Galamb József
Van Makónak egy nagyon értékes, nemzetközi ipartörténeti jelentőségű, Galamb családhoz köthető épülete, ez 1922 és 1944 között működött Ford-lerakatként a mai Deák Ferenc és a Vásárhelyi utca sarkán. Galamb József 1881-ben született Makón és azután is gyakran hazalátogatott a városba, hogy a Ford T-modell konstruktőreként világhírűvé vált. Nevéhez kötődik az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terve is, a Fordson-traktorokból hatot szülővárosába, testvéreinek is küldött, akik nem csak dolgoztak vele, hanem reklámozták is a portékát és családi céget alapítottak. A telephelyen autókat, traktorokat és alkatrészeket forgalmaztak, ezek Fiumén keresztül érkeztek Amerikából Makóra.
Minden nappal tovább romlik az állapota
A Vásárhelyi utcára néző falon még ma is kivehető a Ford–Lincoln–Fordson felirat, ami eredetileg úgy nézett ki, hogy Galamb Ferenc Műszaki Vállalata Lincoln Ford Fordson Autor Képviselete. A földszinti ablakok fölötti négy, eredetileg 138×150 centiméteres, autókat ábrázoló képből is felismerhető egy. Igaz, egyre nehezebben, minden felújítás nélküli nappal romlik a homlokzati fal állapota. A makói múzeum már 10 évvel ezelőtt felmérette egy szakértővel, hogy mibe kerülnek a helyreállítása, akkor 5-6 millió forint volt a becslés.
Évekig nem történt látható beavatkozás, annyi volt az előrelépés, hogy 2013-ban a tulajdonos Népi Iparművészeti Kft. 1,6 millióból alászigetelte. – A cég most került olyan anyagi helyzetbe, hogy legalább a további pusztulásnak elejét vegye – nyilatkozta akkor Nadobán László, a társaság tulajdonosa. Hagyományos megoldás szóba sem jöhetett, ezért a felvizesedés megakadályozására úgynevezett injektáló technikát alkalmaztak. Vagyis alulról már nem kap nedvességet a fal, e miatt nem romlanak tovább a képek és a feliratok. Oldalról és persze fentről veri az eső meg a szél…
Nagy munka volt, így alulról már ne nedvesedik a fal
Hivatalosan a fal felújítását 2017 elején jelentette be Farkas Éva Erzsébet polgármester, éppen a város veterán autós-motoros egyesületének közgyűlésén. A terv az volt, hogy a teljes homlokzatot, illetve a reklámfeliratokat és az ábrákat is újraalkotják. A munka már csak azért is aktuális volt, mert 2018-ban lett 110 esztendős az évszázad autójává választott Ford T-modell.
2018 elején úgy számoltak, hogy a felújítás költsége 12 millió forint, a pénzből 5 milliót az önkormányzat a Miniszterelnökség kulturális örökségvédelmi előirányzatából kap, 7-et pedig saját költségvetéséből áll. Erről annak rendje és módja szerint közgyűlési döntés is született. Miután az ingatlan magántulajdon, 7 millió forint erejéig jelzálogot, illetve elidegenítési és terhelési tilalmat jegyeznek rá be. Ezzel együtt a Népi Iparművészeti Kft. 5 évre vállalta a fal karbantartását, s azt is, hogy annak küllemét megőrzi.
Nadobán László a felmolinózott fal előtt
– 1983 óta küzdök ezért a falért, akkor itt a népi iparművészeti szövetkezet működött, aminek én lettem az elnöke, és a helyi pártbizottsággal hadakoztam. Ők le akarták vakolni, amit én nem engedtem – emlékezett vissza tavaly év elején Nadobán László. Korábban az alászigetelésre és a tetőfelújításra jutott pénz, de a költségekbe most mégis beszállnak – a Ford-homlokzatra merőleges falat saját pénzből újítják fel. Akkor még arról volt szó, a beruházás 2018 augusztusára fejeződik be - a munka beharangozásaként két molinót is elhelyeztek az épületen.
Idén újra nekifut a város a Ford fal felújításának, a kitűzött határidő nem változott: augusztus vége. A városháza a késlekedés okáról azt nyilatkozta, hogy az önkormányzat a hajdani Ford-lerakat és összeszerelő műhely homlokzatát az eredeti állapothoz hűen szeretné megújítani. Ennek érdekében a lakosság, a helyi levéltárosok, történészek és szakemberek segítségét kérték – felhívást tettek közzé, hogy akinek van rajza, fotója a fal eredeti kinézetéről, jelentkezzen. Az adatgyűjtés a vártnál hosszabb időt vett igénybe.
Falrészlet, autóval - kopik, hullik
A megvalósítandó terv már főépítészi egyeztetés alatt áll, információk szerint ezek alapján a teljes homlokzatot újraalkotják, így a reklámokat és az autós képeket is. A kivitelezésre az Amandinus Kft. kapott megbízást, a felújítás összesen 12,5 millióba kerül - ebbe ad félmilliót a Galamb család és 450 ezret az épület tulajdonosa, a Népi Iparművészeti Kft. is.
– A Ford T-modell 111 évvel ezelőtt kezdte meg hódító útját, akkor a Tin Lizzy névre keresztelt autó páratlannak számított. A Bádog Böskének becézett kocsival a tervezők célja az egyszerűség és a megfizethetőség volt – és mindkettő sikerült. Ezzel a modellel indult az autóiparban a tömeggyártás, több mint 15 millió készült belőle 1908 szeptemberétől 1927 októberéig. Egészen az 1970-es évekig kellett várni az autóiparnak, hogy ezt a szériát túlszárnyalja. Műszakilag is sok újdonság volt az 544 kilós, 22 lóerős, négyhengeres motorral és kétsebességes váltóval szerelt, 60 kilométer/órás végsebességre is képes autóban. Galamb József 1905-ben telepedett le Detroitban, ahol rajzolóként kezdett a Fordnál, majd gyorsan lépegetett felfelé a szakmai ranglétrán. Egészen 1944-ig dolgozott Henry Ford mellett, aki nagyon megbecsülte.
Ma is autós bázis