használt autó vásárlás

Viktor, Viktor! Nem hallgattál rám!

2023.06.02.

Az "MM" kód: Soha ne vegyél ilyen autót!

Ügyfelünk, Viktor és az én családom, amióta az eszemet tudom, baráti kapcsolatot ápolnak. Édesanyaink szinte egyszerre hozták világra első két gyermeküket, egy házban laktunk és a szoros kapcsolat még azután is megmaradt, hogy a város másik végébe költöztünk. Nekik segítettünk most az autóvásárlásban.

Viktor nem hallgatott ránk

Amikor először beszéltünk telefonon, még csak körbejártuk a lehetőségeket, számba vettük az egyes típusokat, az anyagi keretet és megannyi mást. Másodjára már konkrétabb elképzelésekkel érkezett Viktor, amelyek közül ő leginkább egy magánszemélytől kínált, Marketplace-en hirdetett Opel Astra-t kedvelt.

Én szóltam előre: Marketplace-en hirdetett autóknál 20-ból 19-szer egy vödör csavart találunk csak autó helyett. Nem tudom, miért van ez így, de csaknem egy évtizedes és több ezer használtautó vizsgálati tapasztalat alapján beszélek. De Viktor nem hallgatott ránk, ki is mondta: remélem én leszek az az 5%. Nem így lett.

De mi az az „MM” kódú autó?

Ezt a kódjelet mi, cégen belül találtuk azokra az autókra, amelyeket Magánszemélyek hirdetnek a Marketpalce-en. Itt általában béna, (kapu)telefonos fotókat látunk és a leírtak legtöbbször jócskán felülmúlják a valóságot, vagy éppen jótékonyan hallgatnak arról.

Magyarországi, keveset futott

Az órájában 113.000 km-t hordozó J-Astra 2010-es gyártású. Dokumentált karbantartáson utoljára 2018-ban, 5 évvel ezelőtt járt egy márkaszervizben, akkor a bejegyzés szerint 88.000 km volt benne. Az autót itthon helyezték először forgalomba, a rendszáma és a Járműszolgáltatási Platform ezt egyértelműen alátámasztja.

Egy megkímélt darab,

csillan fel a szemünk. Amelyik autó 13 évesen százezer kilométer környékén mozog, annak mi baja lehet? Ráadásul nem is belépő szintű a felszereltség, hanem Enjoy, ami többek között, ESP-t, 6 légzsákot, bőrkormányt tartalmazott, ráadásként pedig kértek bele navigációt, fűthető első üléseket és kormányt, sötétedős tükröt automata világítással és gyöngyház fényezést.

Hát, akkor lássuk!

Első blikkre mindig a kocsi külseje adódik. Az Astra tetőlemezén kívül minden karosszéria elem sárga háttérszínt kapott a digitális állapotlapon. A 13 főbb külső elem (4 ajtó, 4 sárvédő, 2 lökhárító, tetőlemez, motorház fedél és csomagtér ajtó) közül négy csupán karcos volt, amit jóváhagyólag tudomásul is kell venni egy 13 éves autónál.

Fényezni kellene azonban a motorház fedelet és a bal első sárvédőt, amelyeken még kisebb-nagyobb deformációk is voltak. Be volt nyomódva és meghúzva a vezető ajtaja. Fénysérült volt a baloldali tükörház. Mind a két lökhárító is fényezőért kiált, a jobb hátsó sárvédő pedig a korábbi szakszerűtlen (630 mikronos) javítás miatt kezdett el újra rozsdásodni. A jobb első ajtó rányitásos sérülései is bosszantóak, de ennél sokkal rosszabb a jobb első sárvédő kerékjárati ívének sérülése.

Akárhogyan nézem, ez 7 elem fényezése és némi javítása, ami azonnal 400.000,- Ft körüli költséget jelent, meg egy csomó várakozást, amíg sorra kerülünk a mesternél.

Nem csak a sárvédőt javították

Hanem a jobboldalon még a küszöböt elöl-hátul, mind a három oszlopot, ahol a B- és C-oszlopokon 350, az A-oszlopon 540 mikrométer volt mérhető. Ennek az autónak tehát sérültek a szerkezeti elemei, ilyen autót pedig nem veszünk, főleg nem ennyiért. (Ár a cikk végén.)

A digiláis állapotlapunk egy részlete: a törött lámpatartó füleket el is felejtettem

Belül mi a helyzet?

Gondolom napi használatból árulják a kocsit, mert az eladásra semmilyen csinosítással nem készültek. Idült kosz lepett mindent az utastérben. A navi színes kijelzője pixelhibás, egy függőleges csíkban rossz a megjelenítés. A középkonzol baloldali szellőzőrostélya törött: nem fér a fejembe, hogy milyen manőver közben törik el egy ilyen, viszonylag mélyen lévő alkatrész út közben.

Ezen kívül gyengélkedett a baloldali ülésfűtés. Ezt tudom, hogyan történik. Az autó ülésére valaki szépen betérdel, megszakítja a fűtőszálat és oda a jó meleg.

