Volkswagen

Újjászületett a lánctalpas Volkswagen T1

2022.07.20.

Éppen 60 évvel építése után teljes felújítást kapott a félig lánctalpas Volkswagen T1 mikrobusz, amit az osztrák Alpok havas tájaira tervezett egy Volkswagen szerelő.

1962-ben arra ébredt Kurt Ketzner, egy bécsi Volkswagen szerelő, hogy nem talál az igényeinek megfelelő célautót a piacon. Nincs olyan típus, amelyik érdemben megbírkózna Ausztria különlegesen hegyvidéki, ezért legtöbbször havas tájaival. Azonban a bécsi úriember nem várt a csodára, önmaga megalkotta a Half-Track Foxot, a félig lánctalpas Volkswagen T1-et, aminél furcsább T1-es nem sok született, pedig erős a verseny. A szerelő úgy gondolta, hogy a T1 adottságai tökéletesek lehetnek a furcsa feladatra, hogy félig tankot alkosson belőle.

„Először körbenéztem, kutattam, de nem találtam meg a járművet, amiről álmodtam. Szóval úgy döntöttem, hogy magam építek egyet.” – mondta el Ketzner egy korabeli marketing anyagban. Olyanannyira maga alkotta meg a különleges T1-et, hogy végül a lánctalpakat is maga tervezte és építette meg. 13-colos felniket csúszott a sín, amit alumíniumból és gumiból alkotott meg, hogy minden útfelületen gond nélkül használhassa. Így nem csak a sípályák, de a hegyvidéki falvak legendája is lehetett az úriember. Persze a lánctalpak miatt valamelyest szélesítenie kellett a kasznin, így az első két tengely is kapott egy-egy extra kereket. Utóbbiak egyébként 14-colosak voltak, és kőkemény terepgumit kaptak, miközben minden kerékhez saját fékrendszer tartozott.

Még egy egyedi sperr diffit is kapott a jármű, hogy mély hóban is egyenlő tempóban forogjanak a kerekek, ami kulcsfontosságú a haladáshoz. Márpedig a hóban való közlekedéshez a nagykönyv szerint sincs szükség sok lóerőre, úgyhogy Ketzner meghagyta a Volkswagen gyári 1192 köbcentis boxermotorját 33 lóerősre. Ezzel valahol 35 km/h körül volt a végsebessége, amivel lassabb volt a korbeli hószánoknál is, de az is biztos, hogy ilyen kényelemben senki sem mászta a hófödte hegyeket, mint Ketzner úr. Egyébként 1968-ban alkotott még egy ilyen lánctalpas T1-et a lelkes szerelő, és már egy harmadikon dolgozott, amikor abba kellett hagynia az építést.

Később a gmündi Porsche Museumhoz került a különleges lánctalpas T1, aminek a megtekintését egyébként különösen ajánlom mindenkinek. 1990-ben egy Volkswagen mikrobusz rajongói csapat vásárolta meg, akik Bullikartel e.V. néven futottak. 2005-ben neki is veselkedtek a felújításának, de olyan problémákba botlottak, amik a projekt félbehagyására kényszerítették őket. 2018-ban azonban végre a lehető legjobb helyre került a legendás T1, és a Volkswagen Haszonjármű csapat kezdett el dolgozni rajta, gyári szerszámokkal, gyári alkatrészekből. A felújítást végül a VW klasszikus járművekért felelős csapata fejezte be 2022 februárjában, éppen hatvan évvel a születése után. Úgyhogy a lánctalpas T1 újra havas tájon játszhatott, és a gyáriak szerint a kevés lóerő ellenére elképesztő, hogy mennyire jól képes haladni mély hóban is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....