Audi

A Volkswagen sanghaji gyárában magyarként

2013.08.03.

Szigeti Gergely a Volkswagen sanghaji motorgyárában dolgozik. A 28 éves fiatalembert Skypén keresztül értük utol a 16 milliós kínai nagyvárosban, s arról kérdeztük, hogyan került ki, mi a munkája és más-e a kínai munkakultúra?

Hogyan vezetett az út Kínába?

A győri Audi Hungaria Motor Kft.-től kerültem anyavállalatunk sanghaji motorgyárába. Tavaly augusztus elsején kezdtem el Kínában dolgozni. Egy évre szólt a szerződésem, azonban már az elején látszott, hogy ez több lesz, s kitart a projekt végéig. Itt szerették volna, ha két évig maradok, a páromnak azonban a tanulás és a sport miatt vissza kellett térnie Magyarországra. Én jövő év február végéig maradok, az itt felépült új motorgyárban dolgozom logisztikai területen. Időközben egy második motorgyár építésébe is belekezdett a Volkswagen Sanghajban kapacitásbővítésként fut a projekt.

Mit szokott meg a legkönnyebben és mit a legnehezebben Kínában?

A legnehezebb az volt, hogyan találom meg a kínaiak mentalitásával a közös pontot, ebben még nem vagyok elég jó. Egyrészt a nyelv miatt, mivel az elején nem beszéltem kínaiul, másrészt pedig itt a nem az sosem egyértelműen nem, meg kellett tanulnom, hogyan viselkednek, ha valamit nem akarnak. Voltak kellemetlen félreértések emiatt, de kezdem kiismerni őket. Az viszont tetszett első pillanattól, hogy nyitottak voltak az új ötletekre és kreatívan reagáltak erre.

Mi a beosztása, mi a munkája a Volkswagen Sanghajnál és hány közvetlen kínai munkatársa van?

Logisztikai tervező vagyok, az új motorgyár anyagellátásáért felelek. Specialistaként vagyok itt, három kínai ember dolgozik közvetlenül velem. Az egyikkel németül, a másik kettővel az angol a közös nyelv. A németül tudó sokáig dolgozott Németországban, egyébként pedig az a tapasztalat, azok a kínaiak tudnak jól idegen nyelven, akik éltek külföldön. A többiek nagyon darabosan beszélnek idegen nyelven, vagyis az iskolai oktatás itt sem tökéletes.

Ön beszél angol és németül. Próbálkozik a kínai nyelvvel is?

Rákényszerültem, főleg az elején, amikor éppen nem volt az irodában a három közvetlen munkatársam. Akkor bizony a kommunikáció kínkeserves volt. Jól haladok a kínai nyelvben, a társalgás alapszinten már megy.

Említette a kínai és magyar mentalitásbéli különbségeket. Nagy a távolság?

Hatalmas. A legnagyobb különbség, hogy a stresszt nem ismerik, a nyugalmuk néha már kiborít. Amikor tudom, hogy közelít egy munka határideje, el kell végezni időre, ők teljes nyugalommal és hidegvérrel azt mondják, semmi probléma. De hát két hete lejárt a határidő, mondom nekik, erre is a semmi probléma a válasz. Nekünk külföldieknek ezt jelenti a legnagyobb problémát, hogy a határidőkre rákényszerítsük őket.

Hol lakik Sanghajban, hogyan él egy külföldi?

A Volkswagen-konszern ezt nagyon jól megszervezte. Lakóparkban lakunk, teljesen európai színvonalon és körülmények között. A lakópark zárt, teljesen biztonságos.

Kínát és a környező országokat is bejárta már?

Kínában a kezdő dolgozók alapszabadsága mindössze évi hét nap. Megérkezve Kínában azzal fogadtak, kínai ünnep és pihenőnapokon sose induljunk el, mert elviselhetetlen a forgalom. Sokfelé jártunk országon belül, de bejártuk Kambodzsát, Thaiföldet, Tajvant, Vietnamot.

Mi hiányzik legjobban Győrből és Magyarországról?

A barátok leginkább. A család volt itt látogatóban három hétre, a párom szülei is kijöttek, néhány hónapig így élő volt a kapcsolat. A kínaiak nagyon zárkózottak, velük nagyon nehéz barátkozni, a magyar barátok pedig otthon vannak.

Voltak olyan pillanatok, amikor megbánta, hogy ennyi időre kiment vagy úgy érzi, tapasztalatban soha vissza térő lehetőség a kínai másfél év?

Inkább az utóbbira szavazok. Kijövetel előtt sok kollégát megkérdeztem, akik voltak már hasonló kiküldtetésben, s nyolcvan százalék azt mondta, nagyon jó volt tapasztalatszerzésre, de elég is volt, még egyszer nem biztos, hogy belevágnának. Így vagyok most én is, tetszik a munka, jól érzem magam, de azt hiszem, nagyon jó lesz hazamenni februárban.

Akkor viszontlátásra jövő februárban Győrött. Gondolom visszatér az Audi Hungaria Motor Kft.-hez?

Igen, visszatérek. A főnökömmel rendszeresen konzultálunk, tapasztalatot cserélünk, beszámol mindig, mi történik a területünkön, s jelezte azt is, szeretettel várnak vissza.

Sanghajban néha magyarokkal is összefut vagy erre jövő februárig várni kell?

A magyarok mindenütt megtalálhatók. A lakóparkban legalább három vagy négy magyar család is él, közülük ketten az Elektroluxnál dolgoznak. Amikor pedig a teniszoktatónak bemutatkoztunk, hogy magyarok vagyunk, visszakérdezett, ti is magyarok vagytok, hányan jöttetek ki Sanghajba? Megtudtuk tőle, három magyar tanítványa is van.  Vagyis a magyarok tényleg az egész világban megtalálhatók.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....