autó
Bringás múlt
Nem mindegyiknek jött be, de többen is megpróbálkoztak a recepttel: biciklikkel kezdett a Peugeot, az Opel és a Škoda őse, a Laurint & Klement, napjainkban is gyárt motorkerékpárokat és autókat a BMW, a Honda meg a Suzuki. Érdekelt a kétkerekűek világában az Audi és a Daimler, de a fordítottjára is van példa.
Az osztrák KTM 2007-ben mutatta be első négykerekűjét: a Reiter Engineering céggel közösen fejlesztett nyitott az X-Bow modell még nagyon crosszos fazonú volt, de aztán jött a kabinos és karbonvázas sportgép, melyet Audi motor hajtott. És hogy még színesebb legyen a kép: az Audi anyacégéhez, a VW konszernhez tartozó Porsche kéthengeres V-motort tervezett a Harley-Davidsonnak.
KTM X-Bow Forrás: Gyártó
X-akta helyett GTX
A frappáns nevű és mindössze 700 kilogrammos X-Bow modell után majd másfél évtizeddel mutatta be legújabb négykerekűjét a KTM. A karbonkompozit váznak és karosszériának köszönhetően igencsak könnyű lett a GTX és ami nem kevésbé fontos, hogy 1048 kilójára 530 lóerőnyi teljesítmény jut, hála a 2,5 literes, öthengeres Audi motornak. A 750 newtonméteres nyomaték hatfokozatú - soros kapcsolású - sebességváltón át jut a hátsó kerekekhez. Látványos a beszállás az igencsak lapos kocsiba: az egész tető felemelkedés e után szabad a pálya a negyedmillió euróba kerülő KTM GTX-be.
KTM GTX Forrás: Gyártó
Beszállt a zongoragyártó
Többnyire csak kétkerekűiről ismert a három hangvillás jelvényű Yamaha, mely zongoragyártóként kezdte, de már negyedszázada beszállt az autóbizniszbe. Sikeres darab volt a Ford Fiestába fejlesztett Z-tech motorja és a japán cég tevékenyen részt vett több másik autós projektben is.
Az 1955-ben alapított Yamaha Motor Corporation igazán tapasztalt a négykerekű műfajban, mivel résztulajdonosa az ATV-nek, mely quad terepgépeiről híres. Kevéssé ismert, de tulajdonostársi kapcsolata is van a Toyotával, mellyel közösen fejlesztette az Altezza RS200-as, a Celica, az MR2-es és a RAV4-es 3S-GE kódú változó vezérlésű titánium szelepes, négyhengeresét. Szerepe volt több Lexus motor, így az LFA 4,8 literes V10 hengeresének fésülésében. A márka 1989-1997 részt vett több Forma 1-es motor fejlesztésében. A Yamaha 1961-ben saját jelvénnyel mutatta be az YX-30-as tanulmánymodellt, majd 1992-ben a Ferrari fazonú OX-99-es sportkocsit és 2017-ben, Tokióban a Cross Hub koncepciót.
Yamaha OX99 Forrás: YMC
Yamaha szív a Bond autóban
A japánok együttműködésének legemlékezetesebb példája a James Bond filmben is főszereplő Toyota 2000GT, melyből három év alatt csak 351 készült, így minden darabja kincs. Kevésbé lett világsiker a Yamaha és a Volvo közösen fejlesztett, az XC90-esbe keresztben beépített V8-hengerese, mely a B8444S kódot kapta., ahogy a Ford Taurushoz fejlesztett SHO V6 hengeres, amivel az 1992-es Mustangot is gyártották.
A Forma 1-ben egykor sikeres McLaren versenyautókat tervező Gordon Murray a Yamahával együttműködve 2013-ban építette a Motiv.e nevű minit, ám ez nem került sorozatgyártásra, ahogy több más japán próbálkozás is.
Yamaha Cross Hub Forrás: YMC
Autógyártók két keréken és fordítva
A márkák több frontos csatájába beszállt az Aston Martin is, mely kooperáció keretében a kevéssé ismert, ám nagyon is patinás Brough Superiort alkotta meg. Ismét gyárt kétkerekűeket a Seat.
A Ducati az év végén mutatta be a mindössze 630 darabos szériában készülő Diavel modellt, mely a Lamborghini Sian stílusában készült, a motor és autómárka is a VW konszern része.
Nem maradt kétkerekű nélkül a Mercedes: az anyacég Daimler az AMG-n keresztül huszonöt százalékos részesedéssel bevásárolta magát az MV Augustába. Az egykori Cagiva csoport 1945-ben alapított és immár utolsó működő márkája a többszörös gyorsasági világbajnok MV Augusta igazi legenda, a motorkerékpárok Ferrarija, mely már nem bírta a versenyt a japán és német márkákkal az egyre szűkülő európai prémiummotor-piacon. A 260 főt foglakoztató olasz cégnek mentőövet jelentett a németek harmincmillió eurós befektetése.
A BMW továbbra is gyárt kettő és négykerekűeket, de a bajorok kollekcióból kikerült a főleg terepmotorjairól ismert svéd Husquarna, melytől költségcsökkentés jegyében szabadultak meg.
VW családtagok: Ducati és Lamborghini Forrás: Ducati
Kétkerekű Aston Martin projekt
A Brough Superior és az Aston Martin együttműködésének eredménye az AMB 001 kódú futurisztikus kétkerekű, mely egy sorozat előfutára. A száz darabos széria minden példánya műalkotás, mert formája egy olyan autógyár mérnökeinek munkája, mely mindig is egyedi modelljeiről volt híres, a műszaki részt pedig a legendás motorkerékpár márka szakemberei tervezték. A brit versenyautók világát idézi a matt Stirling zöld alapszín, a Lime díszcsík és a matt fekete kerék, a tankon látható szárnyas embléma kilenc mikron vastag acéllemezét lakkozás fedi és a Valkyrie szuper-sportautótól származik.
Aston Martin Brough Superior Forrás: AMC
Diétás cél
A jármű fejlesztésekor a fő cél a tömegcsökkentés volt, ezért a karbon, a titán és az alumínium dominál, ennek ellentétes technológiája a kézzel varrt bőrbevonatú ülés. Szélvédelem alig jut a motorosnak: az orr kialakításánál az aerodinamika diktált, mert a csak versenypályán használható motorkerékpár esetében a leszorító-erőt növelése volt a cél. A 180 kg tömegű gépet a Brough Superior márka első turbós V2-es blokkja 997 köbcentis, hengerenként négyszelepes és 180 lóerős teljesítményű, a feltöltő változó geometriás, így széles a használható fordulatszám-tartomány. Vagyis minden lóerőre csak egyetlen kilogramm jut, persze erre jön még a versenyző súlya. Több karosszériaelem és a motorblokk egyben vázszerkezet tartó elem. A 108 ezer eurós AMB 001-est a Brough Superior toulousei üzemében gyártják, az első darabokat 2020 tavaszán vehetik át a megrendelők.
KTM GTX Forrás: Gyártó
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!