SUV
Egy nemzetközi csapat gépészmérnökei közös ebéd mellett határoztak. A különböző modellek sorozatgyártásának bevezetését bármely márkánál igen komolyan veszik, ekkor a beszállítóktól kezdve a gyármunkásokig mindenkin van nyomás. Ezért aztán néha napján egy-egy közös ebéd és társalgás a kollégákkal jót tesz a vegyes csapat légkörének és koherenciájának.
Nemcsak az étterem, de az autó is meglepetés volt számunkra és számomra. Már régóta fortyogott bennem a kérdés, hogy ennek a pickup őrületnek meg ezeknek a négykerekű, csillagközi rombolóknak mi közük van az autózáshoz, és persze mi értelmük van ebben a köztudottan pazarlóbb társadalomban az Államokban.
Helyi összeszerelésű az Expedition. Louisville, Kentucky
Használati érték
Egy Ford Expedition gördült be elénk, a csoportvezető nagy elégedetten szállt ki és dobta oda elénk a kulcsot, hogy autózzunk egy picit kedvünk szerint. Már akkor tudtam, ez az ebédszünet ma különösen hosszú lesz...
Az autó 8 személyes, 2-3-3 üléskialakítással elölről kezdve. A különbség csupán csak annyi a többi nyolcszemélyeshez képest, hogy leghátul is elfér három felnőtt a három ülésen – értelmes testsúlybeli határok esetén, viszont a 187 centimmel a nyurga lábaimnak is akadt hely a családi hétszemélyesekkel ellentéteben, amelyek hossza természetesen sokkal szerényebb. Mert itt a tengelytáv kiviteltől függően 3,1-3,4 méter kb. Az elektromosan állítható támlájú leghátsó ülések mögött pedig még van csomagtér is, teljesen meglepődtem.
A középső könyöklőn egy gyermek elférne, de a sakktáblát is bőven kiteríthetnénk rajta, ha úgy tartaná kedvünk. Brutál szélesség társul az 5,3-5,6 méter hosszú (!!) kocsitesthez. Emellett egy W12-es Langversion el tud bújni...
Tehát egyfelől kétségtelen, hogy a mikrobuszok sajátos felépítését kevésbé kedvelők számára jó választás lehet ez a kategória, amelyben gyakorlatilag teljes értékű mind a 8 ülés, illetve minden földi jó elérhető olyan külső méretek mellett, hogy az Expedition öcsinek szólíthatja a Rangert.
A méreteknél és ebből kifolyólag a használati érték tárgyalása mellett maradva következzen egy nagy favorit, a Ford F-család. Az F150, F250 és F350 jelzéseket viselő modellek Amerikai nagy kedvencei, éves szinten majd’ egymilliót adnak el csak belőlük. De a Dodge vagy a Chevy nagyágyúit sem kell félteni az 5-700 ezres számaikkal.
Ezek a pickupoknál nagyobb truckok egyfelől paktikusak a farmereknek, munkásoknak, akik nagy és nehéz gépeket szállítanak velük, illetve azoknak, akik egy évben párszor csónakjukat vagy motorjaikat/kvadjaikat dobják fel hátra. De ez a felhasználók kisebb hányada.
A többiek szimplán szeretik a truckokat, mert tökéletesen közvetítik az elpusztíthatatlanság életérzését. Jól néznek, mindenféle optikai csomag és belső luxus és csicsa is elérhető hozzájuk, vagyis a kényeztetés mellé egy „néha jól jöhet” praktikum társul. Tényleg nem nagyon használják ki őket. De akkor mégis miért van enyi belőlük?
A válasz ott keresendő, hogy egy kompakt SUV havi törlesztőrészletének áránál nem sokkal magasabbért is haza lehet vinni a nagyfiúkat. Egy Ford Kuga kezdő havi 80 ezres költsége mellett nem mutat sokkal rosszabbul az F150 kezdő 110 ezres számlája – szerintem, és sokak szerint sem. A körülbelül másfélszeres különbségnél többet kapunk, így az átlag minden este úgy tud lefeküdni, hogy szentül meg van róla győződve, a legjobb üzletet kötötte meg truckjával. Az F150 alapára 8,3, míg az Expeditioné 15,4 millió forint.
Mi a helyzet a fogyasztással?
Az Expedition V6-os biturbója 380 lóerőre képes, és bár Ecoboost meg minden, hatalmas testet mozgat: nem is írnak 12 liternél kedvezőbb fogyasztást sehova, hát aztán a városi dugókat képzeljük el ezzel a döggel... A truck vonalon él a dízel is, de csak a legújabbak közelítik meg fogyasztásban az elfogadható értéket, a régi vasak ezekből szemtelenül és feleslegesen sokat esznek. Nem esznek, zabálnak, és ezt pontosan jól tudta anno mindneki, a gyártó és a vevő is. Manapság sokat javult a helyzet, és a motorpaletta V6-os és V8-as, benzines és Diesel tagjai is hatékonyabbak.
Nos, ha a pénztárcád megengedné, neked szívesen lenne pár évig egy ilyen szép nagy csillagrombolód vagy truckod?