Teszt
Azok a résztvevők, akik az összehasonlító tesztvezetésen részt vettek, kiemelték azt, ahogy az Allison „megtanulja” az optimális sebességváltást - ami alkalmazkodik a vezetési helyzetekhez, az útviszonyokhoz és egyéb változó tényezőkhöz, - beállítva saját magát úgy, hogy a sebességváltások egyre simábbak lesznek. Ezen túlmenően a buszok indulási és gyorsulási teljesítményének összehasonlításakor a résztvevők úgy érezték, hogy az automata váltó esetében szélesebb skálán mozog az indulási nyomaték.
Az Allison Torqmatic Series® automata sebességváltóval felszerelt Mitsubishi Fuso Aero Star, melyet a tesztvezetéshez használtak.
Kazuyuki Morishita a Kintetsu Bus Co. kereskedelmi osztályának képviseletében szintén vezetett az eseményen és így kommentálta a Allison automata váltó működését: „Előzőleg az volt a benyomásom, hogy az automata váltóval felszerelt buszok nem elég erőteljesek, de a tesztvezetés során nyilvánvalóvá vált számomra, hogy tulajdonképpen sokkal erőteljesebben gyorsulnak mint a manuális váltós járművek.”
A váltási programokat összehasonlító vezetés során a résztvevők három, az Allison által különböző módozatra kalibrált beállítást próbálhattak ki: sík terepen, városi körülmények között – ami az alapbeállítás - , és hegyvidéki utakra kalibrálva. A résztvevők érezték a különböző váltási, ill. nyomaték-esési pontokat gyorsításkor, majd lassításkor a visszaváltásokat.
A teszt-járműben egy mérnök magyarázta a három különféle váltási módozatot, a váltótól érkező valós idejű adatokra épülően – beleértve a motor és turbina fordulatot, és a váltó működését is.
Az 5. generációs váltó-vezérlés tartalmaz egy új, integrált dőlésszög- és gyorsulás-kiértékelő rendszert, ami lehetővé teszi, hogy valós időben határozzák meg az útvonal domborzati viszonyait (emelkedők és lejtők mértékét) a hegyvidéki utakon, vagy akár a többszintes úthálózat fel- és lehajtóinak meredekségét is. Ezzel egy időben a vezérlés folyamatosan összehasonlítja a gázpedál-állást a jármű valós gyorsulási értékeivel is. Ezek a mérési adatok lehetővé teszik, hogy pontosabban meghatározzák a pillanatnyi tényleges terhelési értékeket, amelyekhez igazodva azonnal kapcsolható az optimális sebesség fokozat, ami megoldást jelent a nagy városi buszokat vezetők azon problémájára, hogy a dinamikus haladást vagy az üzemanyag-takarékosságot tartsák-e inkább szem előtt.
Allison Torqmatic® Series 310 automata sebességváltó. A Continuous Power Technology™ (folyamatos erőátvitel) alkalmazásával és a szabadalmaztatott nyomatékváltóval az Allison növeli és optimalizálja a motor teljesítményét. Ideális városi- vagy távolsági buszokhoz is.
A vezetési teszt azzal, hogy a manuális és automata váltóval szerelt járművek egymás mellől indulthattak, az indulás sebességeket is összehasonlította. A manuális váltós jármű (300PS) kettes sebességfokozatból indult, mivel ez a leggyakoribb üzemeltetési mód városi buszok esetében; az automata-váltós járművet (270PS) hegyvidéki üzemmódra állították be. Indulás után az automata váltós jármű azonnal a manuális-váltós elé került, majd folyamatosan növelte előnyét, mindahányszor a manuális-váltót egy fokozattal feljebb kellett kapcsolni. Az Allison-váltós busz a kb. 300 méteres táv végére hozzávetőleg 2.5 busz-hossznyi előnyre tett szert. A manuális-váltós jármű minden felkapcsolásnál hátrányba került, míg az Allison Continuous Power TechnologyTM (az Allison Folyamatos Erőátviteli Technológiája) folyamatos erőt közvetített a meghajtott kerekekre, túlszárnyalva a sofőrök elvárásait.
A tesztvezetés mindkét busz esetében annak a működési folyamatnak a kipróbálására is lehetőséget adott, amikor automatikusan lekapcsol a váltó, anélkül, hogy üresbe kellene tenni. A résztvevők itt ismerkedhettek meg a „neutral at stop” – azaz az „állóhelyzeti üres” – funkcióval, ami az Aero Star buszok alapfelszereltségéhez tartozik.
„A manuális váltókat minden buszmegállóban üresbe kell tenni megálláskor, majd elindulás előtt újra sebességet kell kapcsolni. Az Allison-váltók ezt automatikusan, beavatkozás nélkül végre tudják hajtani, ami igen nagy segítség a buszvezetőknek” – mondta Morishita.