A Mercedes az utóbbi időben kissé irányt váltott és a nagyobb nyereségesség érdekében az úgynevezett felső kategóriás járműszegmensre helyezte a hangsúlyt, amely az ikonikus G-osztály, a zászlóshajó S-osztály szedán és a nagyteljesítményű AMG részleg otthona.
"Tovább élesítjük üzleti modellünk és termékportfóliónk fókuszát, hogy a Mercedes-Benz potenciálját még a kihívásokkal teli körülmények között is maximalizáljuk" - mondta Ola Kallenius vezérigazgató egy nyilatkozatban. "Ennek középpontjában az a célunk áll, hogy a világ legkívánatosabb autóit építsük."
A stratégia egy olyan trendre épül, amely a félvezető válság idején rekordszintre emelte a nyereségességet, de még nem tudni, hogy ugyanolyan hatékony lenne-e, ha a kínálati korlátok enyhülnének, és az autógyártók visszatérnének a piaci részesedés hajszolásához.
A Mercedes úgy látja, hogy a felső kategóriás járművek eladásai 2026-ig 60%-kal nőnek. Az autógyártó azonban elismerte, hogy az ellenszél, beleértve a nyersanyagárakat, az ellátási lánc szűk keresztmetszetét és az általánosabb gazdasági kockázatokat, veszélyt jelent a célokra.
De miért is problémás a kisautó szegmens egy prémium autógyártó számára?
Egyrészt a kisautók által egyre több ember számára lett a márka, ami ronthat a gyártó presztizsén. A prémium termékek részben attól azok, amik, mert sok ember vágyik rá és a többség számára elérhetetlen.
A luxusautó státuszszimbólumként szolgálhat a vásárló számára. Azok a vállalatok, amelyek azt akarják sugallni, hogy sikeresek, luxusautókkal járathatják az alkalmazottaikat, amikor az ügyfelek telephelyeit látogatják meg.
A luxusmárka pedig attól lesz az, hogy annak tartjuk. A fogyasztók hajlandóak magasabb árat fizetni egy járműért, ha úgy érzik, hogy az ár tükrözi az értéket, amit cserébe kapnak.
Persze a legnagyobb probléma nem feltétlenül ez, mert közben a Mercedes legnagyobb riválisai egyaránt elindultak ebben az irányba és az Audi és a BMW is gyárt kisebb modelleket.
Ugyanakkor nem mindegy, hol: ahogy a Daimler egy igazgatósági tagja fogalmazott nemrég: "Fogalmam sincs hogyan gondoltuk jó ötletnek, hogy átlagos árú, kis méterű autókat gyártunk Németországban, német bérekért, Mercedes-Benz technológiával."
Az már nyilvánvaló, hogy a Mercedes elindul más irányba, de hogy ez azt jelenti-e, hogy vége lesz az A-osztálynak például, egyelőre nem tudni, ahogy azt sem, a többi prémiumgyártó tervez-e hasonló lépéseket.