kátyú
Csakhogy a fagyos idő, a jég és a hó miatt idén rengeteg repedés és kátyú tarkítja az utakat.
Európában a balesetek több mint egyharmadában játszik szerepet a rossz minőségű útfelület. 2011-ben 20 millió kátyút regisztráltak a kontinensen, ám ezeknek alig a felét javították ki, de még ennek becsült költsége is meghaladta az 1,2 milliárd eurót. Nagy-Britanniában a helyi hatóságokhoz 17 percenként érkezik egy kátyú okozta kárról szóló bejelentés, és a kárigény átlagos összege 432 font (508 euró).
Ám a költséges javítások megspórolhatók lennének egy leleményes, virtuális kátyú-térkép segítségével, amit a Ford ma jelentett be, és aminek tesztje még idén megkezdődik. A térkép valós időben, a jármű fedélzeti kijelzőjén mutatná meg az autósoknak, hol és mekkora kátyúkra számíthatnak, sőt a rendszer elkerülő útvonalat is javasol.
“Egy virtuális térkép már a felfedezése pillanatában meg tudna mutatni egy új kátyút, és szinte azonnal figyelmeztetné a többi autóst a veszélyre,” mondta el Uwe Hoffmann, a Ford Európa fejlett futóművezérlési technológiákra szakosodott kutatómérnöke. “Autóinkban már egyébként is vannak olyan szenzorok, amelyek érzékelik az úthibákat – így már csak az van hátra, hogy új szintre emeljük e rendszer működését.”
Télen a csapadék hó és a jég formájában fagy rá az útra, szétfeszítve az apróbb repedéseket, majd pedig jönnek a bőséges tavaszi esők, amelyek vízzel töltik fel a lyukakat, amitől azok szinte láthatatlanná válnak. És éppen ekkor zúdulnak rá az utakra a húsvéti szünet idején kiránduló autósok, akikből egyedül az Egyesült Királyságban 16 millió jelenik meg ilyenkor a forgalomban. A Ford kínálatában több modell (például a Galaxy, a Mondeo és az S-MAX) kínálatában is szerepel a Kátyúfelütés-mérsékléssel kiegészített Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés, ami érzékelők segítségével deríti fel az úthibákat, és a futómű áthangolásával mérsékli a szerkezet sérülésének veszélyét.A németországi Ford Kutatási és Innovációs Központ mérnökei most a kamerák és beépített modemek felhasználási lehetőségeit vizsgálják. Ezekkel az eszközökkel kiegészítve a fenti rendszer részletes információkat gyűjthetne a kátyúkról, és az adatokat valós időben továbbítaná egy felhőbe, ahonnan más autósok is hozzáférnének az információkhoz.
A mérnökök az aktív futóműrendszerekkel is kísérleteznek; ezeket arra tervezik, hogy nagy mértékben csökkentsék a bukkanók és a rossz útfelületek okozta felütéseket.
A Ford ma már egy 1,9 kilométer hosszú, igazán pokoli útszakaszon teszteli autóit a belgiumi Lommel Próbapályán, amely pontos másolata a világ legszörnyűbb minőségű útfelületeinek