Toyota FJ

Visszatér a Toyota retro-terepjárója

2019.08.29.

Rétegmodell létére világszerte hatalmas siker volt a Toyota FJ Cruiser. A komoly terepjárót vidám gúnyába öltöztető modell hamarosan újra velünk lehet, bár utódja egészen más utakon jár majd – szó szerint.

Sorozatgyártásba kerülhet a 2017-ben megálmodott Toyota TJ Cruiser. Japán lapértesülések szerint az ötajtós öszvérmodell szériaverziója akár már idén október végén bemutatkozhat.

Amikor a Toyota 2018 januárjában beszüntette az FJ Cruiser gyártását, egy igazán egyedülálló modellel lett szegényebb a globális autópiac. A 2005 óta gyártott terepkupé a Toyota aktuális offroad-kínálatából (a Land Cruiser Prado terepjárótól kezdve a Tacoma pickupon át a 4Runner alvázas szabadidőjárműig) szemezgetett műszaki komponenseket egy olyan, rendkívül vidám megjelenéssel kombinálta, amelyben a klasszikus Land Cruiser FJ40 időtlen stíluselemei a játékautók őszinte komolytalanságával keveredtek.

A 4.0 literes V6-os benzinmotorral szerelt modell elsődleges piaca az Egyesült Államok volt, ahol teljes pályafutása alatt közel negyedmillió példányban talált gazdára. Az alvázas felépítmény dacára a márka önhordó karosszériás crossoverei, a RAV4 és a Highlander közé pozícionált típus ugyanakkor a Közel-Keleten és Japánban is érdemi sikereket aratott; távozásakor tehát kézzel fogható – ha nem is hatalmas – űrt hagyott maga mögött.

Amikor a Toyota a 2017-es Tokiói Autószalonon bemutatta a TJ Cruiser tanulmányautót, azt sokan automatikusan az FJ Cruiser leendő utódjának tekintették. Erre engedett következtetni a szögletes sziluettet lágy, kerekded részletekkel kombináló formavilág, az elnevezés, de a rengeteg jópofa ötlet is. Az autó külső felületeit például karcolás- és ütésálló anyag borította, az összes ülést teljesen a padlóba lehetett süllyeszteni, hátoldalukon pedig számtalan lekötési pontot alakítottak ki a tervezők. A mindössze 4,3 méteres hossza ellenére rendkívül tágas autót annak idején a modern TNGA platformra, 2.0 literes hibrid hajtáslánccal álmodta meg a Toyota.

Az új modellnek csak akkor van létjogosultsága, ha azt világszerte forgalmazza a Toyota, ugyanakkor a C-HR (4,36 méter) és a RAV4 (4,6 méter) közé már nem fér be egy harmadik modell, a 4,2 méteres vagy még rövidebb, városi crossoverek igazából csak Európában népszerűek. Ugyanakkor a C-HR robusztusabb, praktikusabb, kevésbé divatorientált alternatívájaként globális piaci keresletre számíthatna a modell, különösen, ha bevonják a Corolla kétlépcsős hibrid hajtáslánc-stratégiájába.

A minden idők legnagyobb számban értékesített személyautójaként számon tartott Corolla kétféle hibrid hajtáslánccal, a takarékos vezetőknek szánt, 122 lóerős 1.8-assal, valamint egy jóval dinamikusabb, 180 lóerős 2.0 literessel is elérhető. A japán Best Car magazin úgy tudja, egyes piacokon a RAV4-es 2.5 literes benzinmotorra épülő, 222 lóerős hibrid hajtáslánca is elképzelhető volna a TJ Cruiserhez – ennek Európában vajmi kevés realitása volna, ugyanakkor Észak-Amerikában, ahol a C-HR is 144 lóerős, 2.0 literes benzinmotorral kapható, ez az opció sem kizárható – annál inkább, mert az eredeti tanulmányautó bemutatásakor az összkerékhajtás is felmerült rendelhető opcióként.

Pontosan ez utóbbi – azaz az egykori tanulmányautó gyártás közeli műszaki alapja – miatt reménykedhetünk a TJ Cruiser megvalósulásában, annak ellenére, hogy a Toyota hivatalosan nem erősítette meg az elképzelést. A Best Car újságírói szerint viszont már az idei Tokiói Autószalonon, azaz október utolsó napjaiban bemutatkozhat a leendő szériamodell, mások inkább 2020 elejére, például a januári Detroit-i Autószalonra valószínűsítik a premiert.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....