Elektromos autó töltése

Új szakma születőben: e-autótöltő-szerelő

2018.03.02.

A közlekedési kultúra átalakulása és ezzel együtt az elektromos autók fokozódó népszerűsége ma már megkérdőjelezhetetlen. Az EVvolumes.com értékesítési adatbázis szerint 2017-ben a tisztán elektromos gépjárművek a hálózatról tölthető járművek eladásainak 66 százalékát tették ki világszerte. 

Hazánkban a villanyautózás most kezd elterjedni, és a további fejlődés egyik fontos előfeltétele a megfelelő töltési infrastruktúra. Az autó- és villamosipari szakembereknek új ismereteket kell elsajátítaniuk, hiszen az újfajta közlekedési eszközrendszerek megkövetelik tőlük, hogy egy személyben értsenek a villamos- és az információtechnológiához is. A közterületi és otthoni töltési megoldások fejlesztésében élen járó Schneider Electric Magyarországon az iparági szereplők között elsőként karolta fel ezt a témát, és tart ingyenes képzést villanyszerelő szakemberek számára az elektromosautó-töltőállomások megfelelő beszereléséről és beüzemeléséről. 

Az elektromos autózás tömeges elterjedéshez elengedhetetlen többek között a megfelelő és egyben korszerű töltési infrastruktúra, elsősorban a hosszabb távú közlekedés szempontjából. A KPMG 1000 vezető autóipari szereplő körében elvégzett kutatása szerint a megkérdezettek 62 százaléka a gyenge infrastruktúrát említette az elektromos autók lehetséges végzeteként. Ennek elkerülésére a minél több töltőpont mellett a villamos hálózat fejlesztésére is szükség van, hogy az alkalmas legyen mind a lakosság, mind a vállalatok számára telepített eszközök megfelelő ellátására.

Otthon, édes otthon

A felhasználók szempontjából a két legkritikusabb pont az elektromos autózásban az egy feltöltéssel megtehető maximális táv és az akkumulátorok feltöltésének időtartama. A jelenlegi jogszabályi kereteknek köszönhetően hazánkban közterületen jelenleg ingyenesen tölthetők ezek a gépjárművek. Ettől függetlenül az otthoni, megfelelő töltés a meghatározó, hiszen a villanyautók a technológia adottságai miatt jóval előrelátóbb használatot követelnek meg, mint belsőégésű társaik. Ennek egyik lényegi pontja a nap végi, huzamosabb ideig tartó töltés. Ha ugyanis a kocsi nem kerül fel éjszakára a töltőre, akkor nagy valószínűséggel a következő nap már nem tudjuk használni, vagy nagy nehézségek árán reggel újra kell tervezni az útvonalat, és nem mellesleg a másnapi programot.  

Nem minden háztartás van azonban felkészülve elektromos autó kiszolgálására. Fontos észben tartani, hogy a hagyományos háztartási aljzatokat nem arra tervezték, hogy minden éjjel öt-hat vagy akár tíz órán keresztül nagy teljesítményeket (2-3 kW) vigyenek át. Tartós használat mellett viszont a háztartási fali aljzat hamar tönkremegy, jó esetben lekapcsol a védelem, rosszabb esetben pedig tűz keletkezhet.

Nem Mekk Elek

Éppen ezen okok miatt nem ajánlott háztartási aljzatról tölteni az elektromos autót, helyette érdemes otthoni töltőegységet beszerezni, ennek beszereléséhez pedig szakembert hívni, akire rábízhatjuk a saját és szeretteink életét. Ehhez viszont a piacnak szakképzett munkaerőre van szüksége, amiből jelenleg kevés áll rendelkezésre. Oktatást csak a villamos mérnököknek és tervezőknek kínálnak, kizárólag villanyszerelőknek nem elérhető. A Schneider Electric ezért Magyarországon elsőként indított oktatást a villanyszerelők számára, hogy kiképezze őket az elektromosautó-töltőállomások szerelésére. A képzés szerves része a technológiáról, a különféle típusú és teljesítményű töltőkről, a műszaki paraméterekről szól, de segítséget nyújt a töltőállomások kiválasztása kapcsán, illetve bemutat villanyszerelői praktikákat és hasznos tippeket a bekötésről, a védelemről és a programozásról is.

„Mint az elektromosautó-töltési piac aktív résztvevője, közelről érzékeljük a közlekedési kultúra változását. Ugyanakkor nem csupán szemlélője szeretnénk lenni a történéseknek, hanem egyben mozgatórugója is, és szakértőként hozzájárulni az időtálló infrastruktúra megteremtéséhez. Ezzel a képzéssel aktívan támogatjuk a fejlődést, egyben pedig új távlatokat nyitunk a villanyszerelőknek, és növeljük a szakma presztízsét. Az oktatás mellett célunk továbbá, hogy olyan közösséget kovácsoljunk ebből a szakmai körből, amely már a jövőre koncentrál” – hangsúlyozta Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment szakértője.

A villanyszerelők szerepe megkérdőjelezhetetlen a töltési hálózat kiépítésében és fenntartásában, ezért törekedni kell arra, hogy a megfelelő szakértelemmel, felkészülten tudják elvégezni a munkájukat. A Schneider Electric több ezer szakemberrel tartja a kapcsolatot, közülük 600-zal napi szinten. A képzéseknek köszönhetően mintegy 250 villanyszerelő lesz az országban, akik oklevéllel rendelkeznek majd arról, hogy alkalmasak elektromosautó-töltőberendezés bekötésére.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.22
- A Budapest fölé érkezett  zivatarlánc miatt jelentős késések várhatók a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....
2024.05.21
Ahogy azt megszoktuk: a márka marketingasszonya lazán, szórakoztatóan indította a Hyundai....
2024.05.21
Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán....
2024.05.21
Még kézzel építették az első Nissan Silviákat, és azok is leginkább Japánon belül maradtak. ..
2024.05.21
A BYD, a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója nehezen tud betörni a német autópiacra,....
2024.05.21
A Singapore Airlines szerint egy ember meghalt, és több mint 30-an megsérültek a súlyos....
2024.05.21
A győri rendőrök az állampolgárok segítségét kérik egy közlekedési bűncselekmény ismeretlen....
2024.05.21
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.21
Az elektromos autózás immár nem a jövő, hanem a jelen: ezt bizonyítja Szolnok, ahol újabb....