elektromos furgon

Üresen majdnem hozta a WLTP értékeket – Mercedes-Benz EVito 60 kWh (2022)

2023.03.27.

Érdemes lehet már EV-re váltani a városi áruszállításban? Akár!

Jól megérleltem magamban a Mercedes-Benz eVito 60 kWh-ás változatának tesztjét. A kocsi még ősszel járt nálam, nagy reményekkel vágtam bele a próbába és vegyes érzelmekkel távoztam belőle.

El kell vonatkoztatni

Ha meghalljuk a Mercedes szót, azonnal a luxus, drága holmik, a kényelem és a presztízs jut eszünkben. Azonban, ha a gyártó haszongépjárműveiről van szó, akkor el kell engednünk ezeket a sztereotípiákat, hiszen munkára teremtett eszközökről van szó, amelyek nem hallhatnak sem a dizánj oltárán, sem azt nem engedhetik meg maguknak, hogy az extra kényelem, az anyagválasztás az űrbe lője az árát.

Egy furgont a helyén kell kezelni, akkor is ha Mercedes, akkor is ha elektromos. Eredeti tervem az volt, hogy használaton kívüli telkeről, ahol csak fűnyírást végzek, hogy legalább ne nézzen ki úgy, mint egy őskert, majd ezzel fogom a zöldhulladékot elszállítani. A terv a fióké maradt, mert a munka nagyon besűrűsödött arra a hétre és még egy bírósági tárgyalásra is el kellett mennem Paksra.

Az atomerőműnél van egy töltő

Paksra már ezzel szerettem volna menni, ezért felelős e-autósként megnéztem, hogy hol tudom majd a célállomáson feltölteni a Mercit. A Járásbíróság környezetében nem találtam töltőt, de az Atomerőmű már csak presztízsből is letelepített egy gyorstöltőt a bejárattal szemben. Átvettem az autót egy márkakereskedésben és már mentem is Paksra. A 6-os autópályán aztán kimaxoltam az eVito képességeit.

Pakson csak van enerigia

Az eVito-t nem az autópályára találták ki. Alapkivitelben 80 km/h a maximális sebessége, de ezt egy extra megvásárlásával 120-ra növelhetjük. Padlógázzal a navigáció által mért sebesség így 126-127 km volt óránként, ekkora azonban az óriási bódé és homlokfelület, valamint az üresen is 2,3 tonnát nyomó kasztni megteszi a hatását. A fogyasztás azonnal bőven 30 kWh/100 km fölé ugrik. Nagyon bőven.

Odaértem és Pakson az erőmű előtt fel is pattintottam a gyorstöltőre. 42 perc és 24 másodperci töltés fért bele, hogy biztonsággal visszaérjek a városba. Ennyi idő alatt 35-ről 85%-ra töltöttem az akkumulátort, 4.730 Ft-ba került 2022. októberében. (Percenként 110 Ft-ot kértek, de pont a Mobility árstratégiát váltott azóta és interaktívan változtatják az áraikat.)

A DC gyorstöltés amúgy legfeljebb 50 kW-os teljesítmény felvételére képes, ebből az imént említett töltőn 41-et sikerült elérnem, pedig sem túl meleg nem volt és hát, ha valahol számít maximális teljesítményre az embert, akkor hol lenne, ha nem az Atomerőmű tövében. Na, mindegy.

Az ülés felfelé húzza a beltér átlagát

Az eVito vezetőüléséhez kartámasz is tartozik. Kétségtelen, hogy az utastér legjobb része ez, de ha valamire adni kell egy kishaszongépjárműnél, akkor az a vezető ülése. A többi részlet is csak akkor véleményes, ha nem tudunk elszakadni attól, hogy egy Mercedes-től többet várnánk.

A műszerfal és általában minden burkolati elem kemény, kopogós műanyagból készült. A műszerfal tetején lévő tárolórekeszek mennyiségére, befogadóképességére nem lehet panasz, biztos, hogy minden fuvarokmány talál magának helyet.

Van egy nagyon egyszerű, de színes képernyős fejegységünk, amely AndroidAuto képes, igaz, csak kábelen keresztül. Mercis félautomata klímánk, elektromos ablakemelőink és tükörállításunk, 2 db frontlégzsákunk, ráfutásérzékelőnk és automata világításunk ködfényszóróval van.

Amit nehéz volt megszokni az csak abból eredt, hogy a tisztán elektromos autókat általában telepakolják innovatív extrákkal, ami itt mind hiányzott. Nem tudom, mikor láttam utoljára tempomat nélküli autót. A kormány pőre műanyag, de legalább jó vastag és a fogása is remek a mintázatnak köszönhetően.

Nincsenek benne egyéb segédrendszerek sem, mint holttér felügyelet, kulcsnélküli indítás és bejutás, ülésfűtés.

Kompakt méret, fiatalos megjelenés

A tesztautó egyedi rendszámot és dekorációs fóliázást kapott. Az fényezése nem alap, hanem szürke metál, amit a dekorosok kék oldalsó sávval és feliratokkal dobtak fel. A vészhárító fényezetlen, fekete műanyag, és a korábbi verzióhoz képest előre kerül a töltő csatlakozó, az elsőlökhárító baloldali sarkában egy kis ajtó mögött találjuk az aljzatot.

 

A 17 colos acél keréktárcsák is szürkék és csavarjaikat egy mini dísztárcsa takarja, ha már spórolni kell, akkor ezt így kell megtenni, elegánsan. A vészhárítók mellett a tükrök és kilincsek sem kaptak fényezést. Sőt, a hátsó lámpákból az oszlopokon felfelé futó sarokelemek is feketék.

Nagyon kéri ezt a kis metálfényezést a karosszéria, mert alapszínben, fekete fehéren már tényleg csak a zöld rendszám elárulná el, hogy nem egy teljesen klasszikus fehér furgonnal van dolgunk.

De hát egy áruszállítónak nem kell dizánjosnak lenni, csak tegye a dolgát.

És teszi is

Itt megint el kell vonatkoztatnunk az elektromos autóktól megszokott dolgoktól. Az eVito ugyanis még üresen sem adja azt a „kilövök” érzést. Még padlógázon is lassan, mackósan reagál az amúgy 85 kW teljesítményű elektromos gép. Igaz, hogy ha ehhez sikerül hozzászoknunk, akkor ugyanezt tapasztalhatjuk, amikor kihasználjuk a kocsi 907 kg-os terhelhetőségét.

Nagy átlagban 25,7 kWh-ás 100 kilométerenkénti fogyasztást sikerült elérnem, ez 0,3-al több, mint a WLTP szabvány szerint meghatározott érték. Ehhez a paksi rohanás után minden hypermiler képességemre szükség volt.

Alapvetően egy jól kezelhető autóról van szó és ha már elektromos, remek, hogy veszi a gyorstöltést, így nem hosszú időre esik ki a munkából, ha esetleg lemerülne az akkumulátor. Városban, óvatosan biztosan tudja a 200 km-t ennyinek elégnek kell lennie, aztán éjjel a telephelyen szépen felszívja magát.

Aki eVito-t szeretne, annak érdemes egy fali töltőt kialakítania, mert az autóhoz nem jár alapból a 230V-os hálózati töltő. Ennek a költsége már nem sokat fog dobni az eVito 60 kWh 21,3 millió forintos induló árához képest. Hogy ezzel a hatótávolsággal simán kivált egy városi áruterítőt az nem kérdés. Hogy megéri-e váltani? Ha a cégnél van olcsó (ingyen) áramunk, akkor igen, mert így hamar ledolgozza az árát.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....