CNG

Új földgáz kutat adtak át a BKV buszai számára

2014.06.26.

A Főgáz Zrt. és a közlekedési társaság együttműködése révén végre Budapest útjain is találkozhatunk a környezetbarát CNG buszokkal.

A sűrített földgázüzemű buszok üzemanyag-ellátása céljából létrehozott kúttal tehermentesítve lesz a fővárosban jelenleg elérhető két CNG kút, vagyis ott gyorsabban tankolhatnak a földgázüzemű személyautók. A gázüzemű működés nem csupán olcsóbb a hagyományos üzemanyagokhoz képest, alkalmazása nagyban csökkenti a károsanyag-kibocsátást is.

A földgázüzemű buszok számára elérhető új sűrített földgáz (Compressed Natural Gas, CNG) töltőállomást a FŐGÁZ Zrt. a saját Salgótarjáni úti telephelyén állította üzembe. A beruházás révén a buszok tankolása a jövőben még gyorsabban és rugalmasabban történhet. A Főgáz már eddig is üzemeltetett két közforgalmú, azaz nyilvános CNG-töltőállomást Budapesten, ám a most átadott kút a CNG-buszoknak lesz fenntartva, mellyel a meglévő kutakat tehermentesítik.

Nagyobb teljesítmény, hatékonyabb tankolás

Az új CNG-kút technikailag is előrelépést jelent. A Kőbányai úton lévő első nyilvános CNG töltőállomás kompresszora egy óra alatt 300 köbméter földgázt képes összesűríteni. Az újabb, Budaörsi úton működő kút már 500 köbméteres óránkénti teljesítménnyel működik. A CNG buszok számára átadott Salgótarjáni úton üzemelő kút ennél is több, óránként 1000 köbméter földgáz összesűrítésére képes, ezzel hatékonyan és gyorsan szolgálja ki a buszokat.

A Dijonból érkezett, Van Hool New A330 típusú CNG-üzemű buszok fokozatosan állnak forgalomba, legkésőbb nyár végéig a 37-ből nagyjából 33-al találkozhatunk egy időben az utakon. Az új buszok felismerhetőek a szélvédőkön elhelyezett piros CNG feliratos matricáról, ami a járművek hajtóanyagát jelöli.

Az eseményen elhangzott: a sűrített földgáz alkalmazása a hagyományos üzemanyagokhoz képest lényegesen kevésbé szennyezi a környezetet, az ilyen buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos járművekének. Használatuk ráadásul olcsóbb is, valamint a csendesebb működés révén a zajszennyezés is mérsékeltebb.

Sikeres együttműködés

„A mostani beruházás legfontosabb célja volt, hogy a fővárosban közlekedő CNG buszok mielőbb forgalomba tudjanak állni, amely a tömegközlekedés egy új korszakát jelenti” – mondta Koncz László, a FŐGÁZ Zrt. vezérigazgatója. 

„A Fővárosi Önkormányzat vezetése és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a buszflotta megújítása mellett. Ebben a ciklusban több mint 500 új, illetve újszerű busz állt forgalomba a fővárosban. Újdonságként, kísérleti jelleggel idén tavasszal a Kispesti-Pestszentlőrinci járatokon jelentek meg az első CNG-buszok, nyár végéig mind a 37 jármű forgalomba áll. Ezeknek a sűrített földgázt felhasználó buszoknak a károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos dízelbuszokénak, ezzel is hozzájárulunk Budapest levegőminőségének javításához, az itt élők egészségéhez. A 37 jármű nemcsak környezetbarát, üzemeltetésük, fenntartásuk is olcsóbb, mint a korábbi dízelbuszoké, emellett csendesebbek, alacsonypadlósak, légkondicionáltak, így reményeink szerint az utasok megelégedésére a szolgáltatás színvonalának jelentős emelkedését hozzák” – emelte ki Dr. György István, Budapest városüzemeltetési főpolgármester-helyettese.

Környezet- és egészségbarát technológia

A sűrített földgáz a hagyományos üzemanyagokhoz képest kevésbé szennyezi a környezetet, amelynek különösen a városi üzemeltetés esetén van nagy jelentősége. A szén-monoxid (CO) kibocsátás a benzinénél lényegesen, 50-70 százalékkal alacsonyabb, a kibocsátott szénhidrogének (HC) szintje pedig felére csökken.

A dízel járművekhez képest a nitrogén-oxidok (NOx) mennyisége 70 százalékkal lesz alacsonyabb, a különösen sok betegséget okozó szilárd részecske kibocsátás pedig gyakorlatilag nulla a CNG-üzem mellett. A CNG üzemanyagot használó gépjárművek alacsony károsanyag-kibocsátásuk miatt egy szmog-riadó esetén is szabadon közlekedhetnek az érvényes szabályok szerint.

37 CNG busz környezetbarát működésének köszönhetően évente már 350 tonna nitrogénoxiddal (NOx), 26 tonna korommal (PM10) és mintegy 2700 tonna széndioxiddal (CO2) kevesebb káros anyag kerülhet a levegőbe. A mostani fejlesztés nagyban hozzájárulhat a fővárosi közlekedés környezetterhelésének, ökológiai lábnyomának csökkentéséhez.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.12
Az összetettben éllovas dél-afrikai Henk Lategan előnye mindössze 21 másodpercre csökkent a Szaúd-....
2025.01.12
Vannak fétistárgyak, melyek láttán erősebben ver az autóbuzik szíve, ilyen a Bilstein gátló, a....
2025.01.12
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Magyar vágyálom. ..
2025.01.12
Nyolchengeres ellendugattyús motort készül piacra dobni a Great Wall Motor kínai járműgyártó....
2025.01.12
Az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót. ..
2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....
2025.01.12
Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló....
2025.01.12
Tavaly közlekedett a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással, amit összesen csaknem 1 millió utas....
2025.01.12
A Felsőszentiván-dűlői vasúti átjárónál van szükség tűzoltói beavatkozásra – írta a....
2025.01.12
Az Árpád úton, az Újpest-központ metrómegálló közelében karambolozott két autó – jelentette az....