közlekedébiztonság
Az autóipari szereplők, valamint az illetékes minisztérium hatékony együttműködése nyomán az elmúlt évtized során fokozatosan és látványosan csökkent azoknak a halálos autóbaleseteknek a száma Japánban, amelyeket a nem megfelelő pedálhasználat okozott: azaz amikor a vezető véletlenül a fék helyett a gázpedálra tapos. A téves pedálhasználat egyre gyakoribb baleseti forrás a kevésbé rutinos vezetők körében világszerte.
Ehhez kapcsolódóan a Toyota 2012-ben elsőként vezette be és építette új típusaiba a jármű előtti akadályt észlelő radart (ICS), majd 2018-ban piacra dobta a téves pedálhasználatból adódó gyorsulást szabályozó technológiát. A két rendszer együtt megállítja az autót, ha a vezető egy akadály – amely lehet akár egy átlátszó üvegfal is – előtt lép a gázra. A technológia bizonyítottan 70 százalékkal csökkentette az ilyen jellegű balesetek előfordulását, ám a Toyota a fennmaradó 30 százalékra is hathatós megoldást keresett, így kifejlesztette és 2020. július 1-jétől minden újonnan gyártot Prius és Prius PHEV gépkocsihoz elérhetővé teszi a rendszer online információs technológiák bevetésével tökéletesített új változatát.
A mérnökök abból indultak ki, hogy bizonyos helyzetekben igenis indokolt a hirtelen, intenzív gázadás. Ezeket a kivételeket a Toyota világszerte hálózatba kapcsolt típusaitól nyert adatok kielemzésével határozták meg, majd minden olyan szituációban, amely nem sorolható az engedélyezett esetekhez, határozott közbeavatkozás veszi elejét a tragédiának.
A fejlesztők arra jutottak, hogy ha emelkedőn kell elindulnunk, sávot vagy irány váltunk, illetve ha meg-megtorpanó forgalomban haladunk, indokolt lehet az intenzív gyorsítás. Ezért ha a giroszkópos vezérlés emelkedőt észlel, ha aktív az irányjelző, vagy ha a fékpedál lenyomását követő két másodpercen belül ismét gyorsítanánk, kiiktatja a gyorsításgátló funkciót. Ellenkező esetben az autó egyenletes sebességgel halad tovább, hangjelzéssel és piktogrammal figyelmeztetve a vezetőt a gázpedál felengedésére.
Amennyiben eközben az autó akadályt észlel (illetve tolatás során minden esetben), a hangjelzés mellett a fékek automatikus működtetésével veszi elejét a súlyos sérülésnek.
A Prius és Prius PHEV típusokon kívül a következő modellévtől kezdve fokozatosan egyre több gyártmányába építi be a technológiát a Toyota, és a korábban ígérteknek megfelelően lehetővé teszik annak utólagos beszerelését is – ekkora rendszer nem a műszeregységen, hanem egy külön, kiegészítő kijelzőn keresztül kommunikál a vezetővel. Az új technológia nem csupán fejlettebb, mint az elődje, hanem olcsóbb is, így még szélesebb körben terjedhet el.
A Toyota arra is gondolt, hogy nem mindenkinek van szüksége a véletlen gázadást megakadályozó védvonalra: a Support Plus névre keresztelt technológia ezért ötletes módon kapcsolható be, illetve ki. A rendszerhez egy saját, sárga betétes indítókulcs tartozik: amint ezzel oldják az ajtózárat, majd indítják a hajtásláncot, a Support Plus automatikusan és kikapcsolhatatlanul működésbe lép. A normál indítókulccsal ellenben korlátozások (és fejlett pedálfelcserélés elleni védelem) nélkül használható az autó.
Fotó: Toyota,