utánpótlás

Utánpótlás - Hány éves kortól lehetsz elég érett a jogsihoz?

2018.05.03.

A kérdés nem is olyan régen fogalmazódott meg bennem, mikor egy hevesebb vérmérsékletű húszas évei közepén járó ismerősöm ecsetelte, - már forgalmi vizsgájához közeledve -, hogy milyen nehezen tudja megérteni a felesleges harmincas táblák értelmét, a fogalmatlan gyalogosokat, és az ön és közveszélyes kerékpárosokat. Legszívesebben megszüntetné az ilyen értelmetlen korlátozásokat, és fejbe kólintaná a kelekótya közlekedőtársakat. Nesze neked KRESZ, és nagy közös szabályrendszer. Ezek után máris eszembe jutott a kardinális kérdés, hogy egy 17-18 éves „nagy kamasz” vajon hogyan éli meg a hasonló felismeréseket, és tudja e helyén kezelni a hirtelen fellépő ingereket, hogy semmi esetre se agresszióba, vagy idegességbe csapjanak át érzelmi kilengései?

 

pixnio.com

Először a papír, utána a jármű.

Előbb utóbb minden fiatal életében eljön az a pont, amikor szüksége lesz autóra. Esetleg felmerül benne a birtoklási vágy, hogy a többi felnőtt mellett ő is részt vehessen a nagybetűs közlekedésben, és terelgessen egy igazi járművet. Akiknek pezseg a vére, azok már akár nagyon fiatalon, akár 14 éves koruk környékén is belekóstolhatnak a motorizált világba, és egy segédmotoros jogosítvánnyal pöföghetnek maximum 45km/h-val a forgalomban. Ami bőven elég az ismerkedéshez, és talán követendő példa is lehetne a B kategóriás jogosítványnál az a lépcsőzetesség, ahogy a motoros jogosítványban csak életkor szerint lehet egyre nagyobb teljesítményű motorkerékpárokat vezetni. Na de ki foglalkozik emellett azzal, hogy megnézze, vajon tényleg felkészült e már a fiatal arra, hogy egy ilyen felelősségteljes feladatot, mint az önálló közlekedés, nap mint nap végrehajtson? Persze, az oktatók az egész tanulási szakaszban folyamatosan végig kísérik a sofőr palánták életét, és jól látják, ha egyik-másik növendék még nagyon nem áll készen arra, hogy vezethessen. Az ilyen nebulók talán még a KRESZ vizsgáig sem jutnak el, hiszen manapság már nagymennyiségű tudásanyagot kell igen alaposan elsajátítani ahhoz is, hogy magunkénak tudhassuk a sikeres KRESZ vizsga örömét.

pxhere.com

Alig várom már, hogy az oktató ne üljön mellettem.

Sokan persze könnyedén csinálják végig az elméleti, és gyakorlati képzést, és a forgalomban élik át először, hogy mégsem értenek egyet mindenben az oktatóval, mert lehetne azt másképpen is csinálni, mint ahogy a szabályok diktálják. Ilyenkor jó esetben azért az oktató még megváltoztathatja a tanuló véleményét, és talán képes arra, hogy kicsit árnyalja a fiatalban kialakult nem túl kellemes képet. De vannak azért olyan „ki ha én nem” típusú fiatalok is, akiket senki, és semmi nem tud eltántorítani véleményüktől, és talán ezzel a csoporttal van a legtöbb probléma. Ők nem képesek egységben gondolkodni, hiába magyarázza nekik bárki is, a KRESZ fontosságát, vagy például a bizalmi elvet. Mennek a saját fejük után, és talán csak az első rádöbbenés szelídítheti majd meg őket, amikor már élesben, a forgalom sűrűjében döbbenek rá az igazságra, hogy annak ellenére, amit magukról, és a vezetési képességükről gondoltak, egyelőre mégiscsak egy vágyálom. Mert a magabiztos rutin megszerzéséhez bizony sok türelemre, alázatra és még ennél is több gyakorlásra van szükség.

c.pxhere.com

Kinek a felelőssége meghatározni, hogy mikor kezdjen vezetni a fiatal?

Egy ilyen döntés meghozásában nagy felelősség terheli a szülőket. Hiszen az nem kérdés, hogy csak ők képesek száz százalékosan megítélni, hogy gyermekük mikor válik elég éretté ahhoz, hogy autóba üljön. Ha a mindennapokban szétszórtan viselkedik, nehezen tud egyszerre több dologra is összpontosítani, és nincs tisztában az autóvezetés felelősségének súlyával, akkor érlelni kell még az elhatározást. Persze könnyű ezt mondani annak a szülőnek, akinek gyermeke éppen csak túl van a kamaszkoron, és az osztályban már többen is bőszen tekergetik a kormányt. Naná, hogy ő sem maradhat ki a sorból. Itt pedig máris látszik, hogy az oktatásban is nagy szerepe van annak, hogy már egész kicsi korban elkezdjék ránevelni a fiatalokat a tudatos közlekedésre. Nem könnyű, de nem is lehetetlen lefordítani a KRESZ nyelvét olyanra, ami egy kisiskolás, vagy tinédzser számára is befogadható, és talán még izgalmas is. Egy könnyen tanulható, érdekes, és játékos tananyag elsajátítása mellett biztosan jobban rögzülnének azok a szabályok, amik ahhoz szükségesek, hogy nap-mint nap balesetmentesen, és a közlekedési szabályokat betartva lehessen autózni. Már csak azért is, mert ha idejében megismerik, és elsajátítják a szabályrendszert, akkor annyira természetessé, és kézenfekvővé válik azok betartása, hogy véleményem szerint ezeket később is sokkal kevesebben írnák át, és alkalmaznák a „saját” értelmezésükben.

c1.staticflickr.com

Mindent összevetve, ahogy az élet más területein (iskolaválasztás, karrierépítés, párválasztás), a jogosítványszerzés folyamatában megszerzett ismeretanyag és tapasztalat végig kíséri majd egész autós életünket, és a berögzült szokásokon az évek előrehaladtával már egyre nehezebben tudunk majd változtatni.  Ezért fontos, hogy már a tanulás fázisában is legyen egy biztos pont, akitől hiteles, és érthető magyarázatot érkezik azokra a kérdésekre, amikkel nem feltétlen lehet minden esetben egyet érteni. Ha ez megvan, akkor nyugodtan jöhet a nagybetűs sofőr élet, és lehet gyűjteni a balesetmentes kilométereket. Bízom benne, hogy a KRESZ oktatásra a jövőben is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek majd, és beépítik végre az általános iskolai keretrendszerbe, hiszen ha a fiatalok időben megkapják az alapokat, akkor sokkal könnyebben be tudják majd fogadni azt a szabályrendszert, amit a mindennapi közeledés során is be kell tartani.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....