repülés

Zöldülő repülés: 2050-re 100%-ban fenntartható üzemanyaggal működő gépeket célozna meg az új javaslat

2022.02.12.

Az Európai Parlament zöld üzemanyagról szóló törvényjavaslata új szintre emelheti a repülést. A tervezetben olyan kezdeményezések szerepelnek, mint a blokkban tankoló repülőgépek esetén a fenntartható üzemanyagok (SAF) 63%-ról 100%-ra, míg az e-üzemanyagokra vonatkozó részfelhatalmazás 28%-ról 65%-ra való növelése 2050-ig. A javaslat továbbá előírná az is, hogy az uniós repülőtereken az elektromos és hidrogénüzemű légi járművek töltési infrastruktúráját biztosításák.

A benyújtott javaslatot Nicolás González Casares, a balközép S&D párt képviselője jegyzi, aki ugyan támogatja a Bizottság júliusban napirendre tűzött ReFuelEU légiközlekedési javaslatát, ugyanakkor úgy véli, a benne megfogalmazott kvóták emelése szükséges: "Igaz, hogy a Bizottság javaslatában 2050-re egy 63%-os SAF felhasználás szerepel, ám a klímasemlegességre vonatkozó cél csakis 100% lehet. Azon dolgozunk, hogy tovább zöldüljön a légiközlekedés és szigorítsuk a repülésre vonatkozó fenntarthatósági szabályozást."

A most benyújtott dokumentum többek közt azt is szorgalmazza, hogy fogadják el EU szinten a "szennyező fizet" elvet. „Fontos, hogy minden közlekedési mód méltányos feltételekkel versenyezzen, és figyelembe legyenek véve a negatív externáliák, csökkentve ezzel is a rövid távú repülőjáratok kibocsátását.” – áll a dokumentumban. A tervezet egyik sarokköve az utasoknak szóló környezetvédelmi címkézési rendszer létrehozása lenne. Eszerint a légitársaságoknak tájékoztatást kellene nyújtania a felhasználók számára a járatok életciklus-kibocsátásáról, beleértve a fenntartható alternatív üzemanyagok használatát is, hogy megalapozott döntéseket hozhassanak közlekedési igényeikről és annak környezetre gyakorolt hatásairól.  

Casares tagadta, hogy az EU-t támogatná abban, hogy Franciaország példáját kövesse és betiltsa azokat a belső járatokat, amelyek esetében ugyanaz a táv vonattal kevesebb mint 2,5 óra alatt megtehető. A célja inkább az, hogy "egyenlő versenyfeltételeket" biztosítson a légi közlekedés és a fenntarthatóbb közlekedési módok között – magyarázta. Ám ahhoz, hogy fenntarthatóbb legyen a légiközlekedés, a zöld üzemanyagok szabályozási területén is változásokra van szükség. 

A Bizotsság rendelete szerint ugyanis csak meghatározott alapanyagokból, így például használt étolajból előállított hulladékalapú bioüzemanyagok minősülnek SAF-nak. Ám ezek begyűjtése nem mindig nyomonkövethető, ráadásul a kritikusok azt állítják, a külföldről szállított UCO-t nem is ellenőrizik megfelelően. 2019-ben 2,8 millió tonnányi UCO-ból körülbelül 1,5 millió tonnát importáltak többek közt Kínából, Malajziából és Indonéziából a Transport & Environment jelentése szerint. A zöld kampányolók attól tartanak, hogy a szűz pálmaolajat, amelyet a trópusi országok erdőirtásával hoznak összefüggésbe, és amelyet az EU-ban korlátoznak, összekeverhettek valódi fáradt olajokkal az UCO mennyiségének növelése érdekében.

A csalással kapcsolatos kérdéseken kívül Casares aggodalmának adott hangot a hulladékalapú bioüzemanyagok bővítésének lehetőségével kapcsolatban is. Szerinte ahhoz, hogy biztosított legyen a megújuló üzemanyag-utánpótlás a légiközlekedés számára, szükséges lenne, hogy a Bizottság jogszabályban rögzítse a zöld hidrogén és az elektromos áram beszámíthatóságát is a SAF-keretbe.

Az Európai Hulladékalapú és Fejlett Bioüzemanyagok Szövetsége (EWABA) "a helyes irányba tett lépésnek" nevezte a hulladékalapú alapanyagokból származó SAF-re vonatkozó javaslat felső határértékét is. Az EWABA régóta azzal érvel, hogy a szűkös hulladék alapanyagok SAF-termeléshez való felhasználásának engedélyezése lényegében a légi közlekedés üzemanyagának előállítására képes nagy gyártók számára biztosítja a terepet, és kevés hulladék alapanyagot hagy alacsony szén-dioxid-kibocsátású biodízel előállítására más közlekedési módokban való felhasználására.

A ReFuelEU légiközlekedési javaslatról az Európai Parlament és a Tanács törvényhozói a végleges változat hatálybalépése előtt tárgyalnak. Az Európai Parlament jelentéseit várhatóan február végén hozzák nyilvánosságra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....