Anyukám is érteni fogja
Nem látjuk őket, alig tudunk róluk, pedig olyan fontos feladatot látnak el, hogy nélkülük hamar megállna az élet, vagy legalább is az autó. Lássuk milyen szűrők vannak az autóinkban, és melyik miért fontos a kifogástalan működés szempontjából.
Az olajszűrő
A motorban a motorolaj gondoskodik arról, hogy a motor egymáson elmozduló alkatrészei közötti súrlódást csökkentse. Ahol súrlódás van, ott két dolog biztosan fellép. Az egyik a hőtermelődés, a másik pedig a kopás. Ezek a jelenségek elkerülhetetlenek, de elfogadható szinten tartásuk létszükséglet a motor élettartamának szempontjából.
A koptató hatás miatt a lekopott, lecsiszolódott fémszemcséket is a motorolaj mossa le az alkatrészekről. Ezen kívül a dugattyúgyűrűk mellett átszűrődő égésterméket is magával viszi. Az így elszállított szennyeződések azonban nem rakódhatnak le sehol máshol sem, ezért a motorolajok úgy vannak kitalálva, hogy az eltávolított szennyeződéseket lebegtessék.
Mivel egy pumpa állandóan arról gondoskodik, hogy a motorolaj keringjen a rendszerben, a körforgásba be van építve egy olajszűrő. Ez a szűrő berendezés nem pusztán felfogja a szennyező anyagokat, hanem egyéb funkciói is vannak. A korszerű olajszűrőkben szelepek gondoskodnak többek között arról, hogy eltömődött szűrő esetén az olaj mégis átjusson valahogyan a motorhoz. (Igaz, hogy így szűretlen lesz az olaj, de ez még mindig jobb, mintha egyáltalán nem kapna olajat. Egy másik szelep azért felel, hogy a már egyszer felpumpált olaj a motor felső részéből hosszabb állás után se folyjék teljesen vissza az olajteknőbe.
Ennyi a különbség egy új és egy régi olajszűrő között
Látható tehát, hogy amennyiben nem cseréjük ki az olajszűrőt, az egy idő után nem fogja ellátni feladatát, amely a motor gyorsabb kopásához vezethet. Ne feledjük, ezen nem lehet spórolni, minden olajcserénél szűrőt is kell cserélni, sőt, jól teszi, aki a minél gyakrabban cserélteti az olajat és természetesen a szűrőjét is.
A levegőszűrő
Sok cikkben beszéltünk már arról, hogy a motornak levegőre van szüksége ahhoz, hogy a beporlasztott tüzelőanyag el is tudjon égni az égéstérben. Talán nem lesz meglepő, hogy a beszívott levegőt is szűrni kell, mert – főleg a nagyvárosokban – portartalma miatt szintén veszélyeztetheti a motort. Az égéstérig eljutott porszemcsét gyorsan tönkretennék a motort, ezért erre is nagyon oda kell figyelni.
Levelcskék, gallyacskák és por minden mennyiségben a régi levegőszűrőn
A gyártók a legtöbb esetben az olajcsere periódushoz igazítják a levegőszűrő előírt intervallumát. Méretezve is így vannak, de aki esetleg az előírtnál gyakrabban cserélteti a motorolajat, annak legyen gondja.
Az üzemanyag szűrők
Nem szeretem az üzemanyag kifejezést, mert műszakilag nem pontos, hiszen üzemanyag minden, ami valamelyik berendezés üzemeltetéséhez szükséges. Most a tüzelőanyagokról, azaz főképp a benzinről és a gázolajról beszélünk.
Nem tudom kell-e kitérnem arra, hogy napjaink korszerű, és igencsak kihegyezett motorjai mennyire érzékenyek az üzemanyagokra. A szennyezett üzemanyag problémája főképp a dízel autókat sújtja, hiszen a különböző módszerekkel „szerzett” gázolajat az újra értékesítésig sokszor nem megfelelően tárolják és abba mindenféle szennyező anyag kerül, amelynek semmi keresni valója nincsen ott.
Ez a saját autóm gázolajszűrője a csere előtt (és után). 20.000 km alatt ennyi szmötyit gyűjtött, pedig én csak prémium gázolajat tankolok (Milyen lehet a többi?)
De nem kell ehhez kétes helyről vásárolt üzemanyag. Autónk tankjaiba is kerülhet bármi, ha nem vagyunk elég óvatosak, és ez is okozhat később bajt. Ezért az üzemanyagokat is szűrjük. Cseréjük periódusa általában kétszerese az olajszűrőének, de aki biztosra akar menni, az nyugodtan kérhet minden olajcserénél új üzemanyag szűrőt is – ártani nem árt.
A pollenszűrő
Az allergia már-már népbetegség. Közülük is kiemelkedik a virágporokra allergiások száma. A virágpor pedig természetéből fakadóan a levegőben szálldos. Autóunk fűtési-hűtési, egyszóval szellőztető rendszere úgy működik, hogy a környezetből beszívott levegőt igény szerint fűti-vagy hűti és azt az utastérbe fújja be.
A szellőzőrendszer tisztasága a saját egészségünk miatt a legfontosabb
Korábban még nem volt minden autóban pollenszűrő, manapság már nem találkozom olyan kocsival, amelyből ezt kihagynák és ez nem véletlen. Pollenszűrőből egyébként többféle létezik, a legdrágábbak az úgy nevezett aktív szenes szűrők, amelyek nem csak egy papírbetétet tartalmaznak, hanem a rétegek között széntartalmú őrlemény van, amely a fizikai szűrésen túl például a átmenő levegő páráját is képesek felfogni. De ez az alkatrész fogja meg faleveleket, rovarokat, madarakat madártollakat, mindent, ami egyébként szállni képes a szélben.
és a többi…
Látható, hogy mindent, ami áramlik egy járművön belül, azt szűrni kell. Szűrik még a váltók olaját, különböző hidraulikus berendezések (pl. hidraulikus futóművek) olaját is, és nem utolsó sorban természetesen szűrjük a kipufogó gázokat is. A szűrők feladatukból és természetükből fakadóan egy idő után telítődnek és cseréjük, vagy esetleg tisztításuk szükséges. Vegyük tehát komolyan az autónkba épített szűrők cseréjét és karbantartását, mert sokat spórolhatunk vele.