Cupra

VZ5 teszt: Walter Röhrl is megemelné a kalapját

2023.12.13.

A Formentor csúcsváltozata bejelentkezett az Év Magyar Autója 2024 verseny egyik díjáért. Hol máshol lenne keresnivalója, mint a sportautók között? Kipróbáltuk a spanyolok legvadabb bikáját. Magyar motorral, persze.

Hogy néz ki?

A Cupra Formentor VZ5 4,45 méter hosszú, 1,84 méter széles, magassága 1,49 méter, tengelytávja 2,68 méter, formavilága a Leont idézi, de annál jóval magasabb, vaskosabb és hosszabb. Az átlagos csomagtartó (410 liter, a hátsó ülések ledöntésével 1465 liter az űrtartalma, padlója sík) kedvemre való, simán benyelte a hokis cuccomat (vannak benne kampók, rögzítőfülek és 230 voltos konnektor). A vezetőfülke leonos, aki azt megszokta, a Formentorban is mindent megtalál, ám a kezdőknek javaslok egy kis elméleti elmélyülést, mielőtt a digitalizált fedélzeti menüben elvesznének. A legfontosabb gomb a kormányon található, a Cupra logó megnyomásával (a sport, drift és a Cupra üzemmódok az igazán ütősek) jutunk el az autós mennyországba. De csak óvatosan, nem mindig vannak velünk az istenek!

cupra_driver_profile

A 12 hüvelykes kijelzőn keresztül vezérelhető az információs és szórakoztató rendszer, amelyen immár zavartalanul fut vezeték nélkül is az Apple CarPlay. A vezető előtt 10,25 hüvelykes kijelző jeleníti meg az összes fontos és lényegtelen információt. Kedvencem az egyszerű sportkijelző volt, előtérben középen a fordulatszámmérővel, benne az aktuális sebességgel és fokozattal.

cupra_kormany

Feltűnően sok a bronz/réz színű betét és díszítő elem, ez a márka sajátos színe. Az utastér minőségi, a kék színű bőrözés különleges, a sebességmérőt 300-ig skálázták – persze van modern nézet is, amiben digitálisan futnak a számok. A DSG picike kapcsolója (shift-by-wire technológiával rendelkezik, amely elektronikus jelzések révén kapcsol) és a kilincstől kilincsig végig futó, testre szabható hangulatfény egyaránt a Leonból ismerős, ahogy a csúszkán állítható, néha bosszantó klímavezérlés is. Az első Sabelt kagylóülések (hátfaluk szénszálas) mélyre engedhetőek, szoros marokként tartanak, a Formentor hátul is kényelmes. Fara izmos, sportos, két pár egymás fölé átlósan betolt bronz színű kipufogó, karbon diffúzor, szénszálas első szárnyacskák, légterelő és középen összeérő LED-es füzér teszi egyedivé és kívánatossá.

cupra_vz5_3

Az alig öt éve önálló márka még nagyon kirívónak számít a magyar utakon, ezért állandó rácsodálkozásban részesülünk, sokan csak azért előznének meg, hogy elölről is megcsodálják - erre nincs sok esélyük, a Formentor VZ5 leginkább a hátsóját és a morcos hangját mutogatja, szereti a lendületes és hangos tempót.

Hogy megy?

A 2,5 literes győri öthengeres, 160 kilós, nagyrészt alumínium turbómotorral (EA855 evo) keresztben szerelt változat 390 lóerős (az Abt 450 lóerőre húzza fel, a Manhart 490 lóerőre, de gyárilag is tud 400 lóerőt az RS Q3-ban), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 480 Nm, amelyet hétfokozatú dupla kuplungos váltó juttat el mind a négy kerékre. A gyújtási sorrend mágikus: 1-2-4-5-3. A Haldex rendszerű összkerékhajtás biztonságosabbá teszi a közlekedést télies körülmények között (elektronikus vezérlésű a hátsó differenciálmű, oldalanként többtárcsás tengelykapcsolókkal; szükség esetén a hajtás 100 százalékát képes hátra csoportosítani a vezérlése – akár egyetlen kerékre), de akkor is jó szolgálatot tesz, amikor éppen a Mátra, vagy a Vértes kanyarjait hódítjuk. Van drift módja is a kocsinak, de azt csak zárt versenypályán ajánlott használni. A Cupra Formentor VZ5 tengelyek közötti tömegelosztása 58/42 százalék, fordulókörének átmérője 11,3 méter.