A csomagtérben is várt egy kellemetlen meglepetés (Igazából kettő, ld. később). A fenéklemezen enyhe beázás nyomokat találtunk. Jaj, ki ne felejtsem: az autó nemdohányzó. Az nem is, de valamelyik utasának cigaretta lehetett a kezében, amikor útközben csápolni kezdett a kedvenc dalára, mert a tetőkárpit bizony ki volt égetve.

Ezen soha nem cseréltek még gumit?

A 2010-es autón 2009-es gumiabroncsok voltak. A futófelületük, a mintázatuk nem csak, hogy kopott volt (kb 1,5-2 mm), hanem a felszín, mint a kiszáradt, kirepedezett talaj. Nem csak visszataszító, hanem kész életveszély!

Bár az első tárcsák kopottak voltak, később a próbaúton a fék elég jól teljesített – már amennyire ezek az abroncsok engedik. A hátsó futóműbe beköltözhettek a harkályok, vagy ha mégsem, hát a szilentek mellől érkezett a kopogó hang. OK, nem egy túl bonyolult futómű, de foglalkozni ezzel is azonnal kellene a vásárlás után. Elöl a baloldali lengéscsillapító szivárgása tűnt fel, ezt bizony cserélni kell, méghozzá párban.

Motorikusan biztosan jó lesz!

Egy jó kis A16XER EcoTec motor 2010-ből. Olajfolyós, olajfogyasztós fajta ez és nem cáfolt rá erre ez az Astra sem. A diagnosztikai lekérdezés alapján az utolsó alacsony olajszint figyelmeztetés óta mindössze 4.600 km-t tett meg az autó. Ha azt feltételezzük, hogy akkor kapott 1 liter olajat a motor, akkor az nagyjából 2,5 dl olajfogyasztás ezer kilométeren. „Nem jó, de nem is tragikus.”

Ilyen esetekben szoktunk találni az autóban 1-2 kiló olajat a biztonság kedvéért, amit természetesen itt is felleltünk egy zacskóban, a csomagtérben.

Amúgy a kocsinak jó volt a hangja. Jó hangos, mert a kipufogó valahol bizony kifúj, ezt tisztán lehetett hallani.

Automataváltós

Ha gumit 13 éve nem cseréltek, akkor vajon az automataváltó olajával mi lehet a helyzet? A menetpróbán ez is bizonyított: a váltó későn vált, bizonytalan és lassú. Hibakódot ugyan nem tudtunk kiolvasni a vezérlőegységből, de akkor is csak reménykedni lehet, hogy egy átmosással egybekötött olajcsere javít majd a teljesítményén.

És mennyit kérnek egy ilyen állapotú autóért?

Értem én, hogy felmentek az árak. Értem, hogy a használtautón megnézték és nem találtak automataváltós 1.6 szívó benzines Astrát. Értem, hogy nagyon szeretik. Mindent értek. Csak azt nem, hogy ha megnézték, mennyiért mennek most ezek a kocsik (manuális váltóval, 120k km-el 2,4M), akkor miért kellett hárommillióra árazni ezt a minden ízében lelakott, korábban alaposan összetörött, körben ütött-vágott, motor- és váltóhibás autót? Miért?

Viktor azonban örült

Az ügyfél úgy nyilatkozott, hogy ennyi mindent soha nem tudna átnézni egy autón és még az is lehet, hogy ha nem vagyunk ott, hogy váráslás előtt átvizsgáljuk a használt autót, akkor könnyen előfordulhat, hogy simán rámelegítették volna ezt a vödör csavart, ami szerintem ebben az állapotában másfél milliónál biztosan nem ér többet.

Kerülje el Ön is az ilyen hasznát autókat, tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.18
Teszteltük a Honda CR-V csúcsmodelljét, a temérdek kényelmi és biztonsági extra meggyőző volt,....
2024.03.18
Összeütközött egy busz és egy szeményautó a IX. kerületben - ez már a második fővárosi buszbaleset....
2024.03.18
Gerald (52) egy bécsi, Donaustadtban levő benzinkúton akarta kitakarítani VW-jét. Amikor meglátta a....
2024.03.18
Hét év szünet után újra Zsiros Gábor lesz a navigátora a rali országos bajnokságban legutóbb....
2024.03.18
Nézze meg a videót! ..
2024.03.18
Közúti veszélyeztetés és egyéb bűncselekmény miatt felelhetnek az elkövetők, vezetői engedélyeiket....
2024.03.18
A használtautó-garanciákra szakosodott brit Warrantywise időről időre összeállítja azoknak a....
2024.03.18
- Javítási munkálatok miatt ideiglenes forgalomkorlátozásra kell számítani hétfőn az M2-es autóúton....
2024.03.18
A Geely erőfeszítései a metanollal hajtott autóval tovább fejlődtek, és a legújabb változat,....
2024.03.18
Az idén századik születésnapját ünneplő MG lesz a Goodwood Speed Festival főszereplője. A Nagy....