oldtimer

Világritkaságok Párizsból - 2. rész

2018.06.17.

A tavalyi évek nagy sikerein felbuzdulva immáron három pavilonon került megrendezésre 2018 februárjában a Rétromobile. A párizsi Porte de Versailles kiállítóközpontban 65 ezer négyzetméteren összesen 550 kiállító várta az érdeklődőket. Az autógyártók mellett (pl. Honda, Jaguar-Landrover, Peugeot, Porsche, Renault) több mint 100 gyűjtőklub képviseltette magát olyan mesterművekkel, amelyek mind az 50 évüket letagadhatták volna…

Törölt párizsi járatok, szélsőséges időjárás, elmaradni látszó, fontos találkozók. Egyáltalán nem indult könnyedén a párizsi kiruccanás, azonban egy európai szinten jelentős oldtimer kiállításért meg kell szenvedni! Második rész.

A világ leggyorsabbja: Jaguar XJ220

Az 1992 és 1994 között gyártott emblematikus szuperautót a Jaguar és a Tom Walkinshaw Racing (TWR) készítette. Ekkoriban a világ leggyorsabb autójának hírében állt a maga 341,7 km/órás végsebességével. A 271 legyártott példány alapára 470 ezer font volt, vagyis a valaha volt legdrágább új Jaguárként is ismertté válhatott az XJ220.

A tervezést a Saturday Club mérnökei végezték. Valami egyedit akartak alkotni az ’50-es-’60-as évek Le Mans-i győztes gépeit alapul véve, vagyis a szuperautós megoldások egy hétköznap még éppen használható autóba való átemelésével próbálkoztak szabadidejükben. A B csoportos járművek követelményei között szerepelt a 341 km/órás sebességre való képesség.

Az alumíniumban bővelkedő karosszéria extra merevséget kapott. Az 1470 kg-os felépítmény mellé 550 lóerő és 640 Nm társult. A V6-os, biturbó benzinmotor erejét ötfokozatú váltó továbbította a 345 mm széles hátsó kerekekre. A 18 colos felnik mellett a Silverstone Green fényezés is egyedi, ahogy az ár is, hiszen a 8 ezer kilométert futott példányért a helyszínen kellett megalkudni.

Az XJ220-szal egyébként még egyszer összefutottam egy tavaszi séta során. Egy Párizs szomszédságában fekvő kisváros főutcai autós műhelyében parkolt hátul az emelőn, a kollégák éppen nagy gumizásban és szezonkezdő szervizelésben voltak benne nyakig. Volt arra Mini Cooper, de mintha Roger Moore-féle Volvót is látni véltem volna...

 

Mercedes-Benz 280 SL „Pagoda”

Az összecsukható tetővel szerelt Mercedes kabrió az 1968-as Genfi Autószalonon debütált. Pozicionálása során a 190 SL és a 300 SL modellek helyettesítését tűzték ki célul a márkánál. „Pagoda” becenevét az opcionális belső keménytetővel érdemelte ki. A manuális vagy automatikus sebességváltóval is rendelhető autókból az alábbiak szerint összesen 48 912 készült: 230 SL (1963-67), 250 SL (1967) és 280 SL (1968-71).

A nullkilométeres autóhoz teljes dokumentációt és különféle igazolásokat/minősítéseket kínál a Brabus, ezen belül is a Classic divízió. Garancia, gyári színkártya-azonosság, és még lehetne sorolni, egyszóval a gyűjtők nem tudnak belekötni ebbe a 280 SL-be, amely árra mellesleg majdnem 300 ezer euró!

McLaren P1 Experimental Prototype XP05

Hogy miért is szerepel egy gyűjtőklubos kiállításon egy ennyire friss darab? Hiszen egy 2013-as modellt nem lehet oldtimernek nevezni, szóval Senna McLaren-Hondája mellett furcsán mutatott. Mégis miben rejlik különlegessége?

Az autó egy igen egyedi példány, amely komoly fejlesztési folyamatok alapjául szolgált. Az XP5 az ötödik prototípus, amely 2012 elején a McLaren Technology Centerben született meg (MTC) az első építési fázisban. Az intenzív teszteken először az útfekvést hangolták a nyár elején, majd a spanyolországi központban a sebességváltó fejlesztésével foglalkoztak.

2012 augusztusában már a második szintre minősítették fel a prototípust. Ősszel egy 10 hónapos kirándulásra indult az XP05 erőforrás-kalibrációra, szintén Spanyolországba, a munka ezután Németországban, a Bosch főhadiszállásán folytatódott 2013 szeptemberéig. Az Egyesült Királyságba való visszatérését követően a McLaren P1 GTR fejlesztésének alappilléreként tekintettek rá. Nem sokkal később megkapta a sorozatgyártású modelleknél is használt karbon monocoque-ot, és a belső tér is elkészült 2015 májusa és júniusa között. Első tulajdonosát már évek óta boldogítja, azóta kevesebb mint 350 regisztrált mérföldet tettek bele.

McLaren P1 (900+ LE, 0-96 km/óra: 2,8 s)

A franciáknál nagy hagyományoknak örvend a retro autók birtoklása és alkalmankénti használata. Ilyen árakkal, sajátos modelltörténetekkel és stílussal valahogy egyedibb hangulatban telik egy hétvégi kiruccanás, vakációzás. Mert hogy a heti 35 munkaóra mellett tavaly májusban minden hétvége hosszúra jött ki. Nem elektromos, nem önvezető, nincsen tele krómmal, vagyis ki lehet tűnni a tömegből. A lassabb sebesség mellett beszélgetni lehet, át lehet érezni az autózás minden egyes örömpercét!

Ámde, a Volkswagennél kijelentették, nagyon ügyelnek rá, hogy az elektromos autók ne azonos konzervdobozok legyenek önvezető képességekkel felruházva, hanem legyen lehetősége a tulajdonosnak kifejezni egyéni stílusát. Vajon egy olyan márka, amely évek óta kerüli a merész stílust, egyenruhát öltött autóira, képes lehet megújulni? De bármelyik autógyártó stílusvilága érdekes lehet, hiszen lassan minden részegységet ugyanaz a nagy beszállító gyárt majd, szóval mitől lesznek egyediek a jövő autói? Te mit gondolsz?

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2025.04.24
Járműkiállítás, tesztvezetés és vezetett túra is várja látogatókat szombaton 10 és 16 óra között a....
2025.04.24
A kaliforniai székhelyű elektromos járműgyártó, a Lucid felvásárolja az ugyancsak amerikai, ....
2025.04.24
Bárhogy is alakul a következő Miami Nagydíj Lando Norris számára, garantáltan nem fog úgy kirúgni a....
2025.04.24
A Mercedes-Benz  bemutatta az új, eArocs 400 többfunkciós elektromos teherautóját, amelyet....
2025.04.24
A meglévő, kipróbált rendszereket vadonatúj technológiákkal ötvöző, a jelenből formai és....
2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....