Makó
Korabeli fotó: József Attila Múzeum Makó
Az átadón Danku Csaba azt hangsúlyozta, Galamb József példája mutatja, hogy vidékről indulva is lehet kiemelkedőt alkotni. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára kiemelte, hogy a feltaláló mert nagyot álmodni, és hitte, hogy tehetséggel és kellő szorgalommal azok meg is valósíthatóak.
Beszédében elmondta, hogy a kormány számára fontos az épített örökség védelme és külön figyelmet fordítanak azokra az emlékekre, amelyek egy-egy kiemelkedő személyiséghez kötődnek. Ezek egyike a makói születésű Galamb József, akit szerte a világon ismertnek, mint a Ford T-modell konstruktőrét.
Az igényes felújított fal egy részlete
A makói önkormányzat még 2017 végén kötött támogatási szerződést a szaktárcával a Ford lerakat homlokzatának restaurálására. A minisztérium 5 millió forint támogatást biztosított a beruházáshoz, amit a város 7-tel egészített ki, de hozzájárult a sikerhez a Népi Iparművészeti Kft., és Galamb József családja is. Az előzményekről itt és itt írtunk korábban.
Halmágyi Pál nyugalmazott múzeumigazgató beszédében kiemelte: szerencsés az a kisváros, ahonnan két világhírű személy – Galamb József és Pulitzer József – is indult. Megemlékezett Galamb József munkásságáról, illetve arról is, hogy a rendszerváltozástól kezdve mivel is tisztelegtek a városban személye előtt. 1990-ben az iskola felvette a nevét, a főtéren szobrot is állítottak tiszteletére, de a múzeumban található Ford T-Modellre is felhívta a figyelmet.
Halmágyi Pál beszédet mond
– 1981-be került a falra az első emléktábla, a szövő ktsz mellett járó makóiak sajnálták, hogy szemük előtt pusztul a múlt. Évtizedekkel ezelőtt is próbáltunk tenni valamit, többször is pályáztunk, ezúttal sikerült – mondta az autoszektor.hu portálnak Halmágyi Pál. Az utolsó pillanatban voltak, a négy közül leginkább látszó autó töredékeit megmentették, és azokat ki is állították a makói múzeumban.
– Példás összefogás eredményeként sikerült restaurálni a falat és ezért köszönet illet mindenkit, aki ebben segített, külön is kiemelve a minisztériumot és az önkormányzatot – összegez a nyugalmazott múzeumigazgató, akinél többet senki nem tud Galamb Józsefről Makón. A híres család egyébként 1921-ben kezdett el építkezni és a következő évben nyílt meg a Ford lerakat ezen a helyen. Kevesen tudják, hogy ez az első bauxit betonból készült épület Makón. Személyautókat, traktorokat, alkatrészeket árultak, de olajat is forgalmaztak.
A teljes fal az utcafronton
– A Ford-fal felújításának egyik kedvezményezői mi voltunk, az elmúlt évtizedekben bármilyen Galamb Józseffel kapcsolatos eseményünk volt, szóba hoztuk ennek halaszthatatlanságát – mondta portálunknak Szilágyi László. A Marosparti Veterán Autós-Motoros Közhasznú Sportegyesület elnökétől megtudtuk, sokkal nagyobb eseményt terveztek, hiszen 1908-ban szeptember 27-én gördült le a detroiti gyár szalagjáról az első Ford T-modell.
A vírus miatt elmaradt az a konferencia is, amelyre a műszaki egyetemről és a közlekedési múzeumból is érkeztek volna előadók. Portálunk a Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjaival, azaz gyerekprogrammal csatlakozott volna, de ez is meghiúsult, első a biztonság. A Galamb család tagjai közül is többen döntöttek úgy, hogy a fertőzésveszély miatt nem vesznek részt az eseményen.
Az átadás részvevői, vendégei
– A végeredménnyel nagyon elégedett vagyok, a hozzá vezető út azért meglehetősen rögös volt – mondta Nadobán László. Az épületet tulajdonló Népi Iparművészeti Kft. vezetőjétől megtudtuk, a finanszírozás rendben volt, mindenki segített, ahogy ígérte.
Ő gyerekként szinte ott nőtt fel, a '60-as években reggel 6 órára vitte műszakba az épületben dolgozó szövőnő édesanyja, majszolta a zsíros kenyeret a gép végébe, míg át nem ment a szomszédos iskolába. – Ugyanennél a cégnél 1983-ban elnök, egyben édesanyám főnöke lettem. Még a pártbizottságtól is kértünk segítséget a fal megmentéséhez, ám azt a választ kaptuk, hogy vakoljuk be – emlékezett vissza Nadobán László.
Egy a gondosan restaurált képek közül
Megtudtuk, több évtizeddel ezelőtt indultak egy Ford által meghirdetett pályázaton is, ám akkor nagy sajnálatukra nem ők, hanem a természetvédők nyertek. Az épület aláinjektálásában a megyei iparszövetség segített nekik, így nem vizesedett tovább alulról a fal. Utána a tetőt is megcsinálták, ezzel megakadályozták a további állagromlást.
– Nagyon sokat köszönhetünk Halmágyi Palinak, a múzeum nyugalmazott igazgatójának, akivel gyerekkori barátok vagyunk. Próbált megkímélni az intézkedések nehézségeitől és mindig csak a végeredményt osztotta meg. A kivitelezési munkák ugyan csúsztak, de mára minden elkészült és elégedettek a fallal a makóiak.
A felújított Ford-falat kamerákkal is óvják, nem szeretnék, ha a graffitizők megtréfálnák őket. Ezzel sajátjukat is védik a felújítás kapcsán ugyanis jelzálog is került az ingatlanra.