világítás

Vakításmentes fényszóró – valóság, vagy fából vaskarika?

2015.02.16.

Megtanítják a sofőriskolában, hogy a fényszóró fényével csínján bánjunk, az elvakítás veszélyes „fegyver”, mely vissza is üthet. A szembejövőt ne vakítsuk el, mert például a vakítás alatt elüthet saját oldalán egy kerékpárost vagy nekünk is sodródhat. Ha a szembejövőnek nem tiszta az ablaka, vagy vízcseppes, mert ködös, esős az idő, az ablaktörlője pedig csak csíkosan maszatol – de sok van ebből – a reflektor fényét úgy szétdobja, hogy UFO-leszállás verőfény özönét vélheti maga előtt…

Nem jobb a helyzet, ha kerékpárost találunk szembe, mert azt megtántoríthatja, pláne ha illuminált, és éppen elénk eshet. (Ez szójátéknak sem rossz, hiszen az illuminált latin szó megvilágítottat jelen…)

Álljunk meg egy szóra! – remélem, még sokan emlékeznek Grétsy László nyelvész tanár úr műsorára. Álljunk meg mi is, most azonban Balázs Géza nyelvésztől, tanszékvezető egyetemi tanártól kérjünk segítséget. (Bízom benne, hogy olvasóimnak, „bigott” műszakiaknak is, ez a kis kitérő „megvilágosodást” hoz…)
„A németben ugyancsak él az illuminál (illuminieren) ünnepélyesen kivilágít, valamint a megvilágosít és a díszít jelentés. És a németben alakult ki az illuminiert (illuminált) átvitt jelentése: ittas, be van csípve (er ist ziemlich illuminiert). A magyar nyelv a németből vehette át ezt a pejoratív, bár a „matt részegségre” nézve mégis enyhítő jelentést, és meglehetősen elég régen, mert már 1807-ben előfordul nálunk. De vajon hogyan alakult ki a világít, díszít jelentésből a részeg? Föltehetően úgy, hogy az ittas, részeg ember arca (többnyire) vidám, mosolygós, derűs: mintha ki lenne világítva… Vagyis: hasonlóságon alapuló névátvitellel, metaforával van dolgunk. Az illuminált persze „döglött” metafora, mert nem is a magyar nyelvben alakult ki, ráadásul már alig tűnik föl az érintkezés szemléleti alapja, most is csak az érdekes egybeesés: világítás–ittasság kapcsán kezdtünk el elmélkedni ezen, s kutattuk ki a lehetséges megoldást. A világosság és a vidámság kapcsolatát sajátos magyar szólás is „megvilágítja”. Ilyen például a fényes kedvében van, azaz vidám, jókedvű. A vidámságtól pedig már csak egy ugrás a becsípettség…
Vigyázat: vidám estéken a szórakozóhelyek körül nem „kivilágított” részegek, hanem derűs, mosolygós, kerek arcú illumináltak, egyéb dülöngélő emberek föltűnése várható!”

Térjünk vissza a vakításra! Az utolért járművet sem szabad fényárban úsztatni, hiszen annak tükrei a vezetőt így is levakíthatják. Az autópályán, akár máshol is lereflektorozásnál pedig nincs undorítóbb vezetői magatartás.

Tehát kezünk legyen a fényváltó bajuszkapcsolón, hogy időben tompítottra kapcsolhassunk, de ha kell, megfontolással fénykürtölhessünk.

A technika azonban itt is segítségünkre jön, az előbbi műveleteket elfelejthetjük!

Igen, van olyan, hogy vakításmentes fényszóró.

A szemünk, agyunk képi felderítését átveszi a kamera. Előrenéz és látja, hogy jön-e szembe jármű, vagy járművek, utolértünk-e valakit, van-e az út jobboldalán (ha jobboldali közlekedők vagyunk), valami, amit nem kell szúrófényünkkel lesöpörni.

A vakítástól megvédendőket a mi fényvetőnk fénytompítottan addig követi, míg el nem halad mellettünk, vagy mi meg nem előzzük.

Ezt az alábbi képek száz szónál is jobban megvilágítják!

A vakításmentes, kamaraalapú fényvetőrendszereket már a világ nagy járművilágítóberendezés gyártói kínálják az autógyártóknak, akik élnek is vele. A fejlesztés kettőjük munkája, a szoftver többnyire az autógyártóé.

