veterán

Veterán korú járművek fenntartása és alkatrész-ellátása (2. rész)

2018.12.04.

A veteránozás nem csak hobbi, hanem életérzés. Annak a technikának a szeretete, ami előre vitte az autózást és ami nem volt annyira bonyolult, hogy egy hobbista már ne értse mi történik alatta a járműben. A veteránozásban nem az értelmet, hanem az érzelmet kell keresni, az ősök fenntartása nem mindig gazdaságos, kényelmi és biztonsági szempontból sem feltétlen előnyös, de nem is ezek az elsődleges szempontok. Sokszor felmerült már a kérdés: a mai újautók lesznek valaha veteránok?

 

Az előző részben a veterános életérzést, és annak okait boncolgattuk, eljutottunk egy veterán börzére, ahol igazán különleges kincseket találtunk. A börzéken általában mind a vevők, mind az eladók megszállottak, ismerik a veteránok értékét és ez az alkatrész-árakban is tükröződik.

„Mitől lesz ez 7000 Ft, ha a boltban újat kapok 5-ért?” – hangozhat egy-egy kérdés az eladó felé, de a válasz sem marad el: „Ez még eredeti, méretpontos, gyári alkatrész. Pontosan illeszkedik, a veterán jármű pedig nem veszít gyáriasságából”. Nem csak az eredetiség lehet ilyenkor a szempont, hanem a minőség is. A gyári alkatrészek még használtan is tovább szolgálhatnak, mint egy-egy utángyártott darab, a jármű értékét is növelik. Mondhatni, hogy a kereslet-kínálat szabálya alapján nem meglepő a régi, de gyári alkatrészek magas ára.

 

 

Ha igazán jó boltot szeretnénk csinálni, akkor érdemesebb egy-egy autóbontóba ellátogatni, ahogy időnk engedi. Sokszor nekünk az a legnagyobb kincs, amit mások szemétnek tartanak. Az ottani árak alacsonyabbak lehetnek a típusismeret hiányában, ráadásul többet vásárolva az alku lehetősége is nagyobb.

Ha van a környezetünkben autóbontó, akkor érdemes időszakosan megnézni, hogy van-e az általunk preferált vagy fenntartott típus. Mivel sokan ugyanazokat keresik egy-egy autóhoz a típushibák miatt, ezért résen kell lenni, és lecsapni a jó ajánlatokra. Egy veteránosnak felemelő érzés a shredder elől megmenteni egy-egy veterán járművet vagy annak alkatrészeit, ráadásul ez az újrahasznosításnak a lehető legjobb módja.

 

 

Érdekes, hogy nagyon sok olyan autótípus kezdi elérni a 30 éves kort, ami korábban klasszikus népautó volt, és még elég sok van belőle az utakon (hazánkban 14 év felett van az autók átlagéletkora). Nehezen barátkoznánk meg egy OT-s rendszámú Golf II-vel vagy Ford Sierraval, pedig bármikor szembe találkozhatunk velük. Ahogy telik az idő egyre több olyan jármű éri el a veterán kort, ami klasszikus értelemben nem nevezhető veteránnak, mert már félig meddig a mai kor technológiáit tartalmazzák.

 

 

A karburátor helyett befecskendezők, gázbowden helyett elektromos pillangó-szelep, a klasszikus mechanikus megoldások helyett mindenhol elektronika. És ha tönkremegy? Ki fogja legyártani, ha nem lehet már kapni? Vajon egy tönkrement motorvezérlőt mennyire lesz egyszerű pótolni? Ráadásul lehet, hogy két, azonos típusú autóban teljesen más vezérlő egység található.

 

 

Az biztos, hogy azok a hobbi autók, youngtimerek, amelyek a saját fajtájuk között különlegesek, azok a jövőben is kitüntetett helyen szerepelnek a veteránok között, vagyis a különleges kiadások, limitált szériák, erős motorral szerelt modellek kerülnek előtérbe. Fellapozva a használtautós hirdetéseket, már most többszörösét érik az alapmodelleknek a speciális kiadások: a coupe-k, GTI-k, GSI-k stb.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....