Nissan

A Nissan Juke-ban nem zavarja a vezetőt az okostelefon

2017.05.21.

A Nissan egy csaknem 200 éves technológiát vetett be az új koncepciójában, hogy megoldást találjon a mobiltelefonok figyelemelterelő hatására vezetés közben.

A megoldás szépsége az egyszerűségében rejlik. A Nissan Signal Shield egy kísérleti rekesz a Nissan Juke kartámaszában, ez tulajdonképpen egy Faraday-kalitka, melynek koncepciója az 1830-as évekből származik.

Ha egy mobiltelefont helyeznek a rekeszbe, és lezárják a fedelét, a Nissan Signal Shield „csendes zónát”-hoz létre, és blokkolja a telefon összes kimenő illetve bejövő mobil-, Wi-Fi- és Bluetooth-kapcsolatát.

A koncepció lényege, hogy megadja a vezetőknek a lehetőséget, hogy kizárják a rengeteg üzenet, közösségi oldal értesítés és alkalmazás riasztás figyelemelterelő hatását, melyekkel az okostelefon használóknak nap, mint nap számolniuk kell.

A probléma egyre súlyosabb méreteket ölt: az RAC (Royal Automobile Club) szerint 2014-ben a vezetők 8%-a ismerte el, hogy előfordul, hogy kézbe veszi telefonját vezetés közben. Ez a szám 2016-ban már 31% volt.

A felhasználók késztetést éreznek arra, hogy megnézzék üzeneteiket és értesítéseiket még vezetés közben is. A Nissan saját kutatásának eredménye szerint pedig minden ötödik vezető (18%) ismerte el, hogy küldött már szöveges üzenetet vezetés közben.

A Nissan Signal Shield opcionálissá teszi a kapcsolatban maradást, és választási lehetőséget kínál a vezetőnek: elérhető marad az úton is vagy „telefonmentes” időt és helyet teremt magának. Ez gyakorlatilag egy digitális detoxikáló, mely lehetővé teszi a zavaró tényezők nélküli vezetést.

Ha a vezető hallgatni akarja a telefonján tárolt zenéket vagy podcastokat, arra továbbra is lehetősége van, hiszen telefonját csatlakoztathatja a jármű szórakoztató rendszeréhez az USB- vagy AUX-csatlakozókon keresztül. Az eszköz vezetékes kapcsolatai a Nissan Signal Shield rekeszben is működnek.

A telefon kapcsolatainak visszaállításához a vezetőnek mindössze annyit kell tennie, hogy kinyitja a rekeszt a kartámaszban – ehhez nem szükséges levennie a szemét az útról vagy megérintenie a telefont – és a telefon ismét kapcsolódhat a mobilhálózathoz és az autó Bluetooth-rendszeréhez.

Ez az innováció a Faraday-kalitka elve alapján működik. A szerkezet egy valamilyen vezető anyagból pl. fémhuzalból készült ház, mely blokkolja az elektromágneses mezőket. Nevét feltalálójáról – Michael Faradayről az úttörő angol tudósról – kapta, aki az 1830-as években találta fel a szerkezetet. 

Ha egy elektronikus készüléket, pl. egy okostelefont helyeznek bele, akkor minden elektromágneses jel – például a mobil- vagy Bluetooth-kapcsolat – eloszlik a kalitka vezető anyagán, így nem jut el az eszközhöz.

 

Az oldal fő támogatója