vasút
A tárcavezető az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) Miniszteri Tanácsának konferenciáján vett részt Belgrádban csütörtökön. Akkor adott interjút, amelyben a magyar–szerb viszonyról és a vasútvonalról is beszélt.
Szijjártó Péter közlése szerint a vasútvonal 2018 végére készül el, és jelentősége egyrészt abban rejlik, hogy még gyorsabb és közvetlenebb lesz az összeköttetés Szerbiával, másrészt pedig ez lesz a kínai áruk fő útvonala a pireuszi kikötőből Nyugat-Európa felé. A projekt kínai hitelből valósul meg, és egyediségét egyebek mellett az adja, hogy Kína, valamint egy uniós és egy nem uniós ország vesz benne részt. A vasútvonalon óránként 160 kilométeres sebességgel tudnak közlekedni majd a vonatok – részletezte.
Szijjártó Péter ugyanakkor képmutatónak nevezte azokat az uniós bírálatokat, amelyek Magyarország és Kína gazdasági együttműködésére vonatkoznak. Kínának és a 16 közép- és kelet-európai partnerének összesen nincs akkora áruforgalma, mint például Rómának és Pekingnek, Németországról vagy Franciaországról nem is beszélve – fogalmazott. – Ha pedig figyelembe vesszük az Egyesült Államok és Kína szoros gazdasági kapcsolatait, akkor nevetségesnek tűnik, hogy azért bírálnak minket, mert mi is kereskedünk Pekinggel – szögezte le.
Szijjártó Péter elismerte, hogy Magyarország déli határának a védelme nem a legjobb megoldás, mert a legjobb az lenne, ha Görögország déli határát tudnák megvédeni, ugyanis az az Európai Unió és a schengeni övezet külső határa. – Nem örültünk annak, hogy kerítést építettünk a Szerbiával, valamint Horvátországgal közös határon. Senki nem szeret falakat építeni két ország közé, főleg nem baráti országok közé – jelentette ki.