utánpótlás

Utánpótlás - Tényleg fontos mindenkinek autót venni?

2018.01.23.

Pörög a használtautó piac, dübörög az autóimport. Persze a népszerűségi lista élén prémiumgyártók egykori fényűző modelljei tanyáznak. Sokan pénzügyi lehetőségeiken felül választanak autót maguknak. Látatlanban beleugranak egy olyan vásárlásba, aminek hosszútávú kiadásait nem gondolják végig elég alaposan. Mégis mi hajtja a fiatalokat, hogy hiú ábrándokat kergessenek? És egyáltalán szüksége van e valójában minden friss jogsis újoncnak saját négykerekűre?

upload.wikimedia.org

"Mert ciki anyám kicsi, bevásárlós autójával járni. Jobban bejövök a csajoknál, ha ott a propelleres logó az elején." Ilyen, és ehhez hasonló érveket sorakoztatnak fel fiatal ismerőseim, amikor arról kérdezem őket, hogy miért nem kerestek maguknak egy jobban a kezdők anyagi kereteihez passzoló autót. Vagy miért van nekik egyáltalán szükségük arra, hogy fenntartsanak egy manapság egyre több sarccal sújtott járművet. Fiatalság, bolondság. Akár így is befejezhetnénk ezt a gondolatmenetet, de valójában jó ezt a kérdéskört újra, és újra elővenni, mivel hosszú távon sok kellemetlenséggel, és lemondással jár egy meggondolatlan autóvétel. 

zone1.aqusagtechnologi.netdna-cdn.com

Beszéljünk egy átlagos fiatalról, aki városban él, a lakhelyén van az a felsőoktatási intézmény, ahol tanul, így a napi közlekedését az adott város tömegközlekedési hálózatában általában kényelmesen, és olcsón meg tudja oldani.  Mégis ácsingózik valami sajátra, hiszen a haveri körben is van már sokaknak, és ők bizony milyen menők, mert nem kell várniuk a buszra. Akkor, és oda mennek, ahová csak szeretnének. De ha pár évet ugrunk az időben, akkor találkozunk olyan fiatalokkal, akik frissen alapítottak családot, és rájönnek, hogy sokkal egyszerűbb megszervezni a mindennapi életet, ha van egy autó, amivel bármikor gyorsan eljuthatnak bárhová. A kiválasztás szerepe természetesen a férfié, aki persze egy kicsit tovább nyújtja a takarót, hogy beleférjen egy olyan autó, amivel büszkén megjelenhet a szomszédok előtt is. Pedig lehet, hogy hozzáértő ismerőse figyelmeztette, hogy olyat vegyen, amit olcsón tud üzemeltetni, és megbízhatóan működik. De az nem mutat úgy, így beleugrik a kétes eredetű, idősebb prémium márka modelljébe, és boldog vele. Ez a boldogság viszont csak az első szervizig tart, ahol kiderül, hogy sokkal többet kell az autóra költeni, mint amennyit korábban kalkulált. 

media.defense.gov

Az előző példa két különböző korcsoportból került ki, és biztos vagyok benne, hogy mindenki tudna legalább még egy ehhez hasonló sztoriról az ismeretségi körében. De mégis mi lehet a közös mindkét történetben? Természetesen az, hogy sokan még mindig az autót tekintik önmaguk legjobb kifejezési eszközének, amivel reprezentálhatják sikerességüket, vagy felvághatnak az utca embere előtt. Így kevesebben gondolják át higgadtan, hogy milyen felelőtlenség nem megfelelő anyagi háttérrel egy olyan tárgyra áldozni, aminek értéke folyamatosan csökken, könnyen sérülhet, és folyamatosan költeni kell a fenntartására.  Persze egyszer élünk, és miért dolgozzunk, ha nem azért, hogy olyan dolgokat is megengedhessünk magunknak, amiket valóban szeretnénk. Mert tudat alatt elképzeljük, hogy ezektől igazán jobban érezzük majd magunkat. De tényleg megéri ennyit költeni, ha valójában nem is használjuk ki az előnyöket? Egy pár éves autó fenntartása, illetve biztosítása és tárolása könnyen megközelítheti a lélektani százezer Forintos értékhatárt. Ilyen összegű havi kiadásnál már érdemes kiszámolni, hogy csupán ezen összeg megspórolását mi másra lehetne még elkölteni. 

maxpixel.freegreatpicture.com

Természetesen van olyan élethelyzet, amikor egy fiatalnak is szüksége van autóra, például, ha agglomerációban telepedett le, és a városban kapott munkát, így a bejárásnál fontos kényelmi szint, hogy saját autóval rendelkezzen. Ugyanez a helyzet egy olyan településen, ahol nincs megfelelően kiépített tömegközlekedési hálózat. Viszont véleményem szerint minden vásárlást meg kell előznie egy átgondolt, racionális választásnak, amit valószínűleg utólag majd senki nem fog megbánni. Egy másik élhető alternatíva pedig az lehet a jövőben, ha tovább terjednek a különböző cégek autóbérléssel kapcsolatos hálózatai, így születhet egy mindenki számára kényelmes alternatíva arra az esetre, ha valakinek valóban szüksége van egy autóra, viszont nem tartja fontosnak, hogy az a tulajdonába is kerüljön. Persze így le kell majd mondani a fényűző, nyugatról érkezett "álomautókról".

media.defense.gov

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....