Vietnám
Féléves bringatúra
Német gén, olasz dizájn, szépségkirálynő és futballsztár sem garantálja az első vietnami autó piaci sikerét, pedig eltökéltek a VinFast márka alapítói, akiknek szülei még az amerikaiak ellen harcoltak. Nem is akárhogyan, hiszen a franciák, majd az amerikaiak elleni háborúban kiépített Ho Si Minh-ösvényen kétmillió katona tette meg a Hanoi és Saigon közötti 1600 kilométeres távolságot.
Az egykori keskeny csapáson többnyire kerékpáron szállították az utánpótlás élelmiszert és fegyvert, volt olyan kétkerekű, melyre negyedtonnányi árút pakoltak, a bringás tehertúra akár fél évig is eltartott.
A legendás szabadságösvény ma már végig aszfaltozott gyorsforgalmi út, melyen egyre több a gépkocsi, de az autópark sűrűsége még messze elmarad az európai vagy kínai statisztikától.
Harc az autófronton
Hatalmas bővülési lehetősége van a járműiparnak és az autókereskedelemnek, hiszen a vietnami utakon még ma sem ritkák az egykori gyarmattartó franciák matuzsálem korú autói, és a közlekedők többsége napjainkban is kerékpárt vagy robogót használ. A motorizáció jelképe lett a Hanoiban felépített 5,6 kilométeres versenypálya, ám az áprilisra tervezett első Forma 1-es Nagydíjat törölték a Covid miatt, de a vietnamiak most sem adják fel, és tovább harcolnak az autófronton.
Van miért, mert a 97 millió lakosú Vietnamban ezer emberre mindössze 25 személyautó jut, ezen javítana a VinFast, mely évi 300 ezer autó gyártását tervezi.
A 2018-ban alapított VinFast autó-, és motorkerékpár márka új profil a Pham Nhat Vuong által 1993-ban, Ukrajnában alapított és a Ho Si Minh-városi tőzsdén is jegyzett Vingroup. A közel félszáz céget, több áruházak, szállodát és egyetemet működtető, hanoi központú Vingroup a Mivina élelmiszermárka sikerének köszönheti felfutását, nyereséget továbbra főleg ingatlanokba fekteti, miközben beszállt a járműgyártásba is.
A General Motorst pótolja
Nem kellett nulláról kezdeni, mert a VinFast 2018-ban megkapta a Vietnamból kivonuló General Motors üres telephelyét és csarnokait, ahol korábban Chevroleteket szereltek össze. A szerződés értelmében a továbbiakban a VinFast forgalmazza az amerikai márka autóit és alkatrészeit, valamint vállalta a szervizhálózat működtetését és egy lokális modell gyártását.
Zöldmezős beruházás keretében épül egy új komplexum is, melyben exportra is kerülő villanyautók készülnek. A vietnami autógyárnak a német EDAG segít a termékfejlesztésben és a gyártástechnológia kidolgozásában, a telephely és az üzemek gépesítéséről a thaiföldi AAPICO céggel állapodtak meg.
Első modellpárjuk az 5-ös és X5-ös BMW alapjaira épülő Lux A2.0 szedán és Lux AS2.0 SUV. Mindkét autó motorját az osztrák AVL fejlesztette tovább: a kétliteres, négyhengeres, N20 kódjelzésű benzines turbómotor 177, illetve 230 lóerős teljesítményű, mindkettőhöz nyolcfokozatú ZF automata kapcsolódik.
Párizsi premier
A Forma 1-es futammal nem volt szerencséje Vietnamnak, viszont a VinFast márka még éppen bejutott az utolsó rangos nemzetközi autószalonra. Párizsban megadták a módját mindkét modelljük premierjének: a VinFast standján a vietnami szépségkirálynő és az egykori futballsztár, David Beckham adta arcát a rendezvényhez, melynek végén egy kis vietnami zászlót kapott ajándékba az egykori futball legenda. A megjelenésért kapott honorárium összege üzleti titok.
Amit tudni lehet, hogy autóipari projektéjére eddig 3,5 milliárd dollárt költött a VinFast, melynek jelszavai: Vietnami-Stílusos-Biztonságos-Kreatív-Úttörő.
Az észak-vietnami Hai Phong kikötő közelében 335 hektáron felépülő komplexum ötvenezer négyzetméteres présüzemében és százezer négyzetméteres festődéjében, valamint 200 ezer négyzetméteres szereldéjében 1200 robot segíti a napi nyolcszáz autós termelést.
Mini Opel és maxi President
Az ötméteres luxuskocsi és SUV mellett gyártani fogják a helyi piacra fejlesztett Opel Karl kisautót, melyet 1, illetve 1,4 literes szívó benzinmotorral és fokozatmentes automata sebességváltóval kínálnak majd.
Elektromos robogók mellett tervezik villamos hajtású buszok és teherautók gyártását, 2025-től évi egymillió motorkerékpár és félmillió gépkocsi készül a a VinFast üzemeiben.
Előlegként helyi piacon megjelent az ütős és feltűnő VinFast Prsident, mely fekete-arany fényezést, aranyszínű felniket és feltűnő domborítást kapott motorháztetejére, így már elfér benne a General Motorstól származó és a Chevrolet Silverado terepjáróból ismert V8 hengeres, 6,2 literes, 420 lóerős hajtómű, mellyel 6,8 másodperc alatt gyorsul százra a háromszázas végsebességű és 5,15 méteres kocsi. Nem tervezik a President exportját, mert a limitált széria mind az ötszáz darabja elkelt a helyi piacon, ahol ötvenmillió forintnyi vietnami dong szerepel árcéduláján.
Háttér
A Vietnami Szocialista Köztársaság centralizált rendszerű állam, melynek gazdaságpolitikáját a a Vietnami Kommunista Párt határozza meg, az 1986-os reformok után indult fejlődésnek a járműipar és autópiac.
Az idei év nyolc hónapjában 165.125 úja autó kelt el, ez 13,7 százalékos esést jelent. A 2019-es rekordévben közel 300 ezer új személykocsit, kis-haszonjárművet, nehéz-teherautót és buszt regisztráltak Vietnamban, ami 14 százalékos növekedést jelent egy év alatt.
A focus2move összeállítása szerint az idei augusztusi 26.408 darabja 24,9 százalékos növekedést jelent. A piacvezető Toyota eladásai 16 százalékkal estek, a második Kia viszont 56 százalékkal több autót adott el, a Ford eredménye mínusz 22 százalék.
A VAMA adatai szerint a tavalyi piacvezető a Toyota volt (65.856 db), aztán a Thaco Mazda (32. 728 db) és a Thaco Kia (28.986 db) következett, a maradékon az ugyancsak helyi összeszerelésű húsz japán és koreai márka osztozott.