Corolla

700 ezer kilométer felett is tanulnak a mazsolák a Corollán I. rész

2020.07.12.

Négy évesen és 73 ezer kilométerrel vette Illés Imre szegedi autós oktató azt a Toyota Corollát, amelyben ma már több mint 700 ezer kilométer van, és 21 évesen is jól szolgál. A hengerfejet egyszer már levették, a katalizátor még az eredeti, ahogy az önindító is, igaz, utóbbi többször is volt felújítva.

Az idén 700 ezer kilométeren átforduló órájú Toyota Corolla előtt két Volkswagen Golffal is oktatta a tanulókat autóvezetésre Illés Imre, körülbelül 8 éven keresztül. – Név szerint ismertem már minden csavarját, annyit szereltem a kocsikat, hogy arra ment el a szabadidőm. Meguntam, plusz egy öreg oktató azt tanácsolta, ha unatkozni akarok a hétvégén, akkor Toyota Corollát vegyek – mondja, hozzátéve, Bocskor Gábor is azt mondogatta, a német autóba olcsó az alkatrész, a japánba meg nem kell…

21 évesen is szép állapotban van az autó

Az 1999-es gyártási évű autót 4 éves korában vette, 73 ezres kilométeróra-állással. A Magyarország.hu portálon lekérdeztük az autó előéletét, a 2009-es júliusi műszaki vizsgáról már találtunk külső fotókat, a kilométeróráról még nem. Két év múlva már azt is dokumentálták, július 12-én 434 ezer 830-as állásnál fotózták le a Corolla kilométeróráját. Vagyis körülbelül bő 40 ezer kilométer futott évenként az autó Illés Imre és persze a tanulók alatt. Onnantól már megvan minden óraállás, az éves futásteljesítmény 30 ezer kilométer körüli. A legutolsó műszaki vizsgán készült fotó 2019. júniusi 680 ezer 142 kilométerrel, idén májusban kevéssel 706 ezer alatt mutatott az óra.

2011 július

2020 május

Végig csak ő oktatott rajta, nem igen szerette kölcsönadni másnak. Egyetlen szerelőhöz hordja a kezdetek óta, ötször minimum cseréltek már rajta kuplungtárcsát. A hengerfejet azonban csupán egyszer kellett levenni. – Az történt, hogy nem volt az olajcserénél 10-40-es, azonnal kellett, és helyette 5-30-ast tettek a motorba. Nagyon érzékeny az olajra, el is kezdte enni, gyűrűsort cseréltünk, ami megállította, azóta nem bontottuk meg a motort  – emlékszik vissza az autós oktató, hozzátéve, sem akkor, sem azóta nem kellett a szelepeket becsiszolni. Hézagállítás már többször is volt, de ez inkább a gázüzemmel összefüggően.

Önindító, gyakorlatilag a legelső van benne, többször levették már, profi villamossági szakműhelyben perselyezték és cserélték a szénkeféket, amikor kellett. A generátor már nem az eredeti, az – ha nem is úgy cseréli, mint a szódát – fogyóeszköz. Leszereli a régit a szaki és leveszi polcról a korábban felújított darabot, visszateszi, és már mehet is a Corolla.

Por száraz mindenütt

Az olaj- és szűrőcseréket szigorúan 10 ezrenként megcsináltatja az autón és nem feltétlenül a legolcsóbb kenőanyaggal, alkatrésszel. A megvásárlás után azonnal beszereltette a gázt, akkor nagy árkülönbség volt, megérte, gyorsan és bőven visszahozta az árát. – Most már kisebb a rés a benzin és a gáz ára között, és ahhoz képest drága is a beszerelés is. Jelenleg is gázzal járok, időnként persze tankolok bele benzint is, muszáj egyszer-egyszer kitakarítani a motort – mondja, hozzátéve, a gázrendszert már cserélték.

Illés Imre a volánnál

Amikor laikusként arra kérdezek rá, hány pedálgumit kellett már cserélni, kiderül, hogy a Toyotánál más a módi, és az bizony a vezetőoldalon még mind az eredeti. Pedálgumi mégis van, csak az oktató előtt, mégpedig Ladából való. Szinte hihetetlen, de csak 250 ezer kilométernél kellett cserélni az első féktárcsákat, amikor a rutinpályán még volt olyan feladat, hogy felgyorsítani 40-es tempóra és 14 méteren belül meg kellett állni. – Azóta cseréltünk néhány féktárcsát, de azok minősége köszönő viszonyban sincs a gyárival. Új fékbetétre is csak negyedmillió kilométer után volt szükség, amit kiszereltünk, azon ott volt még az eredeti kék színű gyári jelölés – mondja Illés Imre.

Hátulnézet

Írásunk II. részét itt olvashatják.

 

 

Az oldal fő támogatója