járműgyártás
A Ford ugyanis hosszú évtizedeken át kizárólag belföldre értékesített: csupán a több mint 9 millió darabos amerikai széria után 2015 táján szánta rá magát a Mustang exportjára. És bár tavaly a vén kontinensen kevesebb fogyott az amerikai álom négykerekűjéből, a világ más fertályain vártnál kétszer nagyobb a kereslet.
Mindezen felbuzdulva – még a Bullitt előtt – idén nyáron hozzánk is jön az újrafazonírozott Mustang – csicsásabb karosszéria-belsőkkel, tovább finomított hajtáslánc-megoldásokkal és a ma már kötelezőnek számító vezetéssegítő technikákkal. A továbbra is kétféle, keménytetős (Fastback) és nyitható, vászontetős (Convertible) kivitelben megrendelhető Mustangban alighanem a legnagyobb szám a továbbsrófolt, a máskülönben már kihalófélben lévő V8-as motorblokk: az 5 literes erőmű már 450 lóerős, és az új 10 fokozatú automata sebességváltón át 4,3 másodperc alatt katapultál 100 km/óra sebességre. A motorkínálatban szerepel még egy kisebb, 290 lóerős, 440 Nm forgatónyomatékú 2,3 literes erőforrás – nem utolsó sorban amiatt, hogy több országban a nagyobb, a V8-as motorokkal szerelt sportkocsit keményen megadóztatják.
Természetesen továbbra is lehet rendelni hatfokozatú manuális sebességváltót, ami a Ford leírása szerint azzal újult meg, hogy az elektronika rövid gázfröccsel besegít. Amikor a vezető visszakapcsol, a művelet hozzáigazítja a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen. Az európai tuning része a MagnetRide névre keresztelt, az útviszonyokhoz alkalmazkodó futómű, valamint a My Mode fantázianevű üzemmód-állító. Ez utóbbi segítségével a Mustang pilóta még inkább Schumachernek érezheti magát. Még „gyorsulási verseny” üzemmód is van, a „jó szomszéd” fokozatba kapcsolva pedig tompítható az amúgy bizsergetően röfögő motorhang, hogy csendes pihenő idején, hajnalban vagy éjszaka ne zavarják meg a szomszédban lakók nyugalmát.
Az újrafazonírozott Mustangnak nincs még forintára (a jelenlegi modellkínálat valamivel 12,5millió forint felett startol), de az Automotive News szakportál beszámolójából ítélve a Ford sportkocsi exportja zsíros üzlet lehet. Az USA-ban az alapkivitel 26 ezer dollár körül mozog, viszont a külpiacok kuncsaftjainak csak a teljesítmény-csomaggal felturbózott változatokat kínálják, ami viszont közel 54 ezer dollár közelébe löki fel a kezdőárat. Ez az ár azonban még így is messze versenyképesebb az európai gyártású sportkocsikénál (a 911-es Porsche Carrera 30 milliónál kezdődik). Mindezzel együtt a benzinszámla húzós. A V8-as változat városban simán megeszi a 20 litert 100 kilométerenként, de a 2,3 literes EcoBoost Fastback is legurít 12-13 litert százon.
HEIMER GYÖRGY