kamion

Úton, útfélen a kamion az úr

2021.07.23.

A nyári időszakban több időt töltünk az utakon, hiszen ilyenkor folyamatosak a szabadságolások, de legalábbis a szabad hétvégék biztosan. A korlátozások nagy részének feloldása után pedig végre van hova, és van miért menni, egyre többféle programból választhatunk országszerte. Felmerül a kérdés, hogy vajon eléggé felkészültek vagyunk-e a vezetésre, ha már egyszer autóba ültünk? Na, meg az is fontos, hogy tisztában vagyunk-e saját gépjárművünk technikai adottságaival? És talán a leglényegesebb, hogy mennyire vagyunk képesek a közutakon és az autópályákon tolerálni egymást? Higgyük el, bárhogy is van, mindig érhet bennünket meglepetés. Épp elég…

Az egyik fejtörést okozó jelenség a közutakon a kamioncunami. Nemcsak a lakott területen belül, hanem az autópályákon és az országutakon is nehéz megbirkózni a monstrumok el-, meg-, kikerülésével és az általuk okozott hajmeresztő helyzetekkel.  Egészen pontosan az öntörvényű kamionsofőrök okoznak gondot, akik sokszor rendkívül egyénien gondolkodnak a közlekedésről ott, fenn, a kakasülőn.

  1. Amikor a tükörben csak a hűtőrácsot látod…

Nem tudom, hogy az áruszállítás miért írja felül a közúti közlekedés szabályait a kamionsok fejében. Pedig némelyikében bizony sebességhatárok nem léteznek. Abban az esetben, ha az országúton kicsit torlódik a forgalom, és egy személyautóban ülő nem kockáztatja az előzést, horrorisztikus élményekben lehet része, ha mögötte egy sietős kamionos halad. 90 km/h-nál is egészen biztosan, féktávolságon belül úgy a járgány fenekére tapadnak néhányan, hogy az félelmetes. Rendkívül kellemetlen hosszú kilométereken át csak egy böhöm nagy kamionelőlapot látni, ráadásul borzasztóan veszélyes is. Ha valami kis gubanc adódik a kocsisorban, akkor tuti, hogy a kamion megtolja maga előtt a kisebb járgányt. Az erőviszonyok alapján pedig az eredmény nem kérdéses…

Ez az élmény csak akkor „szebb”, ha véletlenül valaki két kamion közé ragad be hosszútávon. Nincs az a sofőr, aki ilyenkor számot ne adna a saját és a mellette ülők életével…

  1. Ha kamion előz, inkább a füves árok!

Őszintén szólva, a monstrumok volánja mögött ülők teljesen tisztában vannak a járműveik képességeivel és mindent elsöprő túlerejükkel, és ezt sokszor ki is használják. A balesetek elkerülése nyilván a kamionsofőröknek is fontos szempont, de azért néhány helyzetben akkor is megkapják az elsőbbséget, ha nem járna nekik. Ki lenne az a bolond, aki ne adná meg? A teherautók előzési manőverei pont emiatt gyakran hajmeresztőek. Például, ha nem megfelelő mennyiségű a távolság a biztonságos előzéshez, akkor is előfordul, hogy belekezdenek a gyorsításba. Szerencsétlen szembe jövő autósoknak úgysincs sok esélyük. Ha a fékezés nem elég, akkor ott a füves árok. Jobb esetben persze a leállósáv is elég, csak kissé rázós. Bár, inkább az, mint egy frontális csattanás…

  1. Középen jobb az út

Na, a felezőn haladó kamionoktól tudok frászt kapni az országutakon. Valóban vannak olyan aszfaltszakaszok, ahol szívem szerint az autóval két keréken oldalra dőlve én is középen mennék végig, de még az sem lenne zökkenőmentes. Ha ezt egy óriás járgány vezetője próbálja megvalósítani, az bizony feladja a leckét a szembejövőknek. Amikor az ember nyugodtan halad a saját sávjában, de a túloldalon közeledő kamion a felezőn átlóg, akkor általában a leghiggadtabb sofőrben is felmegy a pumpa. Először is azért, hogy biztonsággal elkerülje az ütközést, másodszor pedig a pofátlanságért. Pláne, ha egyáltalán nem akarja a kamion vezetője visszahúzni a kormányt. Ha rázós az út, le kell venni a gázpedálról a lábat, hogy a személyautós se tengelytöréssel hajtson az árokba.

A bizonytalanul manőverező, lassan szlalomozó monstrumok esetében a vezető elalvásának kockázata is fennáll. Én ilyenkor igazán lelassítok, hátha kivehető az arcfoszlányokból, hogy mi az oka a sávelhagyó csellengésnek. Persze, garancia semmire sincs… A kisebb járműveket képviselve azonban az a véleményem, hogy jobb lenne kevesebbet félni az ilyen helyzetekben. 

Ha tehát pörög a nyár és autózunk, fel kell készülni az utakon kialakuló erőviszonyokra is. Tisztelet illeti a kivételt, mert már találkoztam türelmes, szabálykövető kamionsofőrökkel is… Bár több lenne belőlük! Mindenesetre a hosszabb távú vezetés előtt érdemes kipihenni magunkat, mert akkor jobban tűrjük a konfliktust okozó helyzeteket és a meleget is.     

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....