repülés

Zöldülő repülés: 2050-re 100%-ban fenntartható üzemanyaggal működő gépeket célozna meg az új javaslat

2022.02.12.

Az Európai Parlament zöld üzemanyagról szóló törvényjavaslata új szintre emelheti a repülést. A tervezetben olyan kezdeményezések szerepelnek, mint a blokkban tankoló repülőgépek esetén a fenntartható üzemanyagok (SAF) 63%-ról 100%-ra, míg az e-üzemanyagokra vonatkozó részfelhatalmazás 28%-ról 65%-ra való növelése 2050-ig. A javaslat továbbá előírná az is, hogy az uniós repülőtereken az elektromos és hidrogénüzemű légi járművek töltési infrastruktúráját biztosításák.

A benyújtott javaslatot Nicolás González Casares, a balközép S&D párt képviselője jegyzi, aki ugyan támogatja a Bizottság júliusban napirendre tűzött ReFuelEU légiközlekedési javaslatát, ugyanakkor úgy véli, a benne megfogalmazott kvóták emelése szükséges: "Igaz, hogy a Bizottság javaslatában 2050-re egy 63%-os SAF felhasználás szerepel, ám a klímasemlegességre vonatkozó cél csakis 100% lehet. Azon dolgozunk, hogy tovább zöldüljön a légiközlekedés és szigorítsuk a repülésre vonatkozó fenntarthatósági szabályozást."

A most benyújtott dokumentum többek közt azt is szorgalmazza, hogy fogadják el EU szinten a "szennyező fizet" elvet. „Fontos, hogy minden közlekedési mód méltányos feltételekkel versenyezzen, és figyelembe legyenek véve a negatív externáliák, csökkentve ezzel is a rövid távú repülőjáratok kibocsátását.” – áll a dokumentumban. A tervezet egyik sarokköve az utasoknak szóló környezetvédelmi címkézési rendszer létrehozása lenne. Eszerint a légitársaságoknak tájékoztatást kellene nyújtania a felhasználók számára a járatok életciklus-kibocsátásáról, beleértve a fenntartható alternatív üzemanyagok használatát is, hogy megalapozott döntéseket hozhassanak közlekedési igényeikről és annak környezetre gyakorolt hatásairól.  

Casares tagadta, hogy az EU-t támogatná abban, hogy Franciaország példáját kövesse és betiltsa azokat a belső járatokat, amelyek esetében ugyanaz a táv vonattal kevesebb mint 2,5 óra alatt megtehető. A célja inkább az, hogy "egyenlő versenyfeltételeket" biztosítson a légi közlekedés és a fenntarthatóbb közlekedési módok között – magyarázta. Ám ahhoz, hogy fenntarthatóbb legyen a légiközlekedés, a zöld üzemanyagok szabályozási területén is változásokra van szükség. 

A Bizotsság rendelete szerint ugyanis csak meghatározott alapanyagokból, így például használt étolajból előállított hulladékalapú bioüzemanyagok minősülnek SAF-nak. Ám ezek begyűjtése nem mindig nyomonkövethető, ráadásul a kritikusok azt állítják, a külföldről szállított UCO-t nem is ellenőrizik megfelelően. 2019-ben 2,8 millió tonnányi UCO-ból körülbelül 1,5 millió tonnát importáltak többek közt Kínából, Malajziából és Indonéziából a Transport & Environment jelentése szerint. A zöld kampányolók attól tartanak, hogy a szűz pálmaolajat, amelyet a trópusi országok erdőirtásával hoznak összefüggésbe, és amelyet az EU-ban korlátoznak, összekeverhettek valódi fáradt olajokkal az UCO mennyiségének növelése érdekében.

A csalással kapcsolatos kérdéseken kívül Casares aggodalmának adott hangot a hulladékalapú bioüzemanyagok bővítésének lehetőségével kapcsolatban is. Szerinte ahhoz, hogy biztosított legyen a megújuló üzemanyag-utánpótlás a légiközlekedés számára, szükséges lenne, hogy a Bizottság jogszabályban rögzítse a zöld hidrogén és az elektromos áram beszámíthatóságát is a SAF-keretbe.

Az Európai Hulladékalapú és Fejlett Bioüzemanyagok Szövetsége (EWABA) "a helyes irányba tett lépésnek" nevezte a hulladékalapú alapanyagokból származó SAF-re vonatkozó javaslat felső határértékét is. Az EWABA régóta azzal érvel, hogy a szűkös hulladék alapanyagok SAF-termeléshez való felhasználásának engedélyezése lényegében a légi közlekedés üzemanyagának előállítására képes nagy gyártók számára biztosítja a terepet, és kevés hulladék alapanyagot hagy alacsony szén-dioxid-kibocsátású biodízel előállítására más közlekedési módokban való felhasználására.

A ReFuelEU légiközlekedési javaslatról az Európai Parlament és a Tanács törvényhozói a végleges változat hatálybalépése előtt tárgyalnak. Az Európai Parlament jelentéseit várhatóan február végén hozzák nyilvánosságra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.18
Az új alkalmazás célja, hogy a Volvo-tulajdonlás még egyszerűbbé, biztonságosabbá és élvezetesebbé....
2025.12.18
A Gödöllői Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki két autót is átvett szerelésre, ám a....
2025.12.18
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, már élénk a forgalom, így a főváros felé tartók....
2025.12.18
Gorden Wagener saját kérésére 2026. január 31-én távozik a vállalattól. Utódja Bastian Baudy lesz,....
2025.12.18
A Budapesti Közlekedési Központ a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó....
2025.12.17
Vannak katasztrófahelyzetek, amelyekben veszélyes és felesleges embert bevetni, mert a mentés....
2025.12.17
Fontos akadályt vett sikerrel a 2026-ban bemutatkozó F1-es Cadillac-csapat. Főnökük szerint a....
2025.12.17
Önvezető Mercedes S-osztályt fognak robottaxiként alkalmazni Abu Dhabiban. A SAE 4-es szintű....
2025.12.17
Ritkán fordul elő, hogy egy Lexus tanulmányautó mögött nem a Lexus valamelyik stúdiója, hanem egy....
2025.12.17
A Ford Mondeo neve sokáig egyet jelentett az európai középkategóriás szedánok világával, de a dicső....