járműértékesítés
Az ügyvezető elnök felidézte, mi minden történt Magyarországon 1999-ben. A párhuzamra pedig az adott okot, hogy képletesen visszatért 1999 2015-ben, legalábbis ami az újautó eladások számát illeti. A forgalomba helyezett 77 ezer személygépkocsiból 21 százalék került magánszemélyekhez, 79 százalékot pedig a céges eladások tették ki. Ez utóbbi persze lehet csalóka, hiszen az egyfős kft.-k is cégnek minősülnek.
Új és használt személyautók behozatala 2007 és 2015 között. Forrás: MGE
Kishaszon-járműből 17.500-at értékesítettek Magyarországon, ez ugyancsak növekedés az előző, 2014-es évhez képest, akkor 16.000 darabot adtak el.
A 3,5 tonna feletti tehergépkocsik értékesítési adatairól Dér Péter elnökségi tag beszélt a sajtótájékoztatón. Elmondta, 5706 új járművet hoztak forgalomba Magyarországon, döntő részük a 16 tonna feletti szegmenshez tartozik.
Súlyos méreteket ölt a sofőrhiány, beszerzéseket blokkol – jelezte az elmúlt év egyik kritikus piaci eseményét Dér Péter, érzékeltetve azt, hogy voltak vállalkozások, akik azért nem bővítették járműparkjukat, mert a régi autókba sem tudnak embert ültetni, akkora a sofőrhiány.
Valamelyest megmozdult az autóbuszpiac is. Míg 2014-ben 467 autóbuszt helyeztek forgalomba, 2015-ben az a szám 546 volt. A frissítés igencsak ráférne a buszállományra, mert mint elhangzott, a Volán-társaságok által használt járművek átlagos életkora 12 év, a BKK-nál levők ennél is öregebbek, közelítenek a húsz évhez.
Dér Péter meg is jegyezte, hogy a teherszállításra használt járművek életkora kevesebb, mint amilyen járműveken embereket szállítanak Magyarországon.
Új motorkerékpárok piaca az elmúlt három évben Magyarországon. Forrás: MGE
Növekedés volt, de messze még a fény – így kezdte beszámolóját Ihász János elnökségi tag, aki a motorkerékpár piac aktualitásairól beszélt. Kifejtette, a 2015-ben értékesített 2089 új motorkerékpár ugyan 14 százalékos növekedés az előző évhez képest, de még mindig csak ötöde a 2008 előtti időknek.
Dér Péter és Erdélyi Péter is részletesen beszélt a használt járművek behozataláról. Ami a motorkerékpárokat és a személygépkocsikat összeköti, hogy mindkettő esetében meglehetősen öreg járművek kerülnek Magyarországra. Motorkerékpároknál a kétharmad 10 évnél öregebb, a személygépkocsik koráról pedig ez alábbi grafikon ad áttekintést.
Forrás: MGE
S mire számíthatunk idén? Lassuló, de stabil növekedésre – adta a választ az MGE ügyvezető elnöke. Személygépkocsi eladásokban 4 százalékos növekedést vár az MGE, ez 80.000 új autó forgalomba hozatalát jelentené. Kishaszon-járművekre plusz 3 százalékos növekedést prognosztizál az elnök, ez 18.000 jármű értékesítését jelentheti. Az autóbuszoknál 10 százalékos, míg a motorkerékpárok esetében 5 százalék lehet a növekedés. Egyedül a tehergépkocsik piacán nem számít növekedésre
Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke a Hotel Héliában tartott sajtótájékoztató után.
Továbbra is szorgalmazzuk a kilowatt-adó alakulásában a járművek életkorának figyelembe vételét, a kilométer-óra nyilvánítatásának gyakoribb hivatalos rögzítését, a minősített szervizek nagyobb térnyerését és az autóalkatrészek beépítésének szigorítását – említett néhányat Erdélyi Péter abból a csomagból, amely ha megvalósulna, ötven milliárd forinttal gyarapítaná a költségvetést.