mesterséges intelligencia

Zsenik tanítják beszélni és gondolkodni a Toyota új modelljeit

2017.10.04.

Az önjáró gépkocsi tökéletesítése még a világ legértékesebb autómárkájának kompetenciáját is meghaladja, ezért független számítógépes szakemberek kezébe helyezi fennállásának egyik legfontosabb projektjét a Toyota.

Nem az a szégyen, ha beismerjük, vannak nálunk okosabbak vagy ügyesebbek, hanem ha nem fordulunk hozzájuk támogatásért. Az autóiparban mintha nem érvényesülne ez az elv: szinte valamennyi gyártó saját maga fejleszti autonóm mobilitási programjait, holott egy önjáró gépkocsiban nem az autó a legfontosabb láncszem. Pontosan ezért döntött úgy a Toyota, hogy feltörekvő szoftverfejlesztő zseniket felkarolva előzi meg versenytársait.

„Mérnöki szempontból a jövő autója nem lesz más, mint egyetlen hatalmas rendkívül összetett számítógép” – az idézet egy mindössze harminc főt foglalkoztató szoftvercég, a PKSHA Technology Inc. alapító tulajdonosától, a 35 éves Katsuya Uenoyamától származik. A PKSHA-t szeptember végén vezették be a tokiói tőzsdére, és a Toyota azonnal 9,1 millió dollár (körülbelül 2,5 milliárd forint) értékben vásárolt részvényeket a cégből, amely öt évvel ezelőtti alapítása óta mindössze egy dologgal foglalkozik: megtanítani az autókat arra, hogy értelmes párbeszédet folytassanak gazdájukkal.

Uenoyama, aki gépi tanulásból írta doktori disszertációját, biztos a dolgában: cége még marketing szakembereket sem foglalkoztat, termékei így is a legkeresettebbek között vannak a piacon. Ahogy egy év alatt megduplázták szoftverlicenszekből származó bevételeiket, ugyanúgy nőtt kétszeresére a cég részvényeinek értéke a kereskedés legelső napján. A vállalat tőzsdei szárnyalása azóta is tart; a Toyota 2,7 százalékos tulajdonrésze azonban nem ezért bizonyulhat kiváló befektetésnek.

A legnagyobb japán autógyártó Akio Toyoda cégelnök 2009-es kinevezésekor számolt le a házon belüli fejlesztés kizárólagosságával; a PKSHA Technology-val kötött stratégiai kapcsolat ugyanabba az irányba mutat, mint a Mazdával aláírt, több síkú együttműködési megállapodás.

„A mesterséges intelligencia az autonóm mobilitás kulcsa, ám az autógyártók számára ismeretlen terep ez a technológia, ezért előbb vagy utóbb mindegyiküknek külső szakértőkhöz kell fordulniuk” – hangsúlyozta a Bloomberg hírügynökségnek a tokiói Sawakami Asset Management Inc. egyik elemzője, Tatsuo Yoshida.

A Toyotánál pedig azonnal megszületett a döntés, minél előbb: a vállalat augusztusban 103 millió dollárra egészítette ki korábbi kilencmilliós befektetését, és ezzel a Preferred Networks (a PKSHA céget is birtokló vállalat) legnagyobb külső részvényesévé vált. A cég szakterülete a gépi mély tanulás, és ahogy azt az alábbi szemléltető videó is mutatja, technológiájukat felhasználva az autók képesek emberi beavatkozás nélkül, akár folyamatosan változó környezetben is megoldást találni a közlekedés legösszetettebb problémájára: a baleset elkerülésére.

https://www.youtube.com/watch?v=a3AWpeOjkzw

Fotók: pkshatech.com, Toyota

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Összeütközött egy busz és egy személyautó Budapest XX. kerületében szombat délután a Szentlőrinci....
2024.05.04
306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk. ..
2024.05.04
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-....
2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....