Busexpo

Zsámbéki megálló: BUSEXPO 2018

2018.05.29.

Az idén huszonnegyedik alkalommal rendezték meg az Országos Személyszállítási Szakmai Konferenciát és Kiállítást a zsámbéki drivingcamp területén. Közép-Európa legnagyobb buszos szimpóziumán nemcsak az előadásokon, hanem a látványban is tetten érhető volt az ágazat fejlődése

A Magánfuvarozó Nemzeti Fuvarozók Ipartestülete (NiT) huszonnegyedik alkalommal rendezi meg az Országos Személyszállítási Szakmai konferenciát, melynek immáron hatodik alkalommal a leglátványosabb programja a BUSEXPO. A 2013-ban létrehozott kiállítás minden évre egyre több és több piaci résztvevőt vonz, aminek köszönhetően az iparág kezdi kinőni a rendelkezésre álló területet. Ezt Füle László a NiT elnöke mondta köszöntőjében. A nagy érdeklődésre való tekintettel tehát elképzelhető, hogy talán már jövőre új helyszínen sorakoznak fel a buszok.

 Füle László a NiT elnöke

A buszos személyszállítási ágazat pontosan ugyanannak a forradalomnak a részese, mint a személyautó ipar csak ez talán kevésbé látványos. Ezt már Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára mondta. Előadásában jelentős részt szentelt a jövő hajtásrendszereinek, alternatív üzemanyagainak és a jövőben jelentősen átalakuló utazási szokásoknak. Ezek összessége mindenképpen a kabát újra gombolását jelenti majd a buszos személyszállításban is.  Távolabbról indítva a helyzetértékelést az államtitkár a következőket mondta:

„A járműgyártás az elektromos és autonóm járművek előretörésének, az automatizálásnak, valamint a közösségi közlekedés és a járműmegosztás elterjedésének köszönhetően radikális változás előtt áll, amit a fiatalabb korosztályok magasabb fokú mobilitási igénye is erősít. Míg jelenleg az Európában használt gépjárművek 15 százalékos kihasználtsággal működnek, néhány éven belül ez a szám a járműmegosztásos használat elterjedésével 60-70 százalékra növekedhet.”

Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár

Ami a hajtóanyagokkal, hajtásrendszerekkel kapcsolatos átrendeződést illeti az előrejelzés szerint a 2020 és 2030 között, a dízel hegemóniát szépen lassan leváltja az elektromos, a CNG/ biogáz valamint üzemanyagcellás rendszerek, illetve utolsó mohikánként a dízel-hibrid hajtásláncok. Az arányokat tekintve az 2030-ra mindössze 10% lesz a gázolajos meghajtás aránya, a tortából a legnagyobb szeletet a CNG/biogáz – régi új szereplőként az LNG - és az elektromos alternatívák teszik majd ki. Természetesen az esélylatolgatás mindig több kérdést is felvet. Egyfelől az alternatív üzemanyagokhoz kapcsolódóan a hatótávolság nagysága, másfelől a választott alternatíva infrastrukturális és töltőhálózati kiépítettsége illetve nem utolsó sorban a hátrahagyott ökológiai lábnyom nagysága.

Ebbe a helyzetbe kell integrálni a magyar buszgyártást is, ami az elmúlt évek iparfejlesztése után úgy tűnik, hogy felfelé ívelő pályára állt. A 2016-ban elfogadott Nemzeti Autóbuszgyártás Cselekvési Program eddigi eredményeinek köszönhetően. Lepsényi István elmondta:

„Jelenleg Magyarországon az ipari termelés felét a járműgyártás adja, ebből a buszgyártás évi 30-60 milliárdot tesz ki, ami a GDP közel 5 százalékát jelenti. A hazai gyártású autóbuszok száma folyamatosan növekszik, a következő időszak legnagyobb előrelépését az export elindulása jelentheti, amihez a digtalizáció és a beszállítóipar fejlesztése szükséges. A kereslet és a kínálat összehangolása a másik fontos feladat: egyre nagyobb az igény az alternatív és elektromos buszokra, emellett a hazai ipar még nem képes luxus kategóriájú buszokat gyártani.”

Egyre nagyobb az igény a többfunkciós autóbuszokra. A Volvo katonaság számára fejleszett ilyet

Azonban a jövő kecsegtető, hiszen a számos gyártó rövid távú programjában ott van az elektromoshajtáslánc. A teljesség igénye nélkül megemlítendő, hogy a Mercedes-Benz alapokra építkező Inter-Tank-Ker Kft. 2019-ben jelentkezhet saját fejlesztésű elektromos busszal. A Budapesten közlekedő MABI-Bus midi buszai is hamarosan technológiai ráncfelvarráson esnek keresztül. És többek között színre léphet a komáromi összeszerelőüzemet létrehozó BYD kínai gyártó is.

A múltidéző járműveknek mindig nagy a sikerük 

Az államtitkár a program fontos előrelépésének tartotta, hogy a Nemzeti Autóbusz Bizottság már nemcsak a tendereken, hanem néhány hónapja a közbeszerzéseken is biztosítja, hogy a kiírások megfeleljenek a szakmai szempontoknak, így az indulásra a hazai gyártók is lehetőséget kapjanak. Innentől még inkább fontos, hogy a hazai gyártók minőségben és megbízhatóságban is versenyképes terméket tudjanak biztosítani.

Dr. Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkár

A napi közlekedéspolitikai aktualitásokról és a jövőről Dr. Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára beszélt. Az autóbuszos közszolgáltatás liberalizációja 2019 év végén lezárul, a fejlesztések központjában az Európai Uniós irányelveknek megfelelően a kötöttpályás közlekedés kerül. Az államtitkár előrevetítette:

„Magyarországon a közösségi közlekedés nemcsak gazdasági, hanem szociálpolitikai kérdés is. A következő időszakban így mintegy 3000 milliárd forintot fognak közúti fejlesztésekre fordítani.”

Ennek célja, hogy országhatártól-országhatárig gyorsforgalmi utakon lehessen közlekedni.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....