fejlesztés

Űrtechnológiával vigyáz legkisebb utasaira a Toyota

2022.06.07.

Az utóbbi években központi kérdéssé vált az autóiparban a járművekben utazó, magatehetetlen kisgyermekek hőguta elleni védelme. A Toyota minden eddiginél kifinomultabb megoldással biztosítaná, hogy a család legkisebb tagjai véletlenül se maradjanak bent a parkoló autóban.

Számtalan kísérlet igazolta már, hogy a nyári napsütés hatására percek alatt elviselhetetlen, életveszélyes szintre emelkedhet a hőmérséklet egy zárt gépkocsiban. A jelenség alacsony külső hőmérsékleten is előfordul: ha kellően intenzív a napsütés, akár 16°C-os környezeti hőmérséklet esetén is elég 10 perc ahhoz, hogy az utastérben 50°C fölé emelkedjen a hőmérséklet. Mivel a gyermekek testhőmérséklete akár ötször olyan gyorsan képes emelkedni, mint a felnőtteké, ennyi idő alatt végzetesen túlmelegedhetnek.

Ez nem csupán elmélet: csak az Amerikai Egyesült Államokban évente átlagosan harmincnyolc kisgyermek veszíti életét a napon parkoló, túlmelegedő gépkocsiban. Az esetek többségében egyszerű feledékenységről van szó: a szülők csak annyi időre hagyják magukra a gyerekülésben szíjazott csöppségeket, amíg beviszik a csomagokat a lakásba, ám aztán elfelejtenek visszamenni értük, és mire észbe kapnak, megtörtént a baj. Minden negyedik balesetben azonban a gyermek saját maga mászik be az autóba, amit azután képtelen saját erejéből elhagyni.

A Toyota ezért egy vadonatúj megoldást szabadalmaztatott, amely milliméteres hullámhosszú radar segítségével ellenőrzi az utasok jelenlétét a belső térben. A Cabin Awareness technológia a tetőkárpit mögött elrejtett szenzora segítségével észleli a legapróbb mozgást – akár a szívverést, vagy a lélegző személy mellkasának az emelkedését és süllyedését is. A radar a teljes belső teret átfogja, beleértve a csomagtartót és a lábtereket is, valamint képes az észlelt utasok üléspozíciójának, testalkatának, valamint testhelyzetének a megállapítására. A rendszer a pokróccal betakart élőlényt is érzékeli, így olyan helyzetekben is képes azonosítani a veszélyben lévő személyt, ha az ablakon kívülről bepillantva nem észlelhető utas az autóban.

Mindez azt jelenti, hogy a Toyota Cabin Awareness rendszere jóval megbízhatóbb és sokoldalúbb, mint a piacon jelenleg megtalálható egyéb nyomásérzékelős, kamera alapú vagy kevésbé érzékeny radarokat alkalmazó megoldások. A technológia jelenleg a sorozatgyártást előkészítő tesztelés fázisában jár. A berendezést egy különleges kivitelű Toyota Sienna buszlimuzinba építették be: az önvezető funkciók beépítésére előkészített Toyota Sienna AutonoMaaS maga is koncepciójármű, amelyet a Toyota elképzelései szerint független fejlesztők, mobilitási szolgáltatók szerelhetnének fel az igényeiknek leginkább megfelelő önvezető, illetve változatos utastámogató technológiákkal.

A Toyota elképzelései szerint egy ilyen, fejlett utasfelügyeleti rendszerrel ellátott, autonóm gépkocsi alkalmas lehetne arra, hogy akár felnőtt kísérő nélkül szállítson kiskorú gyermekeket. A berendezés akár folyamatosan tájékoztathatja a szülőket a gyermek állapotáról, vagy értesítheti őket, ha a gyermek megérkezett úti céljához, és épségben kiszállt a járműből. A megoldás azt is megakadályozhatja, hogy a robotjármű tovább haladjon, mielőtt utasa kiszállt volna – például ha elszundított a hátsó ülésen, vagy (felnőttek esetén) egészségügyi vészhelyzet miatt nem képes elhagyni a gépkocsit.

A Cabin Awareness rendszer tetszőleges riasztással kombinálható, beleértve a felhasználó okostelefonjára küldött emlékeztetőt, vagy akár a mentőszolgálat közvetlen értesítését. Amennyiben V2V vagy V2X (azaz járművek közötti, illetve járművek és környezetük közötti kommunikációs) rendszerekbe integrálják, a technológia akár a közelben autózókat vagy sétálókat is figyelmeztetheti a veszélyre.

A Cabin Awareness technológia alapgondolata eredetileg egy, a Toyota fejlesztő mérnökei számára meghirdetett ötletbörzén született meg; az itt vázolt elképzeléshez szükséges hardver és szoftver paramétereit aztán egy kifejezetten erre a feladatra összeállított stáb határozta meg.  A mérnökök egyetlen olyan technológiát találtak a piacon, amely egy érzékelővel képes a teljes belső teret lefedni: a Vayyar nagy felbontású radarjához aztán ők fejlesztették ki a szükséges alkalmazásokat.

A Cabin Awareness koncepció alapgondolatához egyébként a NASA kutatásai adták a kezdő löketet: az amerikai űrkutatási hivatal egy 2015-ös földrengést követően alkalmazott olyan, nagy érzékenységű radarokat a túlélők felkutatására, amelyek 10 méteres mélységből is képesek voltak észlelni az emberi szívverést.

Fotó: Toyota, Vayyar, CarsCoops

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....
2025.02.01
Nem sokon múlt, hogy tragédiával végződjön egy baleset Námestovóban - írja a parameter.sk. ..
2025.02.01
Egy oberwarti áruházlánc fiókvezetője lopást vett észre. Megfigyelte, hogy egy férfi több mint 1000....
2025.01.31
Vadat gázolt egy kisteherautó és egy személygépkocsi a 8-as főúton, Hosszúperesztegnél lezárták az....
2025.01.31
Olasz stílus, német pontosság és szlovén agy szüleménye a legújabb ezer lóerős, autó, ami nem....
2025.01.31
A baleset miatt tűzoltókra és mentőkre is szükség volt – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....