járműtörténelem

A világ első katonai terepjárója Japánból, a Kurogane Type 75

2022.12.29.

A japán autóipar a nagyok (USA, Európa) árnyékában bontogatta a szárnyait, amikor megalkották japán első sorozatgyártású autóját a KUROGANE TYPE 75-öt. Nem tudhatták, hogy a márka magyar olvasata nem igazán szalonképes.

 

 

Furcsának hangzik, de a háború mindig az iparfejlesztés és az innováció intenzív időszaka volt. Bár a hadieszközökre, fegyverkezésre, tankokra, repülőgépekre koncentráltak, fontos szerepe volt a teherautóknak és a gépkocsiknak is. Japán több évtizedes lemaradással szembesült. Gyakorlatilag nem létezett autóipar. Néhány évtized az amerikai kocsik koppintásával telt. Kényszerűen elsők között ismerték fel, hogy a tisztek és a vezérkar gyors utaztatásához nélkülözhetetlen egy terepjáró gépkocsi a háborúban.

Japán első összkerékhajtású autója az 1934-es Mitsubishi PS 33-as prototípus volt. Egy lomha, 6.7 literes dízelmotorral hajtott jármű volt, ezért a projektet leállították.

A Kínával vívott háború indokolta egy mozgékony, felderítő terepjáró fejlesztését a Japán Birodalmi Hadsereg utasítására. Így született meg, a Toyota, a Hatsoduki Seuzo, a Rikuo cégek együttműködésével 1936-ban az Európában szinte ismeretlen  Kurogane 75 a Nihon Nainenki gyárban, amikor a amerikai Willys MB Jeepnek még híre-hamva sem volt.

A jármű korszerű első független felfüggesztést kapott, elöl tekercsrugókat, hátul laprugót alkalmaztak. Lenyűgöző üzemanyag-takarékosság jellemezte, egy tankolással 450 km megtételére volt képes.

A nehéz terep leküzdése érdekében a felnikre speciális, durván bordázott gumi futófelületű abroncsokat szereltek. A Type 95 sebességváltója csúszó fogaskerekes volt, három előre és egy hátramenettel.

A korai modellek csak két üléssel készültek, de a későbbi járművekben egy harmadik ülés is helyet kapott.

A parányi, 3,6 méteres fürge jármű az északkelet-kínai mandzsúriai fronton kitűnően vizsgázott szélsőséges időjárási és terepviszonyok mellett. Kis mérete ellenére a gépkocsi 1100 kilogrammot nyomott, ami masszív konstrukcióra utal. 1944-ig 4775 autó készült.

Az idő igazolta a japánok találékonyságát és előrelátását, hogy a katonai terepjáró nélkülözhetetlen a háborúk alkalmával és a modern hadviselésben.

A grafika a cikk írójának a rajza.

Szerző: Bánffi Tibor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.29
A Land Rover bemutatta a Defender 90 terepjáróját múltidéző kivitelben. A kultikus jármű rajongói....
2025.04.28
Egy rendkívül hosszú listát rakott össze az Autocar azokról a modellekről, amik valamiért radar....
2025.04.28
A tavaly január óta feladott álláshirdetések 53 százalékában várnak el a munkaadók valamilyen....
2025.04.28
Április 25-én hivatalosan is kezdetét vette a turista szezon a Fertő tavon. A See Opening....
2025.04.28
Összeütközött egy személyautó és egy motorkerékpár Polgárdiban, a Balatoni úton, azaz a 7-es főúton....
2025.04.28
Az 59. Éves Húsvéti Jeep Safarin igazán elengedte a fantáziáját a gyártó. ..
2025.04.28
Újabb kategóriában a legjobb: a Kia EV3 elnyerte a „Best of the Best” díjat az Autók és Járművek....
2025.04.28
Márciusban 12,7 százalékkal 84 504-re bővült a használtautó átírások száma, de a februári....
2025.04.28
Nagy Norbert az ötödik helyen zárta az autós hegyi Európa-bajnokság idei második állomását, az....
2025.04.28
Puskás Ferenc, Kocsis Sándor, Bozsik József, Czibor Zoltán, Détári Lajos egykori csapata, az 1909-....