Hozzánk közelálló a Hella-VW (esetünkben az Audi) csoport együttműködésben elkészült, azóta is mindig tökéletesített rendszer, a MATRIX.

A fényvető full LED. Ez ma már ugyan nem olyan nagy szó, de még nem a hétköznapok technikája, kamerával vezérelten pedig még megcsodálandó hi-tech. Egy MATRIX fényvető egység, ha sérül, ajánlottan párban cserélendő, így együtt a számla végösszege (csak az anyag) jóval túl van a millión.

A HELLA a hagyományos halogén fényszórók mellett már több, mint 20 éve gyártunk xenon fényszórókat is, és a legújabb technológiát jelentó LED-es rendszereket is. A xenon világító rendszerekből a HELLA statikus, és dinamikus rendszereket is szállít, beleértve a dinamikus kanyarfényszórókat és az AFS (Adapvie Frontlighting System / adaptív első világítás rendszer) fényszórókat. Kamerával kombinálva a fényszóró rendszereink akár automatikus alkalmazkodást is lehetővé tesznek speciális vezetési helyzetekben a jármű környezetéből gyűjtött adatok alapján.

Audi A8 LED MÁTRIX fényszóró

Az Audi és a HELLA az A8 modellel kettős világpremiert ünnepelt. Az Audi zászlóshajó a világon elsőként vakításmentes MÁTRIX LED fényszóróval van felszerelve, valamint egy hasonlóan lenyűgöző új funkció, a dinamikus irányjelző is beépítésére került.

„Természetesen a fényszóró legfontosabb tulajdonsága a vakításmentes távfényszóró funkció, mely lehetővé teszi, hogy a sofőr a közúti közlekedés során folyamatosan bekapcsolt távfényszóróval közlekedjen, anélkül hogy a szembejövő, vagy az előtte haladó forgalmat vakítaná.” – mondja Gyenes József, a Hella Hungaria szakembere, majd így folytatja: „Ez úgy vált lehetségessé, hogy a távfényszóró funkciót 5 különálló világítótestre bontottuk, és minden egyes világítótestbe öt fényforrást helyeztünk el. A fényszórónként 25 darab önállóan működtethető LED segítségével, egyedülálló módon precízen irányítható a fényszóró fénysugara, bármilyen mozgató mechanizmus nélkül. 

A rendszer bekapcsol azonnal mihelyst a sofőr a forgó világításkapcsolót az automata üzemmódra kapcsolja. A rendszerhez kapcsolt kamera felismeri az előttünk haladó és a szembejövő forgalmat, és az egyes LED-ek dimmelésével, illetve lekapcsolásával ezek a járművek kitakarhatók a távfényszóró fényéből valós időben. A mátrix technológia lehetővé teszi, hogy egy időben több „csatornát” is kitakarjunk, a távfényszóró fényéből, miközben a többi terület maximálisan meg van világítva. Amint nincs jármű a vezető látóterében, a fényszóró maximális megvilágításra kapcsol. A forgalom kitakarása mellett a fényszóró a különböző vezetési körülményekhez is alkalmazkodik, pl. a kanyarvilágítás két féleképpen is működhet. Egyrészt megvilágíthatja az út szélét vagy az út közepét. Ennek következtében a sofőr látása drámaian javul éjszakai körülmények között, anélkül hogy a többi közlekedőt elvakítaná.”

A design rács alatt, mely formailag különválasztja a világító szegmenseket, megtalálható a világ első adaptív irányjelzője. 

Amint a sofőr bekapcsolja az irányjelzőt, egy hét blokkból álló vonal szegmensei kapcsolnak be sorban, 20 milliszekundumonként. 150 milliszekundum múlva mindegyik szegmens bekapcsol, és maximális fényerővel világít. 

A MATRIX járművilágító rendszer gépjárműsebességhez, elkormányzáshoz, időjáráshoz is igazodik. Erre joggal mondhatjuk, hogy intelligens. Ez a jövő járművilágításának egyik előőrse.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika főszerkesztője

(Az Autótechnika folyóiratban a korszerű gépjármű világítástechnikával és a járművilágítás aktuális, például műszaki vizsga problémáival is  foglalkozunk. Legyen Ön is az Autótechnika előfizetője 2015-ben! További információ http://autotechnika.hu )

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....