önvezető autó
A Boston Consulting Group egy nemrégiben készült tanulmánya alapján az önvezető járművekkel kapcsolatos aggályok alapvetően három nagyobb területet érintenek:
Ahhoz, hogy az önvezető autók a mindennapi élet szerves részévé válhassanak, a műszaki akadályok leküzdése mellett kulcsfontosságú a technológia társadalmi elfogadottságának megteremtése is. „A technológia bevezetéséhez a közvélemény pozitív hozzáállására is szükség lesz” – hangsúlyozta a Nissan önvezető technológiák fejlesztéséért felelős részlegét vezető Iijima.
A vásárlók számára az új technológiák elfogadása bizalom kérdése, ehhez pedig nélkülözhetetlen ezek megértése.
Ahogy Iijima fogalmaz: „A társadalmi szintű változáshoz... az embereknek rá kell ébredniük, hogy ez a folyamat kedvező a jövőjükre nézve. A fogyasztóknak ezután azt is meg kell érteniük, mi mindent adhat számukra ez a technológia.”
Ez a szemlélet a Nissan számára nem új, hiszen a vállalatnál nagy múltra tekint vissza a fejlett vezetéstámogató – más néven ADAS – rendszerek fokozatos bevezetése.
A Nissanhoz érkezése után Iijima először az elektronikusan szabályozott futóművek fejlesztésén dolgozott, ezekkel az autók gyorsabban reagálnak az úthibákra és hatékonyabban tompítják azokat. Részt vett emellett a Nissan úttörő technológiájú adaptív sebességtartó automatikájának, valamint sávelhagyásjelzés-figyelmeztető, illetve vészfékasszisztens rendszerének kifejlesztésében is. Bár ezek valamikor kivétel nélkül ismeretlen technológiának számítottak, mára széles körben elterjedtek, és általánosságban is hozzájárultak az autós közlekedés megváltoztatásához.
Hosszú időre visszatekintő innovációs hagyományainak megfelelően a Nissan az önvezető autók technológiáinak piaci bevezetését is lépésről lépésre valósítja meg. És éppen ez az, ami Iijima szerint is a legfontosabb:
„Ez a lépésenkénti, tanító jellegű megközelítés lehetővé teszi, hogy az autóhasználók fokozatosan, az egyes technológiákat egyenként megismerve, közvetlenül tapasztalhassák meg azok előnyeit.”
Bár ez a fajta rávezetés kritikus fontosságú, a Nissan nem csak erre összpontosít. Iijima szerint a Nissan olyan jövő kialakításán dolgozik, melyben könnyen megfizethető, széles körben elterjedt önvezető járművek tömegek számára biztosítják a biztonságos és hatékony közlekedést. Ezt mutatja a Japánban idén bevezetett Nissan Serena népszerűsége is. A Serena, amiből mostanra piacvezető modell lett, sokak számára tette kézzelfoghatóvá a legújabb technológiákat – jóval szélesebb körben, mint egy tanulmányautó esetén.