cupra_vz5_1

A sportszabadidő-autó 4,2 másodperc alatt (a német Autobild 3,9 másodpercet mért) gyorsul álló helyzetből száz kilométer/órás tempóra (a nehezebb Audi RS Q3 Sportback 4,5 másodperc alatt ugrik), végsebessége 250 kilométer/óra (a Döttinger Höhén 259 kilométer/órát, az állatkertnél 262 kilométer/órát mértek GPS-sel a Nürburgingen kocsikázó német újságírók – 7.58,99 perc volt a menetidő). Álló helyzetből 200 kilométer/órára 15,5 másodperc alatt katapultál, ami igen komoly teljesítménynek számít a szabadidő-autók mezőnyében. Motorhangja vérpezsdítő, ha pedig lassítani kell, a Akebono fékrendszer (lyuggatott, 375 milliméteres féktárcsákkal és rézszínű, hatdugattyús nyergekkel) határozottságára minden helyzetben – kollégák tapasztalata szerint még versenypályán is - lehet számítani. Az auto-motor-und-sport tesztjén meleg gumikkal 33,9 méteren belül állt meg 100 kilométer/óra sebességről, 130-ról 58,2 méteren belül, 200-ról 132,1 méteren belül). Lehet kézzel is váltani a fokozatokat, ilyenkor előnyben vannak, akiknek nagy kezet és hosszú ujjakat adott az úristen.

cupra_vz5_kerek

Téli gumikkal kaptam az autót, ez adott egy kis magabiztosságot, de a peres 20 hüvelykes felnikkel (gumiméret: 255/35, Continental WinterContact TS 870 P köpeny volt rajta) nem élmény kátyúba csapódni, a csapdák elkerülése nagyobb kihívás volt, mint a kanyargós hegymenetben úton tartani a kocsit.

cupra_vz5_2

Milyen vezetni?

Aki szerint sportautóként nehéz értelmezni az üresen is 17 mázsás öthengeres Formentort, annak azt ajánlom, próbálja ki az autót. Tény, hogy inkább szabadidő-autó, mint hot hatch, de vezetni tényleg élményszámba megy. A váltó sport módja adja a megfelelő reakcióidőt sportoláshoz, minden másra elég a normál beállítás.

cupra_valto

Futóműve kiváló (elöl MacPherson, hátul multilink), komfort- és offroad fokozatban elfogadható menetkényelmű, sport- és Cupra módban pedig kemény, mint a szikla. A motorhang sport- és Cupra módban izgalmassá válik, a váltások finom dörrenéséből lehet sejteni, hogy nem a hibrid Formentor repeszt el mellettünk. Ha már Cupra mód, én egy kicsit nyersebbre faragtam volna a kocsit, legalább annyira, mint egy RS Audit. Annak a hangja szebb, sokkal szebb, ráadásul az egyéni módban van lehetőség a hangosabb üzemre. A Cuprából ezt az opciót kivették.

cupra_motor

Az Audi pálinkás-cigis hangszíne valahol Joe Cocker torkában, a Cupráé pedig Lemmy Kilmister fénykori hangján szól, mesterséges adalék nélkül. Ha hangosan akarjuk járatni a Formentort, akkor nincs alibi, csapatni kell ezerrel. Ez meg is látszik a fogyasztáson: míg az öthengeres Audival eljártam 10,7 literrel 100 kilométerenként, addig a VZ5 ugyanezen a távon 11 litert kért. Nem sajnáltam tőle. Sőt, etettem rendesen. Gyakori vendégek a VZ5 tulajok a benzinkúton, a kocsi tankja 55 literes.

cupra_vz5_fogyasztas

Mennyibe kerül?

A Cupra Formentor VZ5 modellből csupán nyolcezret gyártanak, az egyediséget pedig meg kell fizetni. Bár hasonló erővel többféle autót kínál a Volkswagen-csoport, olyant, amiben a csupasz férfiasság szenvedélyes stílussá alakul, egyetlen másikat sem. Pontosan ezért kerül a Formentor csúcsváltozata alaphangon 30 millió forintba. Megbízhatóságára nem lehet panasz, a német Autobild újságírói a 30 ezer kilométeres tartós tesztjük során semmilyen váratlan kiadással nem szembesültek.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Európai Űrügynökség által szerdán, Budapesten szervezett....
2025.02.10
2025 januárjában a Rába Nyrt. részvényárfolyamának növekedése többéves rekordot döntött, és....
2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..
2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....