion dupla dobogónak örülhet, de egy órával a verseny leintése előtt a 3-as rajtszámú autóval (Romain Dumas, Nathanael Berthon és Louis Deletraz) Delatraz kicsúszott az Indianapolis kanyarban, és a gumifalnak ütközött. Ki kellett állnia egy kisebb, hatperces javításra a bokszba, ami elég volt a 7-es Toyotának ahhoz, hogy elvegye tőlük az összetett harmadik helyét. Az LMP1 kategória ötödik, és egyben utolsó autója, a 4-es rajtszámú ByKolles ENSO CLM P1/01 ezúttal sem tudott célba érni: egy ideig generátorproblémával küszködtek, aztán a hátsó szárny hibája miatt Bruno Spengler szombat éjjel kicsúszott a kocsival az S-kanyarokban.
A 24 autót számláló LMP2 kategóriában a United Autosports csapata (Phil Hanson, Filipe Albuquerque és Paul Di Resta) a negyedik győzelmét szerezte meg az Oreca versenyautóval.
Először fordult elő a Le Mans-i 24 órás történetében, hogy a profi és az amatőr GT autók versenyét is Aston Martinnal nyerték meg: a GTE Pro kategóriában a gyári csapat 97-es autója (Alex Lynn, Maxime Martin és Harry Tincknell), a GTE Am kategóriában a TF Sport 90-es autója (Jonathan Adam, Charlie Eastwood és Salih Yoluc) diadalmaskodott.
Végeredmény:
1 |
LMP1 |
#8 Toyota |
Buemi, Nakajima, Hartley |
387 |
|
2 |
LMP1 |
#1 Rebellion |
Senna, Nato, Menezes |
382 |
+ 5 Laps |
3 |
LMP1 |
#7 Toyota |
Conway, Kobayashi, Lopez |
381 |
+ 6 Laps |
4 |
LMP1 |
#3 Rebellion |
Dumas, Berthon, Deletraz |
381 |
+ 39.408s |
5 |
LMP2 |
#22 Oreca |
Hanson, Albuquerque, Di Resta |
370 |
+ 17 Laps |
6 |
LMP2 |
#38 Oreca |
Davidson, Da Costa, Gonzalez |
370 |
+ 32.831s |
7 |
LMP2 |
#31 Oreca |
Jamin, Canal, Vaxiviere |
368 |
+ 19 Laps |
8 |
LMP2 |
#36 Alpine |
Negrao, Ragues, Laurent |
367 |
+ 20 Laps |
9 |
LMP2 |
#26 Aurus |
Rusinov, Vergne, Jensen |
367 |
+ 57.578s |
10 |
LMP2 |
#28 Oreca |
Lafargue, Chatin, Bradley |
366 |
+ 21 Laps |
11 |
LMP2 |
#42 Oreca |
Lapierre, Borga, Coigny |
365 |
+ 22 Laps |
12 |
LMP2 |
#25 Oreca |
Falb, Trummer, McMurry |
365 |
+ 1m31.640s |
13 |
LMP2 |
#50 Oreca |
Calderon, Florsch, Visser |
364 |
+ 23 Laps |
14 |
LMP2 |
#47 Dallara |
Lacorte, Belicchi, Sernagiotto |
363 |
+ 24 Laps |
15 |
LMP2 |
#17 Oreca |
Pilet, Tilley, Kennard |
363 |
+ 51.762s |
16 |
LMP2 |
#27 Oreca |
Hedman, Hanley, Van der Zande |
361 |
+ 26 Laps |
17 |
LMP2 |
#32 Oreca |
Owen, Brundle, Van Uitert |
359 |
+ 28 Laps |
18 |
LMP2 |
#35 Ligier |
Yamanaka, Foster, Merhi |
351 |
+ 36 Laps |
19 |
LMP2 |
#29 Oreca |
Van Eerd, Van der Garde, De Vries |
349 |
+ 38 Laps |
20 |
GTE Pro |
#97 Aston |
Martin, Lynn, Tincknell |
346 |
+ 41 Laps |
21 |
GTE Pro |
#51 Ferrari |
Pier Guidi, Calado, Serra |
346 |
+ 1m33.164s |
22 |
GTE Pro |
#95 Aston |
Thiim, Sorensen, Westbrook |
343 |
+ 44 Laps |
23 |
GTE Pro |
#82 Ferrari |
Pla, Bourdais, Gounon |
339 |
+ 48 Laps |
24 |
GTE Am |
#90 Aston |
Yoluc, Eastwood, Adam |
339 |
+ 1m33.407s |
25 |
GTE Am |
#77 Porsche |
Ried, Pera, Campbell |
339 |
+ 2m23.159s |
26 |
GTE Am |
#83 Ferrari |
Perrodo, Collard, Nielsen |
339 |
+ 2m26.206s |
27 |
GTE Am |
#56 Porsche |
Perfetti, Ten Voorde, Cairoli |
339 |
+ 2m34.526s |
28 |
LMP2 |
#24 Oreca |
Grist, Kapadia, Wells |
338 |
+ 49 Laps |
29 |
GTE Am |
#86 Porsche |
Wainwright, Barker, Watson |
337 |
+ 50 Laps |
30 |
GTE Am |
#66 Ferrari |
Heistand, Root, Magnussen |
335 |
+ 52 Laps |
31 |
GTE Pro |
#91 Porsche |
Bruni, Lietz, Makowiecki |
335 |
+ 6.187s |
32 |
GTE Am |
#61 Ferrari |
Piovanetti, Negri Jr., Ledogar |
335 |
+ 2m49.871s |
33 |
GTE Am |
#98 Aston |
Dalla Lana, Gunn, Farfus |
333 |
+ 54 Laps |
34 |
GTE Am |
#85 Ferrari |
Gostner, Frey, Gatting |
332 |
+ 55 Laps |
35 |
GTE Pro |
#92 Porsche |
Christensen, Estre, Vanthoor |
331 |
+ 56 Laps |
36 |
GTE Am |
#99 Porsche |
Inthraphuvasak, Legeret, Andlauer |
331 |
+ 1m23.705s |
37 |
GTE Am |
#60 Ferrari |
Schiavoni, Pianezzola, Ruberti |
331 |
+ 2m58.825s |
38 |
GTE Am |
#78 Porsche |
Felbermayr, Beretta, Van Splunteren |
330 |
+ 57 Laps |
39 |
GTE Am |
#54 Ferrari |
Flohr, Castellacci, Fisichella |
330 |
+ 1m11.360s |
40 |
GTE Am |
#57 Porsche |
Keating, Fraga, Bleekemolen |
326 |
+ 61 Laps |
41 |
LMP2 |
#34 Ligier |
Smiechowski, Binder, Isaakyan |
325 |
+ 62 Laps |
42 |
GTE Am |
#62 Ferrari |
Grimes, Mowlem, Hollings |
325 |
+ 24.638s |
43 |
GTE Am |
#89 Porsche |
Brooks, Piguet, Laskaratos |
313 |
+ 74 Laps |
44 |
LMP2 |
#39 Oreca |
Allen, Capillaire, Milesi |
357 |
+ 30 Laps |
45 |
GTE Pro |
#71 Ferrari |
Rigon, Molina, Bird |
340 |
+ 47 Laps |
46 |
GTE Am |
#72 Ferrari |
Chen, Blomqvist, Gomes |
273 |
+ 114 Laps |
47 |
GTE Am |
#88 Porsche |
Preining, Bastien, De Leener |
238 |
+ 149 Laps |
48 |
GTE Am |
#75 Ferrari |
Mastronardi, Cressoni, Piccini |
211 |
+ 176 Laps |
49 |
LMP2 |
#37 Oreca |
Tung, Aubry, Stevens |
141 |
+ 246 Laps |
50 |
LMP2 |
#21 Oreca |
Montoya, Buret, Rojas |
192 |
+ 195 Laps |
51 |
GTE Pro |
#63 Ferrari |
Macneil, Vilander, Segal |
185 |
+ 202 Laps |
52 |
GTE Am |
#70 Ferrari |
Kimura, Abril, Cozzolino |
172 |
+ 215 Laps |
53 |
LMP2 |
#16 Aurus |
Cullen, Jarvis, Tandy |
105 |
+ 282 Laps |
54 |
LMP2 |
#30 Oreca |
Hirschi, Tereschenko, Gommendy |
100 |
+ 287 Laps |
55 |
LMP1 |
#4 ENSO |
Dillmann, Spengler, Webb |
97 |
+ 290 Laps |
56 |
LMP2 |
#33 Oreca |
Yamashita, Patterson, Fjordbach |
88 |
+ 299 Laps |
57 |
GTE Am |
#52 Ferrari |
Ulrich, Gorig, West |
80 |
+ 307 Laps |
58 |
GTE Am |
#55 Ferrari |
Cameron, Scott, Griffin |
78 |
+ 309 Laps |
59 |
LMP2 |
#11 Ligier |
Tambay, Maris, D'Ansembourg |
26 |
+ 361 Laps |